Konfiguracja PC4uMusic daje możliwość zastosowania dla nagrań z winylu cyfrowej korekty RIAA. Pozwala również zrobić perfekcyjną kopię cyfrową analogowego nagrania zapisanego w rowku płyty winylowej.

Potrzebny jest do tego odpowiedni przedwzmacniacz mikrofonowy. Teoretycznie może być nawet ten w PC, ale jego jakoś pozostawia wiele do życzenia. Referencją może być Neumann V 402 2-channel Microphone Preamp.
Sprawdzi się nawet z najbardziej zaawansowanymi wkładkami od np Ortofon

Liczy się w nim jakość, a nie ilość. Widać, że nie oszczędzano na zasilaniu, które jest także perfekcyjnie odizolowane od modułu wzmacniacza wejściowego. Podobnie jest ze wzmacniaczem wyjściowym i nawet z gniazdami dla sygnału z niskim poziomem, które są w tylnym panelu obudowy. W połączeniu modułów widać szczególną dbałość o właściwe ich uziemienia. Konstrukcja przedwzmacniacza jest bez tranzystorów, co przy tej cenie i z tą marką świadczy, że optymalną jakość mogą już zapewnić układy scalone, jeżeli nie brakuje z nimi dbałości o wszystkie szczegóły.
Sklepy muzyczne oferują go za ponad 10 tys zł. i podane jest: V 402 to pierwszy w historii Neumanna
autonomiczny przedwzmacniacz mikrofonowy, choć firma stworzyła kilka
generacji najwyższej jakości modułów przedwzmacniaczy dla swoich konsol
mikserskich, takich jak legendarny obecnie V 476 B z lat 80. Technologia
oczywiście poszła naprzód. Pozostaje jednak zasadnicze pytanie: Jaki
byłby idealny przedwzmacniacz dla Neumanna i innych wysokiej jakości
mikrofonów studyjnych? Wszystkie mikrofony Neumanna, zarówno klasyczne,
jak i obecne modele, mają bardzo unikalną charakterystykę dźwięku.
Przedwzmacniacz V 402 został zaprojektowany tak, aby zachować
integralność obrazu dźwiękowego mikrofonu. Przy każdym ustawieniu
wzmocnienia, nie dodaje on ani nie odejmuje nic z oryginalnej barwy.
Perfekcji nie da się udoskonalić!


Potwierdza to pomiar z testu branżowego czasopisma Sound on Sound. Niegroźne zakłócenia są dopiero poniżej 85 dB, a znaczniejsze pojawiają się bliżej 110. W obu przypadkach jest to dużo ponad to, co może zaoferować płyta winylowa. Znaczy to w praktyce, że sygnał z pracującego w rowku płyty przetwornika elektromagnetycznego nie zostaje niczym zakłócony i można uzyskać ekstremalnie wierną kopię cyfrową.


Potwierdza to pomiar z testu branżowego czasopisma Sound on Sound. Niegroźne zakłócenia są dopiero poniżej 85 dB, a znaczniejsze pojawiają się bliżej 110. W obu przypadkach jest to dużo ponad to, co może zaoferować płyta winylowa. Znaczy to w praktyce, że sygnał z pracującego w rowku płyty przetwornika elektromagnetycznego nie zostaje niczym zakłócony i można uzyskać ekstremalnie wierną kopię cyfrową.

Referencyjnym gramofonem może być np Forsell Air, którego ramię porusza się identycznie, jak podczas grawerowania rowka płyty winylowej.

Zasada powstałej w 1955 roku korekcji Recording Industry Association of America jest prosta. Na płycie nagranie ma sukcesywnie zredukowane niskie częstotliwości, a wyższe wzmocnione i trzeba to zdekodować, by móc odtwarzać muzykę z winylowych płyt.
W filtrze dla korekcji RIAA wartości: 75; 318; 3180 μs znaczą częstotliwości: 2122; 500; 50 Hz i przy ich analogowym przetwarzaniu pojawiają się kłopotliwe przekłamania fazowe. Jest to jeden z powodów, że rzadko stosowana jest doskonalsza korekcja RIAA/IEC z lat 70, gdzie dodano jeszcze filtr dla 7950µs, by ograniczyć zakłócenia poniżej 20 Hz. Przekłamania fazowe w filtrach występują zarówno przed grawerowaniem płyty, jak i przy je odtwarzaniu. W pierwszym przypadku są one znacznie mniejsze, bo używany jest bardzo drogi sprzęt. Natomiast w drugim są najczęściej bardzo znaczące.

Cyfrowy zapis na twardy dysk z precyzyjnego sygnału analogowego można zrobić z nawet z bezpłatnym programem GoldWave

Filtr RIAA jest w GoldWave dodatkiem do EQ, co można powielić w stosownej funkcji oprogramowania dla odtwarzania muzyki
OdpowiedzUsuń