Jak powstała otwarta struktura PC? Maciej Gajewski napisał w tym temacie tekst, któremu celnie dał tytuł: To był największy przekręt w karierze Billa Gatesa. Przypadkiem zmienił cały świat. Na wstępie bardzo trafnie zwrócił uwagę: Jak to jest, że oficjalna nazwa standardu większości komputerów osobistych na świecie to IBM PC -podczas gdy nie ma w nich ani jednej części od IBM-a, a firma nie ma z tego złamanego grosza? To efekt błyskotliwego geniuszu Billa Gatesa, który prowadząc małą firemkę od oprogramowania, zdołał wykiwać największego giganta branży, wyrzucając go z rynku. Gates zdobywał przez lata kolejne przyczółki i jego koncepcja otwartej struktury wygrywała z monopolistycznymi zakusami Steva Jobsa. Microsoft obronił się również przed kontratakiem branży na bazie hobbystycznej pracy Linusa Torvaldsa. Dopiero klon tego hobbystycznego projektu, by konkurować z kolejną koncepcją Jobsa stał się alternatywą dla szerszego grona mieszkańców ziemi. Android ma otwartą strukturę jak Linux, ale jest silnie ukierunkowany na tworzenie z nim frakcji, które komplikują życie użytkownika, a Windows świadomie tego unika.
Pierwsze zaawansowane testy były z systemowym sterownikiem 6.1.7601.17514 z 19 listopada 2010 w 32 bitowym Windows XP3 SV.
Aktualnie z Windows 10 w konfiguracji PC4uMusic instalowany jest z 19 października 2023
Windows Audio Session Application Programming Interface w bezpłatnym programie do odtwarzania muzyki zapewnia nadpróbkowanie 32bit/192kHz. Ten program nie ma takiej możliwości w wersji dla Androida. Wcześniej programy do odtwarzania muzyki dla bezpośredniej komunikacji z kartą dźwiękową potrzebowały Audio Stream Input/Output. To rozwiązanie zbytnio jednak uzależniało od konkretnego sprzętu. Natomiast WASAPI pozwala niezależnie od sprzętu zapewnić optymalną jakość przetwarzania z cyfry na analog. Takie rozwiązanie jest najbardziej logiczne, bo to oprogramowanie odtwarza nagrania. Te mogą być dostępne bezpośrednio ze strumienia lub na CD. Mogą być także zapisane na twardym dysku, czy pendrive. Melomani z pomocą WASPI mogą z PC niezależnie od sprzętu i nośnika odtwarzać muzykę z optymalną precyzją przetwarzania. Na dodatek najlepiej radzi sobie z tym całkowicie bezpłatny program AIMP. Są jeszcze inne, jak np foobar2000, który ma imponujące możliwości indywidualnej rozbudowy jego funkcji.
PotPlayer jest również bezpłatny i ma imponujące możliwości ustawień, by bez mała dowolnie wykorzystać różne konfiguracje dla wielu głośników. Można wybrać sobie także 3/0/1, które dla Dolby Digital określa się jako 3/1, co znaczy, że w takim zestawie jest głośnik: lewy + środkowy (centralny) + prawy na przodzie, a z tyłu przestrzenny (otaczający).
OS Microsoft ma w systemowym sterowniku procesora dźwięku również tą opcję. W AIMP obsługiwana jest przez ogólne ustawienie Ouad, czyli dla 4 głośników ze stosownym wyborem gniazda dla wyjścia sygnału analogowego z PC. To gniazdo bywa oznaczone kolorem czarnym i oznakowane jako sygnał do głośnika centralnego i subwoofera. Bardzo ciekawa dla odtwarzania muzyki w domu z takim ustawieniem jest brytyjska oferta aktywnych monitorów studyjnych Tannoy Gold 5. Więcej na ten temat jest w tekście pt 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym
Tanim rozwiązaniem z ustawieniem 3/0/1 jest uzupełnienie domowego zestawu audio kosztującym ok. tysiąc złotych pakietem Personal Active Speaker System Fostex PM0.4c. Aktywny głośnik posłuży najlepiej dla przedniego kanału surround, czyli centralnego i sygnał do niego z gniazda PC należy podłączyć do "prawego" wejścia. Kabel do pasywnego głośnika zapewni dostarczenie sygnału z tylnym kanałem surround dla generowania dźwięku otaczającego. Niestety te głośniki maja otwór bas refleks z tyłu obudowy, co przy domowych ustawieniach generuje niekontrolowane wzmocnienie basu i podobnych ofert jest wiele
4 głośniki podłączone do PC w nowej konfiguracji Microsoft dla dźwięku przestrzennego są bardziej praktyczne, by odtwarzać w domu nagrania kodowane w standardach A/52 dla dystrybucji na Digital Versatile Disc lub z Digital Video Broadcasting i które zarejestrowane zostały ze studyjnym próbkowaniem 48 kHz/16-24bity. WASAPI pozwala zapisane cyfrowo ścieżki dźwiękowe przetwarzać z precyzją 192kHz/32bit, by uzyskać optymalny sygnał analogowy dla wysterowania głośników. Nie wyklucza to oczywiście możliwości optymalnej konfiguracji PC z Windows dla tradycyjnego rozstawienia głośników dla kina domowego. Możliwości dla gotowych zainwestować w to większe kwoty zostały szerzej poruszone pt 5.1 reference in optimal PC4uMusic configurations
Cztery Tannoy Gold 5 z otworem bas refleks we frontowej ściance świetnie poradzą sobie z odtwarzaniem muzyki z cyfrowych kopii analogowych nagrań kwadrofonicznych zapisanych w formacie Stereo Quadraphonic i Quadraphonic Sound. W złotej erze hi-fi, gdy zaoferowano kwadrofonię minimum problemu z rozstawieniem głośników, a w nich łączna moc 4 x 200 W dla efektywnego wysterowania 5 calowych przetworników współosiowych nie było w żaden sposób realne. Temat jest szerzej poruszony pt 4 EAC i analogowa kwadrofonia SQ i QS.
Tradycyjne ich ustawienie w parę przednich i tylnych (2/0/2) preferują inwestujący w CD-4, który ma zaawansowane wymagania. Zainteresowanie tym nie jest jednak duże, bo nie można pominąć braku dekodera, a do tego dostęp do płyt we właściwym stanie technicznym jest również ekstremalnie ograniczony. Pozostaje tu jedynie wymiana cyfrowych kopii z 4 kanałowym zapisem.
Unikalne nagrania analogowe z zapisem kwadrofonicznym w rowku płyty stereofonicznej można po zdekodowaniu zapisać cyfrowo na twardy dysk w formacie 4 kanałowym. Nagrania SQ i QS można również zachować w 2 kanałach. Temat korzystania z gramofonu do zgrywania z pomocą PC muzyki dostępnej na płytach analogowych został poruszony w szerszym kontekście pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu
Do tworzenia z PC cyfrowych kopi z nagrań analogowych są proste programy, które uwzględniają nawet różnice w standardach tłoczeniem płyt na przestrzeni lat. Można z takim programami zgrać z rowka płyt nagrania w formacie SQ i QS. Natomiast dla tworzenia czterokanałowych kopi cyfrowych najlepiej jest korzystać z bardziej zaawansowanych edytorów. Takie mogą dla Windows być nawet bezpłatne, na co mniejsze szanse mają właściciele PC z zainstalowanym system operacyjnym, który pozwala szczycić się logo z nadgryzionym jabłkiem. Ciekawe możliwości mogą być natomiast dla fanów OS z pingwinem w logo.
Windows pozwala bez problemu odtwarzać muzykę z tradycyjnym dla kwadrofonii rozstawieniem (2/0/2) głośników. W sterownikach najpopularniejszego procesora dźwięku, który wbudowany jest na płytach głównych jest możliwość manualnego ustawienia właściwych parametrów dla odtwarzania muzyki z konkretnym rozmieszczeniem głośników w pomieszczeniu. Zapewnia to imponującą precyzję odtwarzania nagrań kwadrofonicznych. Wikipedia podaje o kwadrofonii, że stanowiła postęp w stosunku
do dźwięku stereofonicznego; dzięki dodaniu tylnych głośników
(identycznych z przednimi – inaczej, niż w obecnych systemach
wielokanałowych) uzyskiwano nie tylko przestrzenność i oddanie akustyki
miejsca nagrania, ale też poszerzenie sceny, stworzenie głębi i
precyzyjniejszą lokalizację źródeł dźwięku. W przypadku muzyki
elektronicznej czy eksperymentalnej pozwalało to na wykorzystanie
wcześniej niedostępnych efektów dźwiękowych.
Natomiast odtwarzanie nagrań stereofonicznych z takim ustawieniem głośników nazwano ambiofonią. Teraz Wikipedia podaje dla tej nazwy, że jest to: technika sztucznej regulacji pogłosu w salach koncertowych, operowych, studiach radiowych i telewizyjnych, za pomocą elektroakustycznych torów i układów nagłaśniających. Temat analogowych rozwiązań z dźwiękiem przestrzennym został szerzej poruszony pt Unitra - Sny o Kwadrofonii . Nie są to jednak własne doświadczenia autora, bo jak podaje o źródle - Tekst jest napisany „ku chwale Unitry”, zatem po autorze nie pozostał żaden ślad...
OS Microsoft mają także funkcję automatycznego ustawienia tych parametrów i nazwano ją Room Calibration, co działa z 4 głośnikami w tradycyjnym ustawieniu i nowym, a także dla 5.1 czy 7.1.
Ustawienia mogą być również manualne, ale wymaga to praktyki.
Odtwarzanie z PC i tradycyjnym ustawieniem kwadrofonicznym głośników będzie szczególnie dobrze sprawdzi się z polskimi monitorami APS Coax, o których wspomniane jest pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu Te polskie głośniki aktywne z zamkniętą obudową i norweskimi przetwornikami SEAS przetestował z bardzo dobrym rezultatem brytyjski magazyn branżowy Sound On Sound. Podobnie wypadły w testach Estrada i Studio
W oparciu o schemat powyżej ASIO może się wydawać mniej zawiłym rozwiązaniem, ale pokazuje tylko, że oprogramowanie i sterownik producenta sprzętu, a także ich bezpośrednie działanie to oddzielne moduły. Zapewnienie wydajnej pracy oprogramowania i sprzętu było przez to "równaniem z 3 niewiadomymi". Z WASAPI producent programu do odtwarzania nagrań z muzyką dostosowuje się do infrastruktury systemu operacyjnego. Tak samo sprawa wygląda dla producenta sprzętu. Obie strony nie muszą się zastanawiać, jakie są plany poszczególnych aktorów. Na tym polega zaleta otwartej struktury PC z Windows. Użytkownik ma przez to większą swobodę. Dotyczy to jak widać z treści powyższego tekstu również sposobu odtwarzania nagrań z różnymi formatami.
Odtwarzanie z PC i tradycyjnym ustawieniem kwadrofonicznym głośników będzie szczególnie dobrze sprawdzi się z polskimi monitorami APS Coax, o których wspomniane jest pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu Te polskie głośniki aktywne z zamkniętą obudową i norweskimi przetwornikami SEAS przetestował z bardzo dobrym rezultatem brytyjski magazyn branżowy Sound On Sound. Podobnie wypadły w testach Estrada i Studio
W oparciu o schemat powyżej ASIO może się wydawać mniej zawiłym rozwiązaniem, ale pokazuje tylko, że oprogramowanie i sterownik producenta sprzętu, a także ich bezpośrednie działanie to oddzielne moduły. Zapewnienie wydajnej pracy oprogramowania i sprzętu było przez to "równaniem z 3 niewiadomymi". Z WASAPI producent programu do odtwarzania nagrań z muzyką dostosowuje się do infrastruktury systemu operacyjnego. Tak samo sprawa wygląda dla producenta sprzętu. Obie strony nie muszą się zastanawiać, jakie są plany poszczególnych aktorów. Na tym polega zaleta otwartej struktury PC z Windows. Użytkownik ma przez to większą swobodę. Dotyczy to jak widać z treści powyższego tekstu również sposobu odtwarzania nagrań z różnymi formatami.
Nie jest to oczywiste z systemami wbudowanymi, jakimi są zestawy audio. Yamaha to producent sprzęt audio i dla
muzyków, z czym od lat cieszy się bardzo dobrą renomą. Niemniej nawet ich
oferta pozostawia sporo do życzenia. Poruszone zostało to pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32. Brytyjski KEF ma jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania cyfrowe z aktywnymi głośnikami, ale podłączenie wielokanałowe nie jest oczywiste. Ten wątek jest pt 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej.
Technologia analogowa nadal najlepiej służy konwersji elektroakustycznej - cyfrowa dla zachowania nagrań. PC z otwartą strukturą można również optymalnie dostosować dla najróżniejszych preferencji z odtwarzaniem muzyki. W odróżnieniu od sprzętu RTV najczęściej nie trzeba w PC otwierać w tym celu jego obudowy. Konfiguracja PC4uMusic pozwala dostarczyć z optymalna jakością sygnał analogowy do wzmacniacza, który ma wysterować przetwornik elektroakustyczny - w domu lub dla artystycznych wizji, atrakcyjnych barów i nowoczesnych DJ-ów. Są to indywidualne konfiguracje na zamówienie, pod wskazane funkcjonowanie:
Optymalne dobranie sprzętu jest czymś oczywistym dla studia, gdzie formowane są nagrania, które później będą odtwarzane w domach. Ten temat poruszony jest na przykładzie różnych instalacji z fińskimi monitorami studyjnymi Genelec
By David Aleksandersen 11. December 2017
OdpowiedzUsuńhttps://newsandviews.dataton.com/what-is-wasapi
HOW DOES WASAPI WORK?
WASAPI enables client applications, such as WATCHOUT, or any application using audio, to control the flow of audio between the application and audio playback devices. It allows delivery of an unmodified bit-stream to a sound device.
David Aleksandersen has extensive experience from the audiovisual industry and is an active blogger. He has been responsible for developing and executing marketing, sales and initiatives in knowledge transfer and partner training for more than 20 years. David has held positions such as Marketing Manager of Dataton, Product Marketing Manager at Barco/projectiondesign and is currently Chief Sales Officer at Amesto Growth.
Usuń