Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

Obrazek

Nagranie "I Know There's Something Going On" z 1982 roku ma wyjątkową dynamikę. Anni-Frid Lyngstad zaprezentowała zupełnie inne brzmienie niż w zespole ABBA. Rewelacyjnie dominuje tu Phil Collins, o czym Wikipedia podaje: Collins' production and especially his gated drum sound heard throughout the album, as well as the rough and raw guitar riffs of the lead single "I Know There's Something Going On", contrasted with the sound of an ABBA record. Dalej podane jest, że nie skończyło się tylko na ambitnym nagraniu płyty w studio ABBA: Strings, orchestra, and harp were later recorded at George Martin's Air Studios in London in the attendance of both Martin and Paul McCartney. Technika nagrania była także imponująca Produced at a time when most commercial recordings used only analog technology, the album was one of the few to be both digitally recorded and mixed. Jednak tylko nieliczni mogli usłyszeć jak wyjątkowa jest solowa płyta Fridy, bo odtwarzacze CD nie były wówczas jeszcze dostatecznie dopracowane, a winyl ma swoje ograniczenia.
 Obrazek

Bardzo miłym zaskoczeniem było to, co potrafiły odtworzyć z nagrania głośniki Beveridge wysterowane przez kilowaty ze wzmacniaczy McIntosh, co miało również  bardzo imponującą cenę, która była absolutnie poza możliwościami finansowymi szerokiego grona melomanów.
 

 
 Kompletował to odtwarzacz CD od McIntosh i dla winylu Forsell Air Reference.
 
 
Nagranie z płyty CD, która była przed laty w odtwarzaczu McIntosh podłączonym z Beveridge brzmi teraz dobrze z tańszymi głośnikami.

Zgranie płyty (Polar 1982/986876-7) na dysk i odtwarzane z AIMP przy nadpróbkowaniu 32 bit/192kHz pozwoliło z dwudrożnymi głośnikami aktywnymi w zamkniętej obudowie (infinite baffle) usłyszeć wyjątkowości solowej płyty Fridy. To nie było możliwe przed laty, gdy te same głośniki zostały podłączone do flagowego odtwarzacza McIntosh. 
 

 
Teraz Empik oferuje za 49,44 zł płytę Frida 'Something'S Going On (Remastered). Ta skorygowana edycja wydana została 3 maja 2020 przez Polydor Records, który istnieje od 1924 roku, ale należy już do Universal Music Grup, a ta dostarcza nagrania dla m. in. serwisów strumieniowych Spotify i Tidal.

 
W Polsce serwis oficjalnie nie funkcjonuje, ale z PC można ominąć tą przeszkodę i za ok. 15 Euro jest dostępne 13 oryginalnych nagrań, które zaoferowano na płycie CD w 1982 roku. W cenie ok 10 Euro jest strumień z I Know There's Something Going On (Remixes) - Released by Polar Music International AB on 19 Oct 2015. Są to 4 nagrania z jakością CD 16bit/44,1kHz, które bardzo różnią się od oryginału. Polar posiada w formacie studyjnym oryginał nagrań i stał się częścią Universal Music. Być może udostępnią kiedyś nagrania bez podpróbkowania do 44,1 kHz. Może być przez to ciekawe, by porównać nagrania z wyższą rozdzielczość 24bit/96kHz, które jest za nieco ponad 1 Euro - I Still Have Faith In You / Don't Shut Me Down. Są to współczesne nagrania zespołu ABBA. Oferujący te strumienie francuski Qobuz udostępnia bezpłatnie odsłuchu jednej minuty z nagrań, ale optymalna konfiguracja sprzętu do tego jest ograniczona. Optymalną jakość odtwarzania daje dopiero zakup nagrań.


Na rynku wtórnym dostępne są wytłoczone przed laty w winylu analogowe kopie oryginalnego nagrania cyfrowego bez podpróbkowania do 44,1 kHz. Można nawet kupić sobie używane płyty, które tłoczono w USA, jako specjalne wersje kolekcjonerskie. Płyty winylowe  LP w specjalnej ofercie tłoczone były na mniej zużytej matyrycy i dzięki temu zapis w rowku był bardziej precyzyjny.
 
 
Jeszcze bardziej precyzyjniej wypłoczony był rowek płyty rozmiaru LP, ale dla odtwarzania z 45 obrotami na minutę. Oferowano je pn Maxi Singel.  maksi singlu. Można sobie porównać standardowe LP z SP ( Specialty Pressing) i te dla 45rpm oraz CD, ale do tego trzeba mieć dobry sprzęt. Temat został częściowo poruszony pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu, a jeszcze bardziej wymaga tego bezpośrednie słuchanie.


Kiedyś szersza grupa melomanów mogła usłyszeć w domu wyjątkowość nagranie I Know There's Something Going ze szwedzkim głośnikami w obudowie transmission line wykonanej z betonu. Materiał i konstrukcja obudowy pozwalały odtworzyć imponującą dynamikę, która została zarejestrowana w nagraniu. W języku polskim pt Za co kochamy linie transmisyjne opublikowane są 2 bardzo obszerne teksty Macieja Tułodzieckiego na temat tego typu obudowy. Chociaż tekst napisany jest z perspektywy PRL, gdzie możliwości były ektremalnie ograniczone, to w podsumowaniu zanlazło się stwierdzenie: Linie transmisyjne są wiecznie żywe. Większość ludzi, która się z nimi zetknęła ulega ich urokowi i jest to uległość długotrwała.
 
 

Właściwej jakości sygnał z muzyką do głośników Rauna mógł zapewnić z winylu szwajcarski Revox B795 z najkrótszym na świecie ramieniem i w nim mogła zostać zamontowana japońska wkłada Dynavector Krat 23 Ruby, która miała również taką właściwość. W HiFi Choice 1983 cena B795 to 339 GBP, a konstrukcja gramofonów Revox zapewniała im wyjątkową odporność na wszelkiego typu drgania zewnętrzne i jednocześnie zapewniała idealny komfort użytkowania. Tym samym ten gramofon był odporny na sprzężenie akustyczne z głośników i mógł zapewnić stabilne warunki pracy w rowku dla przetwornika mechaniczno eleketrycznego.
 
 
Warto było zainwestować tu dodatkowo ponad 200 funtów i zamontować wkładka 23 Ruby. Jej zamontowanie nie było proste i wymagało właściwej wiedzy i praktyki, bo inaczej kończyło się złamaniem igły, której wymiana była bardzo kosztowna. Chociaż oryginalna mata gumowa na talerzu była bardzo dobra, to warto było ją zmienić na 3 kompletową, gdzie były dodatkowo warstwy z plastiku i korka, co wymagało także kalibracji gramofonu i opłacenia specjalisty, ale przy zmianie wkładki nie było to już dodatkowym kosztem.


Specjalisty nie wymagało natomiast mechaniczne zintegrowanie płyty winylowej z talerzem gramofonu, by optymalnie do siebie przylegały. W tym celu stosuje się w drogich gramofonach najróżniejsze ciężarki, które niepotrzebnie obciążają łożysko na którym obraca się talerz. Takie nie wchodziły nawet w rachubę z powodu unikalnej konstrukcji ramienia.
 
 
Konstrukcji ramienia wyklucza również szwajcarskie rozwiązanie Thorens disc-contact, gdzie podciśnienie integruje płytę z talerzem gramofonu. Kopułka zapewniająca stosowne podciśnienie nie mieści się. W praktyce nie ma to jednak znaczenia, bo takie rozwiązanie dobrze sprawdza się dla płyt z relatywnie płaską powierzchnią, ale nie zawsze działa z nieco bardziej nierównymi. W krótkim ramieniu przy bardzo nierównej płycie położenie igły w rowku może w niekontrolowany sposób zmieniać  kąt VAT, a okazało się ten problem można wyeliminować z prostym rozwiązaniem mechanicznym, by wytłoczoną w winylu informację odtwarzać z optymalną jakością.

Obrazek

Trudno natomiast jest oszacować, jak nieliczni mieli możliwości posłuchać solowej płyty Firdy z gramofonem Rauna - Opus 3 Continuo, który był o 2/3 tańszy od Air Reference i kosztował np. u brytyjskiego dystrybutora 1200 Euro. Stefano Bertoncello na swoim blogu wspomniał o Cantus linear-tracking arm by Rauna of Sweden i zamieścił wiele mówiący komentarz o twórcy Rauna, który wydawał płyty nagrywane specjalną techniką: Bosse, the soul of Opus 3 and Rauna of Sweden - the humble and untired recording artisan who suggested to me and several others that a Revox' open-reel recorder and two mikes were enough to make a record - sadly passed away on the evening of last Friday, May 20th, after a quite long illness.
 Obrazek
 
Fani winylu mogą kupić sobie nową wersję Continuo, która w 2015 oferowana była w wersji standardowej za ok 1700 Euro lub luksusowej 2,5 tys. i na ten temat podane jest m.in.: Opus3 Continuo with Opus3 Cantus parallel tracking tone arm are handmade in Sweden. The manufacturing started in the beginning of the eighties and the record player has been exported around the world since. The intention from the constructor was to create a record player that could reproduce music as close as possible to the master tapes. This record player can be used with any kind of cartridge. We took over the manufacturing in the beginning of 2012, and our intention is to maintain the ideas and thoughts from the earlier manufacturer (Rauna Opus3) the thing we have done is to improve the finish and quality.
 

W centrum uwagi korzystających z gramofonu Hanssona były płyty Opus 3 i przez to zbyt wielu nie zwróciło uwagi na wyjątkowości "I Know There's Something Going On". Na opublikowanym zdjęciu widać, że Bo Hansson nagrywał je ze specjalną wersją magnetofonu Revox. Długoletni przedstawiciel Revox w Szwecji był również dystrybutorem głośników Rauna i nagrań Opus 3. Tego typu kooperacje stworzyły w Sztokholmie unikalną kompetencję w temacie audio. Tu powstał również Forsell Air Reference, który w salonie firmowym McIntosh pozwalał zademonstrować zalety głośników Beveridge
 
 
Sztokholmska firma specjalizująca się w modyfikacjach magnetofonów Revox oferowała także unikalną konfigurację B795, która wspomniana jest powyżej. W ich ofercie dla domu zmodyfikowane magnetofony szpulowe miały umożliwić odtwarzanie nagrań bez ryzyka sprzężenia akustycznego z głośników. W tym celu melomani tworzyli sobie na taśmie analogowe kopie nagrań dostępnych na winylu. B795 był również rozwiązaniem w tym zakresie. Teraz komputer jest nowoczesnym magnetofonem, a długoletnia praktyka w Sztokholmie z technologiami analogowymi znajduje dalsze zastosowanie w konfiguracji PC4uMusic. Ta praktyka sprawdziła się już wcześniej przy modernizacji nowo zakupionego sprzętu w znajdującym się w odległości 1 przystanku autobusowego Polar Sudios, gdzie ABBA nagrywała swoje płyty.
 
Unikalne właściwości głośników Rauna zainspirowały powstanie Benox dla Intel HD audio, co pozwala maksymalnie ograniczyć wady montowanych na płytach głównych gniazd minijack. Zagospodarowane zostało w tym celu 10 pinowe łącze na płycie głównej i sygnał doprowadzony jest do mechanicznie stabilnych gniazd cinch.

Komentarze

AudiophilePC pisze…
Polar Studios was a recording studio in Stockholm, Sweden, which operated from 1978 through 2004. The studio was formed by ABBA musicians Björn Ulvaeus and Benny Andersson and the band's manager Stig Anderson, owner of the Polar Music recording label. https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_Studios
AudiophilePC pisze…
ABBA building, S:t Eriksgatan 58-60, Stockholm, built 1929-30, 16 floors, architect Jean Sigfrid Arnold.

Originally built for sport activities, had a 50 meters pool and tennis courts. Also a theater with 600 seats, later used as a cinema (Rivoli, later Riverside). The top three floors apartment was used by famous painter Bruno Liljefors. He painted birds and let them fly into his apartment for him to study.
Audiofil PC pisze…
Tekst powstał z myślą o członkach działającego od ponad półwieku szwedzkiego Towarzystwa Inżynierii Dźwięku, którzy od 2021 roku mogą już korzystać z oferty Qobuz
Audiofil PC pisze…
Tekst w j. szw. https://audiofildator.blogspot.com/2023/08/anni-frid-lyngstads-vinyl-eller-cd-med.html
AudiophilePC pisze…
Yves Riesel (born in Algiers in 1958) is a concert producer, French phonographic producer & phonographic distributor, director and co-founder of Abeille Musique label and the online music sales site Qobuz.
AudiophilePC pisze…
FR INFO https://fr.wikipedia.org/wiki/Yves_Riesel#Qobuz

Alexandre Leforestier et Yves Riesel décident d’investir les profits générés par les intégrales sur le marché numérique. Ils développent l’offre du site Abeille Musique et fondent un nouveau site de vente de musique en ligne Qobuz.com, ouvert à l'ensemble des acteurs du marché.

Toutefois Qobuz fait face à la concurrence de Deezer que Yves Riesel dénonce comme déloyale5, compte-tenu de son soutien par Orange. Qobuz ne parvient pas a réaliser un troisième tour de table après ceux des investisseurs Innovacom et Sigma Gestion ; l'entreprise connaît des difficultés financières en 2014. Au terme d’une période de « mise en sauvegarde » le 29 décembre 2015, Yves Riesel annonce le rachat de Qobuz par la plate-forme de distribution française Xandrie6.
AudiophilePC pisze…
THE HISTORY OF THE DEVELOPMENT OF BEVERIDGE SPEAKERS by Rick Beveridge

In 1972, Akio Morita, the founder of Sony, spent several days at our house in Santa Barbara. He was very impressed with the sound made by my father's speakers. He wanted to purchase all of the rights to build them and made my father an offer to do so. Unfortunately, this offer precluded any further involvement by my father and was unacceptable to him because of that. My father had some other ideas and wanted to remain involved with development.

https://www.cs.colostate.edu/~ross/personal/harold/BevHistory2.html
AudiophilePC pisze…
@ fb https://www.facebook.com/LuxmanAudio/posts/the-dynavector-karat-ruby-23rs-moving-coil-cartridge-fitted-to-the-micro-seiki-m/901825383236636/

The Dynavector Karat Ruby 23RS moving coil cartridge fitted to the Micro Seiki MA-505MKIII tonearm on the Luxman PD-555 turntable. I found this 30 year old Dynavector new in box, NOS (New Old Stock), a couple of years ago. It is the same age as the turntable and tonearm and was the best combo you could have back then. For me it is important since I want the best gear from the best era of hifi IMHO. I had to cut the silver bolts to size since the Dynavector has the nuts molded into it's body. How it sounds? Breathtaking. Absolutely amazing. I have no urge or need to get a later model cartridge. 😉 The Dynavector Karat is still in production. The latest version is the Karat 17D3 where the cantilever is made from a solid diamond. The 23RS has a cantilever made from a solid ruby. Hence the Ruby in the name. The styli in both cases are of course made from diamond.
AudiophilePC pisze…
the Luxman PD555 is a belt driven turntable featuring our original idea that fixes the record disc on to the player by use of the vacuum disc stabilizer system. https://www.vinylengine.com/library/luxman/pd-555.shtml
Audiofil PC pisze…
Adam Dorobis podał na fb
Tidal Max (hires) w urządzeniach Yamaha MusicCast: informacja od oficjalnego dystrybutora:
"Wszystkie komponenty MusicCast obsługują pliki WAV/AIFF/FLAC 192kHz, 24bit i Apple Loosless 96kHz. Niektóre modele obsługują również DSD 5.6MHz. Te formaty dźwięku muszą być używane z dysku twardego lub pamięci USB.
Qobuz i Deezer są obecnie obsługiwane jako usługi strumieniowe z opcją High Res.
Nasi programiści w Japonii pracują nad wdrożeniem odtwarzania plików FLAC High-Res w usłudze strumieniowej Tidal.
Nie mogę jeszcze podać żadnych informacji na temat aktualizacji.
Z pewnością należy spodziewać się aktualizacji oprogramowania układowego, ale przedwczesne byłoby publikowanie tutaj spekulacji na temat możliwych innowacji lub specyfikacji, ponieważ nie można jeszcze podać żadnych ostatecznych informacji na ten temat. Co więcej, data premiery nie została jeszcze ustalona.
Jak tylko aktualizacja oprogramowania sprzętowego zostanie ukończona i będzie gotowa do dostarczenia, oczywiście poinformujemy o tym za pośrednictwem mediów i naszej strony internetowej."
Teraz pojawiają się szersze możliwości i o tym jest wpis pt ABBA z Universal Music Group i streaming. https://krzemel.blogspot.com/2021/09/abba-z-universal-music-group-i-streaming.html

Popularne posty

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV