
W październiku 2025 melomani mieli w Polsce wyjątkową okazję, by posłuchać transmisji z Konkursu Chopinowskiego 2025, które TVP rejestrowała z Dolby Atmos. Polska telewizja jako pierwsza w Europie ruszyła z testami w tym zakresie już w 2020, ale w praktyce było zbyt wiele problemów z odbiorcami korzystającymi w domu ze starszego sprzętu. Anita Kaźmierska poinformowała 2024-07-16, że nadawanie AC-4 w TVP1 i TVP2 ujawniło wadę ukrytą oprogramowania w telewizorach różnych producentów bazujących na systemie Android TV oraz aplikacji Live TV/Telewizja na żywo. Jest to istotny problem, bo jak podane jest w komunikacie Tomasza Syguta, dyrektora generalnego Telewizji Polskiej - Wyniki oglądalności Konkursu w TVP Kultura dowodzą dużego zapotrzebowania Polaków na kulturę w najlepszym wydaniu. Rozwiązanie problemu z telewizorami nie jest łatwe. Na dodatek w tym przypadku utrudnieniem mogą być jeszcze kwestie związane z licencją Dolby Labs. W drobnym zakresie ułatwieniem może przez to okazać się aktualizacja do Eclipsa Audio, która nie wymaga opłat licencyjnych.
Transmisje można było również bezpłatnie obejrzeć w specjalnie przygotowanych miejscach pn ORLEN Strefa Melomana. Czynne były od 18 do 20 października 2025 w Warszawie, Gdańsku, Lublinie, Płocku, Szczecinie, Wrocławiu i w Białymstoku. Warszawska stanęła na placu Defilad w Śródmieściu i dodatkowo była otwarta 21 października, podczas gali wręczenia nagród i koncertu laureatów. Łącznie strefy odwiedziło 27 tysięcy osób, a najwyższą frekwencję odnotowano w Białymstoku. To pokazało skalę zainteresowania i tu z całą pewnością znaczenie miało także zapewnienie wysokiej jakość dla odtwarzania muzyki z transmisji. W profilu ORLEN Art Science na Facebooku oraz Instagramie publikowano materiały dotyczące Stref Meloma, a te z udziałem Polaków występujących w Konkursie wygenerowały zasięg ponad 1,6 mln użytkowników oraz ponad 2,3 mln wyświetleń, co w pełni pokazuje skalę zainteresowania w kraju.
Równie imponujące są cyfry dotyczące globalnego zasięg konkursu, który jest oczywiście obecny na YouTube i nagrania z niego dostępne są z jakością 2160p60 4K. AI przeglądarki internetowej podpowiada, że to oznacza rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli, czyli 4K UHD, a "60p" to 60 klatek na sekundę (FPS), co zapewnia bardzo płynny ruch. "Jakość dźwięku" nie jest tu sprecyzowana, ponieważ te liczby opisują obraz, a nie jego ścieżkę audio. Taka płynność ruchu nie jest najważniejsze dla oglądających konkurs. Można jednak dowiedzieć się z informacji opublikowanych przez YouTube, że dla tej rozdzielczości chodzi o strumień 53–68 Mbps z kodowaniem dźwięku AAC-LC lub Opus, a także Eclipsa Audio, które ma próbkowanie ze studyjnym standardem 48 kHz. Nic nie jest natomiast podane o Atmos, co z całą pewnością spowodowane jest komplikacjami związanymi z koniecznymi do tego licencjami od Dolby Labs zarówno dla nagrań, jaki i sprzętu dla odtwarzania.
Logiczną konsekwencją jest informacja, która w styczniu 2025 pojawiła się na całym świecie i przekazał ją także polski serwis audio, że wszyscy twórcy treści będą mogli przesyłać na YouTube filmy zawierające ścieżkę dźwiękową zapisaną z wykorzystaniem technologii Eclipsa Audio. Bardzo istotną wiadomością jest ta o współpracy z TTA (Stowarzyszeniem Technologii Telekomunikacyjnych ) nad wprowadzeniem programu certyfikacji urządzeń korzystających z systemu Eclipsa Audio gwarantującego użytkownikom najwyższe standardy wierności dźwięku. Szerzej o styczniowym doniesieniu jest pt 2025 i Consumer Electronics Show to historyczna inauguracja Eclipsa Audio. Ograniczone możliwości dla skorzystanie w pełni z tego formatu są z urządzeniami przenośnymi, które najczęściej służą do odtwarzania nagrań udostępnionych przez YouTube.
Znacznie szersze możliwości daje PC, w którym zostanie zainstalowany południowokoreański program PotPlayer, chociaż chwilowo nie widać nic w tym programie dla Eclipsa Audio. Niemniej jest to oprogramowanie dostępne bezpłatnie, więc nie ma jak rozliczyć kosztów licencji dla Dolby Labs. To powoduje, że bardziej prawdopodobne są tu rozwiązania dla Eclipsa Audio. Program ma wiele bardzo praktycznych funkcji. Można nawet przy wyjątkowo słabej przepustowości łącza internetowego wybrać sobie odtwarzanie z najmniejszym rozmiarem obrazu 240x144 i najwyższą jakością dla fonii.

Widoczna na ilustracji powyżej konfiguracja pozwala również stworzyć bardzo praktyczny zestaw z
wolnostojącymi głośnikami aktywnymi dla
przestrzennego przetwarzania elektroakustycznego - zapewniając do tego
sygnał z imponującą precyzją 32 bit float / 192 kHz.
| Left | Right | Center | Surround | |
|---|---|---|---|---|
Samemu można stworzyć ciekawe rozwiązanie w oparciu o polska ofertę z 4 studyjnymi monitorami bliskiego zasięgu Coax uzupełnionymi o BasExtender. Środkowy Coax można uzupełnić po bokach nawet 2 basami, co wizualnie przypominało będzie soundbar, ale walory akustyczne tego będą znacznie bardziej korzystne. Ten polski producent ma już propozycje dla kina domowego, ale nie do końca jeszcze zagospodarował atuty, które istnieją od dawna w ich ofercie.
Zestaw może być oczywiście jeszcze bardziej zaawansowany, jak na Stadionie Narodowym w Warszawie podczas Audio Video Show 2025 i prezentacji Dolby Atmos z formatem dźwięku 7.4.4, gdzie użyty został najwyższej klasy sprzęt hi-end audio, który jest w ofercie spółki Horn. Temat tej prezentacji jest szerzej poruszony w tekście pt Marantz z Japonii podtrzymuje z systemami wbudowanymi tradycje z USA, jak PC4uMusic w otwartej strukturze Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje
oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z
nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z
wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.


bardzo interesujący filmik na temat realizacji dźwięku dla transmisji z Konkursu Chopinowskiego 2025
OdpowiedzUsuńhttps://www.facebook.com/watch/?v=1513529509852436
W podanym powyżej nagraniu widać finśkie monitory studyjne Genelec, które mają unikalne możliwości kalibracji.
Usuńhttps://konsbud-audio.pl/marka/genelec/
jest wpis pt Aktywne monitory studyjne Genelec z oprogramowaniem do perfekcyjnego ich skonfigurowania dla wiernego odtwarzania muzyki
Usuńhttps://krzemel.blogspot.com/2019/04/aktywne-monitory-studyjne-genelec-z.html
Internetowa burza, że prawa do nagrań Konkursu ma Deutsche Grammophon spowodowana została przez osoby szukające rozgłosu wśród tych, którzy łakną sensacji.
OdpowiedzUsuń