2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych

  

W domach korzystamy z telewizji cyfrowej i jest to strumień, który może być przesyłany do nas na różne sposoby. Tradycyjna transmisja naziemna i odbiór z anteną to DVB-T2. Sygnał z satelity to DVB-S lub nowsza wersja tego i tak samo kablówka to DVB-C. Współczesne telewizory mają wbudowane stosowne tunery, ale często pominięty jest ten dla DVB-S i w razie potrzeby podłączany jest zewnętrzny. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pozostałe nie były również w telewizorze, podobnie jak przetwornik cyfrowo-analogowy dla fonii oraz głośniczki i wzmacniacze dla ich wysterowania. Te podzespoły mogą być w oddzielnej obudowie, która stanie się jednocześnie podstawką dla telewizora i dodatkowo będzie w niej wbudowany subwoofer. Wówczas ekran służył będzie jak monitor komputerowy. Taką modułową konstrukcję można samemu stworzyć na bazie otwartej struktury PC. Zapewni to przy okazji dla fonii nadpróbkowanie, które zwiększy precyzję przy przetwarzaniu D/A, co jest bardzo korzystne przy takich okazjach, jak wspomniana w tekście 150 rocznica urodzin Mauricie Ravel z transmisjami telewizyjnymi 

Koncepcja z wolnostojącymi modułami telewizora pojawiła się już w połowie lat 80 ubiegłego wieku z zestawami Philips MatchlineSony Profeel. Był w nich monitor z kineskopem CRT i oddzielne tunery dla analogowej telewizji naziemnej i satelitarnej. Marketingowcy Sony prezentowali w katalogu również oddzielnie tuner dla PAL/SECAMNTSC. Głośniki można było swobodnie zawiesić na ścianie, a za ich wysterowanie odpowiadał wzmacniacz wbudowany w ekranie. Z tymi w Philips Matchline można było uzyskać pełniejszy dźwięk.

Sony z technologią kineskopu Trinitron zapewniał lepszą ostrość obrazu. Philips oferował tradycyjny typu delta i miał milszy dla oka balans kolorów. Na te różnice wpływ miało z pewnością, że dla Sony referencją był stosowany w Japonii standard NTSC z gorszą dokładnością odtwarzana kolorów, a w Europie używano radzący sobie z tym lepiej PAL. Jednak jakość dźwięku i obrazu w transmisjach telewizyjnych na całym świecie była wówczas zbyt słaba, by te oferty zyskały szersze grono klientów. Philips liczył chyba bardziej, że zainteresowanie będzie w nawiązaniu do LaserDisc i ich Video2000, a Sony z Betamax. To się nie ziściło, bo rynek RTV zalany został przez dużo słabszy technicznie VHS, który zapewniał najlepszą rentowność dla biznesu z wypożyczaniem kaset wideo.

Wyższą jakość dźwięku i obrazu zapewniono dopiero z transmisjami cyfrowymi. Za ich odtwarzanie odpowiada teraz płaski telewizor, w którym najsłabszym ogniwem są głośniki i soundbar 2+1 stał się przez to najpopularniejszym uzupełnieniem. Jest to najbardziej prosta forma pozyskania w domu modułowego telewizora. Soundbar podłączony cyfrowo zapewnia teoretycznie lepszą jakość fonii, bo przetwarzanie D/A nie jest ograniczane przez system operacyjny telewizora. Ten temat poruszony jest w tekście pt  Android TV nie jest optymalny dla Mezzo. W praktyce soundbar z cyfrowym wejściem może mieć jednak słabiutki DAC i na dodatek bardzo tanią zwrotnicę analogową. Na to klienci nie zwracają uwagi i marketingowo efektywniej jest dla producenta zainwestować w inne podzespoły. Najczęściej oferują tylko różne rozmiary przetwornika elektroakustycznego dla niskich tonów. Najmniej korzystne z perspektywy ceny w stosunku do jakości odtwarzania muzyki są połączenia bezprzewodowe. Czasami soundbar tylko dla podłączenia analogowego może w związku z tym okazać się dla użytkownika lepszą inwestycją.



Z technologiami analogowymi istotny wkład dla 2+1 miała w złotej erze hi-fi lat 70 szwedka oferta Audio Pro z aktywnym subwooferem B2-40 i pasywnymi satelitami S2-7. Pojawił się także TA-150, który nazywano  "Computer Controlled AM-FM Reciever". Nie miał tradycyjnych potencjometrów i przełączników, ani wzmacniacza mocy. Miał obsługiwać aktywne głośniki 3 drożne A4-14. Dział marketingu coś jednak źle skalkulował, bo nie zaoferowali wzmacniacza dla satelitów S2-7. Widocznie oferowano zestaw z subwooferem tylko dla posiadających już sprzęt hi-fi. Niemniej zaoferowana została koncepcja 2+1, która teraz jest już popularna na całym świecie, chociaż najczęściej z mniej dopracowaną konstrukcją subwoofera, ale są również zaawansowane rozwiązania. W tym temacie jest tekst pt Aktywny subwoofer stawia wymagania. Wyższej klasy rozwiązania są jednak rzadko oferowane z myślą o telewizorach. 

Kompletny zestaw 2+1 z estradowym nagłośnieniem dla muzyków oferuje sopocki Box Elektronics i dobrze się sprawdził w ogródku Dworku Sierakowskich, by można było tam słuchać w miłym gronie nadawanej co niedziela audycji radiowej Siesta. Analogowy sygnał ze strumienia transmitowanego z DAB+ zapewnił tuner zamontowany w PC ze stosownym oprogramowaniem. Wysterowanie satelitów zapewniały wbudowane specjalnie w tym celu wzmacniacze w subwooferze. Taki zestaw idealnie sprawdzi się także z projektorem wideo, by w sporym lokalu odtwarzać audiowizualne transmisje z występów muzycznych. Ten polski producent oferuje również aktywne głośniki PA z wbudowanym tunerem radiowym. Koncepcje techniczne tego producenta pasują przez to dobrze dla modułowego telewizora, ale oczywiście z odpowiednim tunerem, a ten może być zewnętrznym z bogatej oferty w sklepach RTV lub zamontowany w PC.

ObrazekPłyty główne PC mają od lat wmontowany procesor dźwięku, którego producentem najczęściej jest Realtek i w nich można skalibrować sygnał stosownie do rozmieszczenia głośników, które podłączone są analogowo. Wartości dla położenia subwoofera nie można tu zmienić, co znaczy, że od niego należy określić odległość do pozostałych głośników. To powoduje, że słuchanie z tylko jednym głośnikiem niskotonowym nagrań stereofonicznych staje się bardziej precyzyjne. Dużą zaletą tej funkcji jest, że nie trzeba używać do niej mikrofonu i dostępna jest bezpłatnie. 

 

Soundbar 2+1 podłączony tyko stereofoniczne (prawy + lewy kanał) nie może w pełni skorzystać z tej funkcji dostępnej ze sterownikiem Realtek. Na rynku RTV jest także szeroka gama ofert, gdzie soundbar ma oddzielny subwoofer, ale w nich podobnie nie zawsze jest szansa na skorzystanie w PC z możliwości określenia odległości między nimi. Bardziej pomocna może być funkcja dostępna bezpłatnie w systemowy sterowniku procesora dźwięku, którą Microsoft nazwał kalibrowaniem pomieszczenia i odbywa się to całkowicie samodzielnie.  Czasami może ona w pełni działać dla 2+1 z cyfrowym podłączeniem, ale z tym bardzo różnie bywa. 

Można także kupić sobie do PC szwedzki program kalibracyjny, który oferowany jest z wysokiej klasy sprzętem RTV. Działający od 1949 roku kultowy producent amerykański McIntosh podaje, że taka kalibracja jest u nich dostępna w kosztujący 50 tys zł MHT300 Home Theater Receiver. Motywują przy tym, że: Dirac Live cieszy się zaufaniem wielu producentów sprzętu hi-fi i kina domowego, od marek domowych po najbardziej pożądane marki designerskie. Ich rozwiązanie w zakresie korekcji akustyki pomieszczenia zapewniło niezrównaną wierność setkom tysięcy zachwyconych użytkowników na całym świecie, w tak różnych sytuacjach odsłuchowych, jak zestawy stereo w sypialni, profesjonalne studia mikserskie i niektóre z najbardziej ekskluzywnych kin domowych na świecie. Szerzej o tym programie jest także w tekście pt Akustyczne skalibrowanie z Dirac i Microsoft Audio Home Theater Effect.

Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.

 
 Wieleojęzyczny profil PC4uMusic na Facebook>>>

Komentarze

  1. Inżynierowie i technicy nie darzą systemu NTSC zbytnim szacunkiem i złośliwie rozszyfrowują jego skrót jako Never The Same Color (pol. „Nigdy ten sam kolor”), Never Twice the Same Color („Nigdy dwa razy taki sam kolor”) lub Never Tested Since Christ („Nietestowany od czasów Chrystusa”). Owa niechęć wynika z trapiących ten standard problemów, m.in. tendencji obrazu do utraty równowagi barw (wskutek zmiany fazy sygnału z powodu zakłóceń czy tłumienia; odbiorca widzi wtedy np. niebieskawe twarze lub zielonkawe niebo) czy małej rozdzielczości 525 linii na klatkę.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. System PAL jest udoskonaloną modyfikacją systemu NTSC[1]. Podobnie jak w systemie NTSC, fala podnośna przenosi jednocześnie informacje o dwóch składowych barwy (w przypadku PAL – czerwonej i niebieskiej). Nazwa Phase Alternating Line odzwierciedla sposób przesyłania sygnału telewizyjnego polegający na odwróceniu (o 180 stopni), co drugą linię obrazu, fazy jednej z tych składowych. Zapewnia to automatyczną korekcję błędów różnicowych występujących w przesyłanym sygnale – nie pozwala to jednak skorygować najpoważniejszych błędów.

      https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL

      Usuń
    2. W systemie SECAM modulacji częstotliwościowej podlega podnośna chrominancji. W tym systemie przyjęto jej częstotliwość jako 284 linie obrazu, co daje 4.25MHz. Podnośna ta modulowana jest na przemian dwoma sygnałami różnicowymi barw – czerwoną (R-Y) i niebieską (B-Y). Zmiana sygnału różnicowego następuje po zanalizowaniu jednej linii przesyłanego obrazu. W odbiorniku na otrzymaną właśnie jedną składową nakładana jest ta z poprzedniej linii obrazu (przechowywana w linii opóźniającej), co daje złudzenie kompletnej barwy. Aby uzyskać końcowe sygnały R, B, sygnały R-Y oraz B-Y są sumowane z sygnałem luminancji Y, zmodulowanym amplitudowo. Daje to dużo większą odporność na zniekształcenia czy utratę barw, niż ma to miejsce w systemie NTSC czy nawet pierwotnej wersji systemu PAL. Jednakże tym sposobem rozdzielczość sygnału chrominancji jest dwa razy mniejsza niż rozdzielczość sygnału luminancji (monochromatycznego), a efekt tego można zaobserwować jako „wychodzenie” jaskrawego jednolitego koloru z konturów obiektów i pulsowanie koloru na skraju tego obiektu (czerwone usta prezenterki itp.).

      https://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM

      Usuń
    3. System SECAM ze względu na swą charakterystykę utrudnia pracę edytorską nad materiałami kodowanymi w ten sposób. Miksowanie dwóch sygnałów SECAM wymaga stosowania demodulacji i ponownej modulacji sygnałów i tym samym nie jest tak wygodne jak praca z systemami PAL czy NTSC. Ponadto z racji tego, że w systemie SECAM przy modulacji usuwana jest część informacji o barwie, to kilkakrotna modulacja i demodulacja do celów edytorskich spowoduje zauważalne pogorszenie jakości obrazu.

      Usuń
  2. Poprawę fonii analogowych transmisji zapewnił cyfrowy NICAM

    Sygnał cyfrowy po demodulacji i przemianie zostaje poddany procesowi dekodowania w dekoderze NICAM. Dekoder odtwarza 14-bitowe słowa dla każdego kanału, przetwornik C/A przetwarza sygnały cyfrowe na analogowe lewego i prawego kanału. Następnie za pomocą filtru z akustyczną falą powierzchniową następuje rozdzielenie sygnałów p.cz. wizji i fonii. Po przejściu sygnału przez demodulator p.cz. fonii powstają częstotliwości różnicowe fonii analogowej 6,5 MHz i fonii cyfrowej NICAM 5,85 MHz. Pierwszy z sygnałów (6,5 MHz) trafia do toru monofonicznego FM, a drugi sygnał (5,85 MHz) przechodzi do demodulatora DQPSK, gdzie z sygnału różnicowego 5,85 MHz jest odtwarzany strumień danych szeregowych o szybkości 728 kb/s. Następnie dane są poddawane procesowi deszyfracji, w wyniku czego odtworzone są pierwotne 14-bitowe słowa kodowe

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Near_Instantaneous_Companded_Audio_Multiplex

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej pojawiły się transmisje z analogową fonią z A2 Stereo zwaną Zweikanalton, co lepiej odzwierciedla jej przeznaczenie z 2 kanałami, które zapewniały możliwości dwujęzycznego nadawania programów telewizyjnych

      Usuń
    2. Zweikanalton was developed by the Institut für Rundfunktechnik (IRT) in Munich during the 1970s, and was first introduced on the German national television channel ZDF on 13 September 1981. The German public broadcaster ARD subsequently introduced Zweikanalton on its Das Erste channel on 29 August 1985 in honour of the 1985 edition of the Internationale Funkausstellung Berlin (IFA). West Germany thus became the first country in Europe to use multiplexed sound on its television channels.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Zweikanalton

      Usuń
  3. Najważniejszymi zaletami kineskopów Trinitron jest kształt ekranu zbliżony do wycinka walca lub zupełnie płaski oraz redukcja zmian rozmiaru maski pod wpływem ciepła, a także zwiększenie jasności ekranu przy niezmienionej mocy dostarczanej do urządzenia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Trinitron

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uproszczony opis budowyW Trinitronach luminofor jest nakładany na ekran w formie pionowych pasków, zamiast małych punktów jak w konwencjonalnych kineskopach. Natomiast maska kineskopu posiada podłużne pionowe nacięcia w miejsce otworów. Nieprzezroczysta część matrycy zajmuje mniejszą powierzchnię, co powoduje, że wyświetlany obraz odznacza się większą jasnością i kontrastem. Jednakże maska, która jest zbudowana z setek delikatnych włókien utrzymywana jest w całości przy pomocy jednego lub dwóch poziomych włókien rozciągających się przez całą szerokość ekranu. Poziome włókna pełnią funkcję tłumika drgań, a ponadto zabezpieczają maskę przed zmianami rozmiarów na skutek rozgrzewania się podczas pracy.

      Usuń
    2. Philips miał tradycyjną:

      Delta – maska otworowa, zrobiona z arkusza blachy z rozmieszczonymi regularnie małymi otworami. Działa elektronowe, luminofor jak i otwory maski umieszczone są w wierzchołkach trójkąta (Trio Delta). Wadą tego typu maski jest słaby kontrast uzyskiwanego obrazu, ale zaletą stosunkowo niskie koszty produkcji. Układ ten był pierwszym układem działania kineskopów kolorowych, ale wykorzystywano go przez cały okres ich produkcji

      Maska kineskopu (również maskownica) – perforowana metalowa przesłona, która służy do nakierowywania wiązek elektronów wysyłanych przez działo elektronowe na właściwe punkty luminoforu.

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Maska_kineskopu

      Usuń
    3. Maska delta ma stabilniejszą konstrukcję, co ogranicza zakłócenia, by wiązki elektronów mogły właściwie trafiać do punktów luminoforu i ta zaleta jest mniej zauważalna z NTSC

      Usuń
    4. Kineskop Trinitron miał kształt ekranu zbliżony do wycinka walca (wypukle), a współczesne telewizory oferowane są z zakrzywione w drugą stronę (wklęsłe).

      Usuń
    5. Wyświetlacze FED (Field Emission Display – wyświetlacz z emisją polową) – technologia matryc w telewizorach i monitorach, łącząca cechy CRT i wyświetlaczy plazmowych, która się nie upowszechniła. Charakteryzuje się wysokim kontrastem statycznym oraz dynamicznym, wysoką jasnością, dobrym odwzorowaniem ciemnych odcieni, dużą szybkością reakcji oraz niskim poborem prądu.

      Wyświetlacze OLED (ang. Organic Light Emmiting Diode) – oparte na świecących diodach organicznych, mają większą skalę barw i jasność oraz nie korzystają z podświetlenia jak wyświetlacze LCD. Mają krótki czas reakcji i bardzo duży kontrast obrazu.

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Telewizor

      Usuń
    6. Pod koniec lat 90. XX w. i na początku XXI w. ekrany plazmowe zdobyły rynek telewizji HDTV, dzięki ich wysokiemu kontrastowi, żywym kolorom oraz szerszemu kątowi widzenia w porównaniu z ekranami LCD. Tańsza i stale rozwijająca się technologia wyświetlaczy ciekłokrystalicznych spowodowała jednak, że tendencja ta zaczęła się odwracać od 2004-2005 r

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%9Bwietlacz_plazmowy

      Usuń
  4. Dirac Live® allows you to analyze the acoustic characteristics of speakers and your room to calibrate the NAD system and reproduce sound as intended. This article discusses the procedure to:
    *Set up Dirac Live for supported NAD products.
    *Achieve enhanced sound clarity, accurate imaging/staging, more prominent sweet spot, more profound and tighter bass.

    https://support.nadelectronics.com/hc/en-us/articles/360011867634-How-to-perform-Dirac-Live-Calibration-on-NAD-products

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby przeprowadzić pomiar za pomocą Dirac Live Room Correction, należy zainstalować oprogramowanie Dirac Live na komputerze. Komputer musi mieć połączenie z Internetem.

      https://manuals.denon.com/DiracLive/ALL/PL/DRDZSYycfomfpw.php

      Usuń
    2. Na stronie dirac.pl przekonywano, że korekcja z tym oprogramowaniem wymaga drogiego mikrofonu i deklarowano stosowną usługę na EU. Teraz w sieci pozostał tylko namiar < tel (+48) 227509522, (+48) 601842926 · mail: trstudio@trstudio.com >

      Usuń
    3. Dirac Live, renomowane oprogramowanie do korekcji akustyki pomieszczeń, jest teraz dostępne za darmo na niektórych wzmacniaczach Onkyo, Pioneer i Integra.

      Ta współpraca między Dirac Research a producentami wzmacniaczy pozwala wielu audiofilom i miłośnikom kina domowego cieszyć się jeszcze bardziej zoptymalizowanym dźwiękiem bez konieczności zmiany systemu.

      https://pl.homecinesolutions.fr/blog/posts/370-korekcja-akustyczna-dirac-live-jest-darmowa-z-wzmacniaczem-onkyo-pioneer-lub-integra

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV