Amerykańskie konstrukcje Marantza inspiracją konfiguracje PC4uMusic

Flagowy reciver Marant 4400 miał nawet obwody elektroniczne dla obsługi Dolby B. To atrakcyjne trofeum w domu kolekcjonera starego sprzętu hi-fi. Mniej praktyczny jest dla melomana. Nie zapewni jakości jak ze strumienia, który teraz nadawcy transmitują nawet w bezstratnym formacie z 24 bit /48 kHz, o czym wspomniane jest w tekście pt FLAC i Muzyczna Noc Euroradia. Półwieczne potencjometry i przełączniki wymagają renowacji, a kondensatory się zestarzały, co oznacza, że ​​charakterystyka tego sprzętu jest obecnie zupełnie inna niż ta podana w katalogach producenta. 

 Czas potwierdził, że bardziej optymalnie było zainwestować w tradycyjny wzmacniacz zintegrowany 4140. Jego renowacja ma większy sens, by mogła służyć kolekcjonerowi analogowych nagrań kwadrofonicznych. W domowym zestawie audio zawsze najlepiej było zainwestować w osobne komponenty, by łatwiej można je było zaktualizować do nowych możliwości. Sprawdza się to także z konfiguracjami PC4uMusic, chociaż na nieco innej zasadzie. Tradycyjny sprzęt audio funkcjonuje na zasadzie systemu wbudowanego, co nawet przy niewielkich modyfikacjach wymaga bardzo często poważniejszych inwestycji, gdzie wysoki koszt generuje obudowa i zasilanie. Otwarta struktura PC pozwala łatwo zmienić tylko oprogramowanie i karty rozszerzeń, a obudowa i zasilanie pozostaje.

https://ucarecdn.audiogon.com/34c8100b-d667-461c-8da6-bd2f1ade8814/-/preview/700x470/

Urodzony w 1911 roku w Nowym Jorku grafik i muzyk-amator Saul Bernard Marantz był niezadowolony z dostępnego na rynkue sprzętu audio. Spędził wiele godzin na konstruowaniu wzmacniacza, który byłby w stanie wiernie odtworzyć jego cenną kolekcję płyt.  W 1948 roku założył firmę, co zbiegło się z wprowadzeniem na rynek monofonicznych płyt długogrających


W latach 70-tych doświadczenie z epoki lampowej wykorzystano umiejętnie w Marantz dla zastosowań tranzystorowych. Uzupełniono to szeroką gamą nowinek technicznych z obsługą dla nagrań kwadrofonicznych w formacie CD-4 i SQ, transmisji stereo FM i redukcji szumów na licencji Dolby.

 

Wzmacniacze mocy były wykonane z dużą starannością i przez to nadal dobrze się sprawują, chociaż bardzo istotne w nich kondensatory straciły część swoich właściwości. Pozwala na to wcześniejsza dbałość z nimi, by zapewnić optymalną jakość zasilania.

W złotej erze hi-fi ilość podzespołów w domowym zestawie stereofoniczny była imponująca, ale teraz dla melomana, który chce nadal korzystać z głośników mających pasywne zwrotnice największą wartość zachowuje wzmacniacz mocy.

Najmniej opłacalna była inwestycja w magnetofon kasetowy, bo skopiowanej kiedyś z nimi muzyki z płyt gramofonowych nie ma sensu konwertować nawet do formatu MP3.
Nieco lepiej sprawa wygląda z dwuścieżkowym magnetofonem szpulowym 7700-2 , który nie stał się hitem. Podobnie model 7700-4 (czterościeżkowy, 2 x stereo). Nagrania przechowane na szpulach mogą być warte skopiowania. Nie zaszkodzi przypomnieć tu tylko, że tych 4 ścieżkowych nie da się odtworzyć na lepszej klasy magnetofonach dwuścieżkowych. Odwrotnie można, ale występuje przy tym niewielki spadek jakości. 
 
Martantz zaangażował się w kwadrofonię, więc mógł planować odpowiedni magnetofon szpulowy, ale nie musiało tak być. Niemniej taśm nagranych na takim urządzeniu nie da zupełnie rady odtworzyć sobie z magnetofonem 2-track.  Czterościeżkowy może je odtwarzać tylko z zapisu stereo i odpowiednio przewiniętej szpuli, co w praktyce nie jest takie oczywiste. Przeznaczony do kwadrofonii magnetofon potrafi odtwarzać nagrania stereofoniczne na taśmach 2- i 4-ścieżkowych , ale w tym drugim przypadku wymaga to wyłączenie stosownych obwodów elektronicznych, co zapewnia producent odpowiednią funkcją w obsłudze takiego urządzenia.
 
Technics znalazł ciekawe rozwiązanie w zakresie 2/4 track, ale nie dotyczyło nagrań z 4 kanałami. Wspomniane jest pt Nowoczesna koncepcja magnetofonu z PC4uMusic

TEAC 3440 to najpopularniejszy magnetofon szpulowym dla nagrań kwadrofonicznych, który doczekał się kolejnych wersji z marką TASCAM (Teac Audio Systems Corp +  AMerica Corp), ale swoje sukcesy zawdzięcza potencjałowi, jaki miał dla domowego studia nagrań. Oferowano w nich nawet system redukcji szumu DBX.
https://images.auctionet.com/uploads/item_964996_6713dcbe23.JPG
Podobnie kasety z możliwością nagrywania 4 kanałów były dla amatorskiego studia, a nie do domowych zestawów kwadrofonicznych.
Tokyo Electro Acoustic Company oferuje teraz z marką TASCAM cyfrowe rejestratory i ich temat poruszony jest pt 32 bit float dla nagrywania i odtwarzania muzyki
 
 https://live.staticflickr.com/65535/49860218017_da77474b57_o.jpg
 
Jednoznaczne odtwarzacze dla analogowych nagrań kwadrofonicznych na taśmie magnetofonowej oferowano dla  8-track cartridge
Zintegrowany model JVC 4ME - 4804 z wejściem także dla gramofonu pasuje do koncepcji z PC4uMusic, ale oczywiście bez wzmacniacza o mocy 150 W dla wysterowania podwójnej pary głośników z pasywnymi zwrotnicami. Podłączenie aktywnych monitorów studyjnych jest tu znacznie lepszym wyborem.

PC jako współczesny magnetofon jest bardzo praktyczny

Zapewnia rewelacyjną jakość nagrań i nie trzeba przewijać żadnych taśm, co najbardziej docenili zawodowcy w studiach. W domu nawet duża kolekcja nagrań nie zajmują wiele miejsca. Nie trzeba pamiętać w którym kierunku przewinięta jest taśma, ani formy zapisu danego nagrania. PC wybiera co trzeba. W prosty sposób można zainstalować do tego najnowsze rozwiązania dla odtwarzania muzyki, by zapewnić sobie optymalny komfort jak dawniej ze sprzętem Marantz, a gdy coś jest już zbyteczne łatwo to zlikwidować, by użytkowanie zawsze było jak najbardziej proste.

1 st Reference  PC 4 FM radio miał konfigurację przeznaczoną jak nazwa wskazuje dla transmisji analogowych. Można go było zamówić w drewnianej obudowie, jak to robiono w najlepszym sprzęcie hi-fi, ale z indywidualnym doborem, by idealnie pasowała z meblami.  Można było uzupełnić nawet ze Near Instantaneous Companded Audio Multiplex,  a później Digital Audio Broadcasting i różne wersje DVB. Teraz bez problemu obsługuje to, co BBC nazywa Sound HD w strumieniu 320 kb/s z Advanced Audio Coding i próbkowaniem 48 kHz. 
 
Najlepszą jakość odtwarzania muzyki z audycji radiowych zapewnia strumień Free Lossless Audio Codec z 24 bit i studyjnym standardem próbkowania 48 kHz. Więcej na ten temat pt   48 kHz FLAC by Swedish Radio & EBU recordings.
 
Sygnał cyfrowy można konwertować na analogowy za pomocą 32-bitowego nadpróbkowania typu float 192 kHz dla dźwięku stereo, quadro i wielokanałowego 5.1 lub 7.1 
 
Microsoft oferuje w Windows nowy układ głośników dla dźwięku przestrzennego i aktywne monitory studyjne zapewniają wyjątkowe możliwości. Analogowe nagrania 4 kanałowe udostępniane w formacie Quadraphonic Sound i Stereo Quadraphonic można odtwarzać całkiem niezawodnie bez dekodera. W przypadku CD-4 (Compatible Discrete 4) muszą być one zdekodowane analogowo, ale nietradycyjny układ głośników w ich przypadku jest bardzo korzystny w praktyce. Podobnie jest to bardziej praktyczne ze współczesnymi nagraniami wielokanałowymi.
Ustawienie głośników w domu stało się również bardziej proste i mogą do tego lepiej sprawdzić się w praktyce. Więcej na ten temat Brytyjskie propozycje nowego 4-kanałowego dźwięku przestrzennego w systemie Windows

 

Komentarze

  1. Na rynku jest oprogramowanie, które pozwala dekodować 4 kanały z 2 zapisanych w CD-4, ale producent podaje, że tylko dla komputerów Apple z procesorami Intel.

    https://pspatialaudio.com/JVC_CD-4.htm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CD-4 playback in 4 channels also usually requires a specialized CD-4 demodulator. Such demodulators have not been sold commercially since the 1970s, but today software decoding is also possible. Hardware decoders were often sold as independent components. However, some audio receivers and/or amplifiers built in the 1970s included the CD-4 demodulator as a built-in feature, along with FM radio and amplifier circuitry.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Compatible_Discrete_4

      Usuń
    2. Beogram 6000 ma wbudowany dekoder CD-4
      https://beocentral.com/beogram6000-1970s

      Usuń
    3. Płyty CD-4 odtwarzane z Beogramem 6000 są chyba w najlepszej kondycji, z wyjątkiem tych kupionych jako eksponaty do kolekcji i nie były używane.

      Usuń
  2. W tekście była ilustracja z 4 kanałowym magnetofonem Marantz, która okazała się fotomontażem wykonanym przez kogoś czującego potrzebę wprowadzania w błąd.

    OdpowiedzUsuń
  3. The 8-track tape (formally Stereo 8; commonly called eight-track cartridge, eight-track tape, and eight-track) is a magnetic-tape sound recording technology that was popular[2] from the mid-1960s to the early 1980s, when the compact cassette, which pre-dated the 8-track system, surpassed it in popularity for pre-recorded music.

    https://en.wikipedia.org/wiki/8-track_cartridge

    OdpowiedzUsuń
  4. 150 W w JVC 4ME - 4804 to najprawdopodobniej taka sama konstrukcja jak w 4VN-990 gdzie bywa podawane 4x35 W i nieco niżej przy konkretnych parametrach przenoszenia

    https://hifi-wiki.com/index.php/JVC_JA-X_9

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?