Atmos w Warszawie na targach i na konkursie chopinowskim teoretycznie stwarza dla miasta unikalne miejsce na globalnym rynku
W programie tegorcznych targów w Warszawie zamieszczono notatkę pt Audio Video Show 2025: muzyczne doświadczenia w najwyższej jakości z Warner Music Poland. W piewszym akapicie podano: Wydarzenie łączy świat muzyki, najnowszych technologii dźwięku i spotkań z artystami. Warner Music Poland jest partnerem wydarzenia, prezentując wyjątkowe albumy w formatach hi-res, SACD, winyl i Dolby Atmos. Notka jest nieco dziurawa z informacją, ale wskazuje, że miejscem przezentacji dotyczących dźwieku przetrzennego będzie Stadion Narodowy.
Zwycięzca tegorocznego konkursu chopinowskiego Eric Lu
jest artystą związanym z Warner Classics od 2018 roku, lecz zabrakło widocznie czasu, żeby zarezerwować coś na ten temat w programie AVS2025. Niemniej pojawił się na chwilkę link do notki w j.pol., gdzie jest m.in.: -
W imieniu Warner Classics składam Ericowi Lu najserdeczniejsze gratulacje z
okazji tego niezwykłego osiągnięcia. To historyczne zwycięstwo stanowi kolejny
rozdział w karierze artysty, który już dziś jest jednym z najważniejszych
pianistów swojego pokolenia. Od siedmiu lat z dumą towarzyszymy jego
artystycznej drodze, opartej na twórczości wielkich kompozytorów romantycznych.
Jesteśmy świadkami, jak jego sztuka ewoluowała w kierunku stylu pełnego
poetyckiej introspekcji i wirtuozowskiej precyzji. - Alain
Lanceron, President WARNER CLASSICS & ERATO.
Ma to związek ze współpracą, o której wspomnine jest w tekście pt AC-4 od Dolby dla DVB-T2 jako pierwsze w Europie testowane jest przez TVP. Nieco zaskakują była więc w branżowym serwisie wiadomość pt Powrót AC-4 w TVP1 przed finałem Konkursu Chopinowskiego. Pierwszym wyjaśnieniem tego jest, że: Oprócz zapewnienia podwyższonej jakości odsłuchu, ma to także na celu ocenę kompatybilności telewizorów z nowszym formatem audio i zebranie opinii widzów przed ewentualnym szerszym wdrożeniem technologii na kanałach TVP. Dalej przekazano już sedno sprawy: Podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2024 pojawiło się wiele zgłoszeń od telewidzów dotyczących braku dźwięku na kanałach TVP1 i TVP2. Telewizory HD, w których nie było dekoderów AC-4, widziały ten strumień i usiłowały go dekodować, co prowadziło do problemów z odbiorem. Bezpośrednio po mistrzostwach zdecydowano się na rezygnację z nadawania strumienia AC-4. Znaczy to w praktyce, że Dolby Labs nie wykonało właściwe pracy z AC-4.

Potwierdzeniem niedociągnięć jest treść bardzo rzeczowej publikacji w polskiej witrynie barnżowej w 2024 roku: Zaznaczamy, że celem było nie tyle badanie konfiguracji odbiorczej 5.1.4 dla Dolby Atmos, a tego, czy sprzęt już obecny na rynku nie będzie miał problemów, gdy w strumieniu E-AC3 pojawią się obiekty Dolby Atmos. Oficjalnie problemów być nie powinno, gdyż standard ma być kompatybilny wstecz i nie uniemożliwiać ani nie przeszkadzać urządzeniom odbiorczym, które nie są gotowe do jego obsługi. Takie prace powinny być robione na koszt Dolby Labs, zanim zaczną pobierać opłaty licencyjne.
Nasuwa się tu prosty wniosek, że konieczne było stworzenie Eclipsa Audio, bo nikt nie chce przecież płacić za licencję czegoś, co nie działa właściwie. Inauguracja na początku 2025 roku w Las Wegas nie była więc z powodu zwykłego sknerstwa. Bardziej logicznym wytłumaczeniem jest, że brakowało właściwie działającego rozwiązania dla rozbudzonych od 2012 roku przez Dolby Atmos oczekiwań klientów z dźwiękiem przestrzennym.
Jesienne targi w Warszawie i konkurs chopinowski mogły spowodować, żeby miasto stało się unikalnym miejscem na globalnym rynku, gdzie będzie praktyczne podejście do tematu transmisji z dźwiekiem przestrzennym. Nawet renomowane targi Internationale Funkausstellung w Berlinie nie miały takiej możliwości. Wygląda jednak na to, że Dolby Atmos zaistniało na AVS2025 na podobnej zsadzie, jak giełda płyt winylowych, czyli już nostalgicznie. W zapowiedziach zupełnie nic nie widać na temat wiedzy i nagrań, które posiada TVP. Nic nie widać także o alternatywie z Eclipsa Audio.
Nie zaskakuje przez to, że w notce pt Fortepiany na XIX Konkursie Chopinowskim podano: Oprócz znanych już z poprzednich edycji Konkursu fortepianów firm Steinway, Yamaha, Kawai i Fazioli pianiści będą mieli do dyspozycji także instrument koncertowy C. Bechstein D-282, producenta, który może poszczycić się bardzo długą historią sięgającą 1853 roku.
W złotej erze hi-fi ich monitory odsłuchowe Yamaha NS 1000 montowano bardzo chętnie w pomieszczeniach realizatorów dźwięku w studaiach radiowych. Zapewniały tam wyjątkowo wierne odwarzanie dźwięku i przez to po pół wieku cieszą się nadal dużym uznaniem, co widzać w tekście skierowanym do profesjonalnych odbiorców. Wśród muzyków ta marka ma od lat dobrą renomę z ofertą estardowego sprzętu nagłaśnieniajacego, który zapewnia w przystepnych cenach dobrą jakość.
W aktualnej ofercie Yamaha jest już od lat sprzęt obsługujący Dolby Atmos z tradycyjnym zestwaem przetworników elketroakustycznych, a dla nich zostaje wbudowany w domowych wzmaczniaczach system korekcji akustycznej (YPAO). W ostatnich latach uznanie melomanów na całym świecie zyskał również Musiccast, czyli ich system bezprzwodowego podłączenia w domu sprzętu do odtwarzania muzyki.
Ten japoński producent bardzo wcześnie zwrócił także uwagę na trudności rozmieszczenia w domu tradycyjnego zestwu głosników i zaoferował bardzo zaawansowne rozwiązania soundbarowe. Tu może pojwić się ciekawy rozwój z Eclipsa Audio. Dotychczas trudności z transmisjami AC-4 i licencje Dolby Labs znacząco ograniczały rynek zbytu dla zaawansowanych rozwiązań. Tegoroczne targi w Warszawie mogły być idealnym miejscem dla zaprezentowania możliwości odtwarzania nagrań z konkursu chpinowskiego. Stoiska na Stadionie Narodowym mogły oczywiscie nie spełniać oczekiwań, ale jest przecież stosowna alternatywa z hotelami.Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.
Wieleojęzyczny profil PC4uMusic na Facebook>>>

Kawai powstała w 1927 roku
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Kawai_Musical_Instruments
Steinway & Sons (także Steinway) – amerykańsko-niemiecki producent fortepianów, założony w 1853 w Nowym Jorku
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Steinway_%26_Sons
Carl Bechstein (ur. 1 czerwca 1826 w Gocie, zm. 6 marca 1900 w Berlinie) – niemiecki przedsiębiorca, założyciel fabryki fortepianów i pianin.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Carl_Bechstein
Fazioli – włoska fabryka fortepianów. Produkcję jako przedsiębiorstwo rozpoczęła w 1981 roku.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Fazioli