Optymalne konfiguracje PC jako domowego serwera muzyki zakładały od początku możliwość odtwarzania nagrań z dźwiękiem przestrzennym. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem było to, które w Microsoft nazywało Media Center, co pochodzi od pakietu z oprogramowaniem zaoferowanym w Windows. Na rynku funkcjonuje natomiast niezależne określenie Home Theater PC. W konfiguracjach PC4uMusic chodziło również o dobrą jakość cyfrowego zgrania muzyki zapisanej w rowku stereofonicznych i kwadrofonicznych płyt winylowych, a także z taśm magnetofonowych. Analogowe nagrania kwadrofoniczne Stereo Quadraphonic i Quadraphonic Sound można tak jak w oryginale na winylu zapisać w 2 ścieżkach. Taka możliwość była także dla bardziej wymagających nagrań Compatible Discrete 4, lecz ta opcja nie była optymalna. Więcej w temacie analogowych formatów nagrywania dźwięku przestrzennego jest w tekście pt Atmos od Dolby i Microsoft Spatial Audio wraz z PC4uMusic dla kwadrofonii
W większości mieszkań mało praktyczne jest tylko typowe rozstawienie głośników kina domowego 7.1. Szczególnie, jeżeli mają one zapewnić wierne odtwarzanie muzyki. Bardziej interesujące jest przez to skorzystanie w zamian z 4 głośników. Tradycyjne rozstawienie kwadrofoniczne w rogach przestrzeni odsłuchowej nie jest jednak dostatecznie optymalne, by odtwarzać różne formaty nagrań. Ciekawsze jest dostępne w sterowniku Microsoft ustawienie dla Dolby Stereo Matrix. Wprowadzono je z Dolby Pro Logic. Założeniem przy konfiguracjach PCuMusic było, że odtwarzanie dopasowane będzie automatycznie z oprogramowaniem, które korzysta z potencjału obliczeniowego CPU i funkcji dostępnych w procesorze dźwięku. Alternatywą jest tworzenie własnych nagrań 4 ścieżkowych.
Później Dolby Atmos wprowadziło nowe możliwości, by samemu przekształcić nagrania do odtwarzania w domu z 4 głośnikami, chociaż w praktyce sprawa nie jest tak prosta z powodu kosztów licencyjnych w szerokim rozumieniu. W tym zakresie bardziej obiecujące są możliwości z Eclipsa Audio, które jest konkurencją dla oferty Dolby Labs i pojawi się z pewnością więcej stosownego oprogramowania. Może ono być mniej rozbudowane. W nagraniu muzycznym nie jest potrzebne aż 128 ścieżek dźwiękowych do 64 głośników, co jest dostępne w standardzie Atmos.
Wikipedia podaje np Pierwsze udokumentowane wykorzystanie dźwięku wielokanałowego miało miejsce w roku 1940 podczas projekcji animowanego filmu Disneya – Fantazja. Stworzony na tę okazję system Fantasound składał się z trzech ścieżek dźwiękowych, które były rozprzestrzeniane w sali za pomocą 54 głośników. W innym haśle na ten temat dodano jeszcze: Pierwsze systemy kina dźwiękowego wykorzystujące zapis optyczny dźwięku lub system Sound-on-tape stały się znane w połowie lat 30. XX wieku. Dawały możliwość odtwarzania jednokanałowego zapisu ścieżki dźwiękowej za pomocą jednego lub kilku głośników umieszczonych za ekranem lub w jego pobliżu. W j. ang. jest także informacja: For Fantasia's 1982 issue, the original recordings were abandoned altogether and a completely new soundtrack was recorded using digital stereo technology in Dolby Stereo, conducted by Irwin Kostal, who later composed the score for Mickey's Christmas Carol (1983). Takie nagrania z myślą o mediach strumieniowych pojawią się z całą pewnością również z Eclipsa Audio.

Zapis stereofoniczny jest formą dźwięku przestrzennego. Widać to nawet bardzo wyraźnie w rozwiązaniu dla transmisji FM. W eter wysyłany jest modulowany sygnał mono składający się z lewego i prawego kanału, a ich różnica dodana w drugiej modulacji nad pierwszą. Kwadrofoniczne transmisje miały mieć jeszcze trzecią modulację. Stereofoniczny zapis na płycie winylowej jest także jak dla mono, ale wygrawerowanie ścianek rowka jest już różne dla lewego i prawego kanału, a w SQ i QS dodano podobnie tylnie kanały. Natomiast w CD-4 zastosowano w rowku modulację, jak w stereofonicznych transmisjach FM z różnicą prawego i lewego kanału. Transmisji radiowych nie da rady przetworzyć do formatu Eclipsa Audio, bo nie ma już ich fizycznie. Inaczej jest z nagraniami wydanymi na płytach, ale jest sporo utrudnień z optymalnym odtworzeniem tego co pojawiło się wiele lat temu na winylu i szalaku. W tym temacie jest tekst pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu, ale dotyczy głównie amatorskiego kopiowania.
Ciekawe możliwości dla odtwarzania muzyki w domu z 4 głośnikami ma Tannoy z aktywnymi monitorami studyjnymi, o których jest szerzej pt 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym. Otwór basrefleks jest w nich z przodu co znacząco ułatwia ich rozmieszczenie, a moc 4 aktywnych Tannoy Gold wystarcza dla odtwarzania muzyki w domu.
Niskobudżętową alternatywą są Logitech Z 207. Jest to konstrukcja z szerokopasmowym przetwornikiem elektroakustycznym i bierną membraną, która pozwala uwolnić się od typowych dla bass-reflexu problemów takich jak podbarwienia od rezonansów tunelu czy szumy turbulencyjne. Moc wbudowanych wzmacniaczy jest bardzo ograniczona, ale w niewielkim pomieszczeniu można z 4 głośnikami uzyskać dość zadowalające odtwarzanie. Największym utrudnieniem jest kabel dla tylnego głośnika. Mają możliwość podłączenia bezprzewodowego, ale ono wymaga jeszcze dopracowania.
Być może pojawienie się Eclipsa Audio spowoduje, że Logitech zaoferuje nowe modele. Wiele lat oferowali zestawy z myślą o graczach. Teraz ciekawe na rynku mogą zestawy audio z centralnym głośnikiem pracującym jednocześnie jako subwoofer oraz baza dla lewego, prawego i tylnego. Temat takiej koncepcji poruszony jest szerzej pt 2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych.
Nagrania z Dolby Atmos są już przystosowane do odtwarzanie według tablic, a takie mogą powstać także dla konkretnych zestawów głośnikowych. Do programu foobar2000 udostępniono wtyczkę MathAudio Headphone EQ dla optymalnie dopasowanych ustawień z konkretnym modelem słuchawek i podobnie może być zrobione myślą o zestawie głośnikowym oraz Eclipsa Audio, bo nie ma ograniczenia związanego z opłatą za licencję.
Pojawiła się również dla foobar2000 wtyczka FreeSurround Decoder, która deklaruje odtwarzanie kwadrofonicznych nagrań SQ i QS. Wymaga jednak jeszcze intensywnych testów odsłuchowych, żeby wyszukać optymalne jej zastosowanie z konfiguracjami PC4uMusic.
Ten sam autor stworzył tą, o której jest wspomnaine w tekście pt Wtyczka dla Microsoft Spatial Sound API do foobar2000 i przestrzenne odtwarzanie muzyki w domu
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.
Fantasound: in 1940, the ancestor of Dolby Atmos and DTS:X…
OdpowiedzUsuńhttps://blog.son-video.com/en/2022/03/fantasound-in-1940-the-ancestor-of-dolby-atmos-and-dtsx/
Był to pierwszy pełnometrażowy film z dźwiękiem stereofonicznym. Film otrzymał nagrody honorowe Akademii Filmowej podczas ceremonii wręczenia Oscarów w 1942 roku – dwie statuetki Oscarów Specjalnych za wybitny wkład w rozwój wykorzystania dźwięku w filmach poprzez produkcję Fantazji dla Walta Disneya oraz za unikatowe osiągnięcia twórców filmu w tworzeniu nowych form wizualizacji muzyki w produkcji Walta Disneya Fantazja, a tym samym rozszerzenie zakresu rozrywki filmowej, jak i jako forma sztuki dla Leopolda Stokowskiego.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Fantazja_(film)
Fantazja z 1940 roku to zbiór krótkich animowanych nowel, ilustrujących słynne utwory muzyki klasycznej. Obraz podzielony jest na osiem części, a każda to osobna ilustracja klasycznych kompozycji w wykonaniu Orkiestry Filadelfijskiej pod batutą słynnego dyrygenta - Leopolda Stokowskiego okraszona komentarzem Deemsa Taylora.
OdpowiedzUsuńhttps://www.filmweb.pl/film/Fantazja-1940-36316/descs
Premiera filmu z polskim dubbingiem: 5 listopada 2010 roku
OdpowiedzUsuńWojciech Paszkowski – Deems Taylor
Waldemar Modestowicz – Leopold Stokowski
Kacper Kuszewski – Myszka Miki (Uczeń Czarnoksiężnika)
Pierwsze udokumentowane wykorzystanie dźwięku wielokanałowego miało miejsce w roku 1940 podczas projekcji animowanego filmu Disneya – Fantazja. Stworzony na tę okazję system Fantasound składał się z trzech ścieżek dźwiękowych, które były rozprzestrzeniane w sali za pomocą 54 głośników.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k_wielokana%C5%82owy
Szerszy tekst o Logitech Z 207 https://krzemel.blogspot.com/2025/09/muzyka-z-pc-brzmi-przyjemnie-nawet-z.html
OdpowiedzUsuńW tym tekście wspomniane jest także o Creative T40 z Midrange-Tweeter-Midrange, których 2 pary mogą być również ciekawą alternatywą z niskim budżetem
UsuńO niedrogim rozwiązaniu MTM na bazie produkowanych w Polsce pasywnych głośniczków wspomniane w tekście pt 4ch surround przez zgrabne kolumienki centralne
Usuńhttps://4biensoundpc.blogspot.com/2024/01/4-ch-surround-przez-centralne.html