Domowy serwer muzyki lub współczesny magnetofon to dwa równie dobrze pasujące określenia funkcji, z którymi zrodziły się pierwsze konfiguracje. Pojawiły się jeszcze z Windows 98, ale było to w dość ograniczonym zakresie. Jednak już wówczas testy odsłuchowe jednoznacznie wykazały, że warto jest zgrać muzykę z płyty CD na twardy dysk, ale nie było tylko na nim jeszcze zbyt wiele miejsca, by z tego korzystać w praktyce. Niemniej pozwalało precyzyjniej zgrać muzykę z CD do mp3. W pierwszych konfiguracjach PC4uMusic ważna była również możliwość szybkiego kopiowanie płyt CD i DVD oraz tworzenia sobie takich nośników z zapisem mp3. Dobrze sprawdzało się także zapisywanie w mp3 muzyki z analogowych transmisji FM, a później z Digital Audio Broadcasting i ten temat poruszony jest szerzej pt PC4uMusic was once even for FM radio
W najwcześniejszych konfiguracjach przydatny okazał się pakiet GIGABYTE GO-M1600B, czyli odtwarzacz płyt z wbudowanym radiem FM i zdalnym pilotem. Nie było to jednak w pełni rozwiązanie dla uzyskania optymalnej jakości. Było natomiast eleganckim i bardzo praktycznym rozwiązaniem z PC dla wielu funkcji multimedialnych. Chociaż ten odtwarzacz płyt optycznych miał na tamte czasy dobre parametry, to zgranie muzyki off line na dysk gwarantowało jednak bardziej stabilny sygnał dla przetwarzania D/A i odsłuchu z dobrym zestawem audio w domu.
Pozwalało skutecznie ograniczyć niedoskonałości odczytu napędu, jak i w nośniku. Zgrywanie srebrnych krążków na twardy dysk nie ma ograniczeń czasowych i zapisywany jest optymalnie skorygowany sygnał. Natomiast bezpośrednie odtwarzanie musi na bieżąco dostarczać sygnał do obróbki
D/A i jest przez to dużo mniej czasu i możliwość na korekcję błędów, co znaczy, że często muszą pojawiać się jakieś większe lub mniejsze przekłamania.


Największy przełom dla konfiguracji PC4uMusic stanowiło natomiast pojawienie się z Windows XP systemowego wsparcia dla obsługi multimedialnej. Szczególne znaczenie miał mniej znany w Polsce pakiet SP3 pozwalający na korzystnie z zalet jakie daje Universal Audio Architecture i Intel High Definition Audio (nazywany także Azalia).
Sprzęt bazujący standardzie Intel HD Audio może odtwarzać stereofoniczny dźwięk z 32 bit /192 kHz, a z o połowę tylko niższą częstotliwością 96 nawet 8 kanałowy. Zapewnia wyższą jakość przetwarzania i liczbę kanałów niż wcześniejszy AC97. Pozwala także na wykrywanie gniazd za pomocą sieci rezystorowych, dzięki czemu sprzęt może dostosować się do sprzętu użytkownika, takiego jak słuchawki i mikrofon, oraz do miejsca ich podłączenia.
Gniazdo Intel HD Audio dało przez to możliwość, by stworzyć adapter dla optymalnego podłączenia sygnału z wbudowanego na płycie głównej procesora dźwięku do domowego sprzętu audio kablami ze złączami RCA, które nazywane są chinch lub phono. Używane w komputerach gniazda minijack mają wiele ograniczeń, a wielu właścicieli sprzętu hi-fi zainwestowało w dobre kable ze złączami RCA i brak możliwości korzystania z nich zniechęcał do używania PC, jako domowego serwera muzyki.
Są drogie karty dźwiękowe z gniazdami RCA, ale w nich rzadko zostały skutecznie wyeliminowane mechaniczne zakłócenia z obudowy komputera. Na dodatek sterowniki do takich sprzedawanych z powodu ceny w mniejszych ilościach kart stają się często przestarzałe i trudniej jest optymalnie korzystać z oprogramowania, które ma lepsze rozwiązania.
Bardzo ważną rolę w konfiguracjach PC4uMusic miało pojawienie się Windows Audio Session Application Programming Interface. Ten interfejs programowania aplikacji sesji audio wprowadził w systemie operacyjnym Windows duże zmiany pozwalające uzyskać wyższy poziom z optymalną jakość odtwarzania muzyki. Jedną z zalet jest, że niejednokrotnie pozwala uzyskać poprawę bez wsparcia nowymi sterownikami od producenta drogiej karty dźwiękowej.
Referencyjnym programem dla konfiguracji PC4uMusic stał się przez to bezpłatny AIMP, w którym rewelacyjnie zagospodarowane zostały możliwości WASAPI. Imponujący jest stały rozwój tego programu i jednocześnie uniwersalność z wyjątkową stabilnością pracy.
Zapewnia nadpróbkowanie (oversapling) jak w najlepszym sprzęcie RTV dla odtwarzania zapisu w standardzie Compact Disc Digital Audio 16bit/44.1 kHz, jak i w innych. Słownik hi-fi bardzo słusznie podkreśla, że
nadpróbkowanie w niczym nie zmienia zawartości informacyjnej sygnału,
nie polepsza jego dokładności. Natomiast pozwala ono na ułatwienie i
poprawę dokładności obróbki sygnału. W szczególności zaś pozwala wykonać
filtrowanie cyfrowe i uprościć filtry analogowe.
Aktualnie pozwala przetwarzać cyfrowy sygnał na analogowy z precyzją 32 bit foat/192 kHz. Możliwe jest to nawet z wbudowanymi w standardowej płycie głównej procesorami dźwięku ze sprzętową możliwością jedynie 24bit/192kHz. W tym temacie nieco więcej podane zostało w tekście pt 32 bit float dla nagrywania i odtwarzania muzyki.


UAA is intended to be a complete replacement for developing WDM Audio Drivers; however, in some cases it may be necessary for an otherwise UAA-compliant audio device to expose capabilities that cannot be done through UAA. Windows will continue to fully support audio drivers that use the PortCls and AVStream drivers
OdpowiedzUsuńThe Microsoft Universal Audio Architecture (UAA) enables audio devices that comply with the architecture to rely entirely on the operating system for driver support.
Usuńhttps://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/audio/universal-audio-architecture
Room correction processing optimizes the listening experience for a particular location in the room, for example, the center cushion of your couch, by automatically calculating the optimal combination of delay, frequency response, and gain adjustments.
OdpowiedzUsuńhttps://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/audio/room-correction
Nawet najlepszy system audio nie będzie brzmiał dobrze, jeśli akustyka pomieszczenia, w którym zostanie zainstalowany będzie, delikatnie mówiąc, nieodpowiednia. Na szczęście są rozmaite sposoby na to, by ją skorygować.
OdpowiedzUsuńhttps://infoprodukt.pl/article/akustyka-pomieszczenia-i-sposoby-jej-korygowania?category=kino-domowe
Można przeczytać także opinie:
UsuńWygląda tak, jakbym był przeciwnikiem programów korekcji pomieszczeń.
Wcale tak nie jest. Co więcej, są one niezastąpione zarówno w akustyce studyjnej, jak i w świecie audiofilskim. Chciałem tylko pokazać, że programy te nie są wszechmocne i nie możemy zastąpić akustyki pomieszczenia prostym programem.
https://perfectacoustic.pl/korekta-pokoju-korektora/
Warto także przeczytać opinię o teście Genalec, https://krzemel.blogspot.com/2019/04/aktywne-monitory-studyjne-genelec-z.html
Usuń