Audiofilski serwer muzyki z odtwarzaczem strumieni

Archaiczność tunera FM lub DAB w domowym zestawie audio potwierdził w praktyce podcast Radia Nowy Świat. Całkowicie niemożliwe stało się z tymi starszymi formami transmisji odtwarzanie audycji nadawanej w Polsce od ponad trzech dekad. Odtwarzania jej o dowolnej porze z podcastu, a nie na żywo jest również bardziej praktycznie i korzystne. W podcaście udostępniana jest z najwyższą jakością, czyli 320 kbps, a na żywo tylko 256. Problemem jest jedynie koszt tego. Trzeba finansować całą działalność RNŚ i nie można wykupić sobie tylko dostępu do ulubionej audycji. Bezpłatnie dostępny jest w tradycyjnym czasie audycji strumień 128 kbps.

Audycja zaistniała w programie trzecim Polskiego Radia i była ogólnodostępna dla każdego bez dodatkowych opłat. Początkowo tylko dla słuchaczy w Polsce z dostępem do odbiornika FM. Z czasem uzupełniono to możliwościami z lepsza jakością techniczną cyfrowego radia. W strumieniu jakość poprawiała się sukcesywnie, ale pozwalało to słuchać audycji także poza granicami Polski. Była oszczędnie udostępniana z  96 kbps, nawet ze studyjnym próbkowaniem 48 kHz i względnie przyjaznym procesem komprymowania do formatu Windows Media Audio. Z czasem jakość zrównano z tą oferowaną w Digital Audio Broadcasting, a w praktyce jeszcze lepszą można było delektować się z pomocą PC i nadpróbowania w nim przy przetwarzaniu sygnału cyfrowego na analogowy, za co ze sprzętem RTV trzeba dużo zapłacić.

9 czerwca 2024 w audycji Marcina Kydryńskiego nadawanej przez RNŚ prezentowane były utwory z okazji urodzin Cole Portera. Zabrzmiały zbyt różnorodnie, bo dostarczone były z ogólnodostępnych serwisów strumieniowych. Jest to przy tak intensywnym zestawieniu ich w audycji słyszalne dla wprawnego ucha, a jeszcze silniej zostało wyeksponowane przy ambiofonicznym odtwarzaniu z 4 głośnikami.

Takich niedogodności jest mniej przy słuchaniu audycji odtwarzanych ze strumienia ze szwedzkiego radia, bo korzystają z własnego archiwum, gdzie zgrane zostały nagrania z ich bogatej kolekcji płyt analogowych, które zgrano cyfrowo z zachowaniem najwyższej możliwej staranności.  To potwierdza wartość domowego serwera muzyki, gdzie zadbano o dobrą jakość nagrań przy ich zgrywaniu.

Polskie radio ma również imponujące archiwum i nie tylko płyt, ale także oryginalnych nagrań. Jest na ten temat nawet notka z 2002 roku. Podkreślono w niej, że zbiory muzyczne gromadzono od początku istnienia Polskiego Radia (od roku 1925). Stanowi unikalny zbiór nagrań muzycznych, słownych, i słowno-muzycznych (m.in. rejestracje Teatru Polskiego Radia) - publikacji, nagrań koncertowych (z koncertów organizowanych zarówno przez Polskie Radio, jak i przez inne instytucje) i studyjnych. Jest to muzyka polska i zagraniczna, często w najlepszych wykonaniach. Przechowywany jest tu bogaty zbiór nagrań polskiej muzyki współczesnej. Te archiwum jest od lat rekonstruowane i kopiowane na nowoczesne nośniki cyfrowe.

 

Trudno znaleźć precyzyjną informację na temat archiwum Polskiego Radia, ale mogło trafić do bardzo biurokratycznej struktury.  Narodowe Archiwum Cyfrowe jest jednym z "trzech archiwów centralnych w sieci archiwów państwowych w Polsce". Ta instytucja informuje, że w ich zasobie znajduje się ponad 40 tysięcy nagrań dźwiękowych z lat 1889–2008 oraz dokumentacja aktowa, w tym skrypty programów i audycji Polskiego Radia oraz Sekcji Polskiej Radia Wolna Europa. Wiele wskazuje, że mają własne ambicje w dysponowaniu tymi zasobami, co próbują realizować w bliżej nieokreślonym urzędniczo-komercyjnym scenariuszu.

Jan Emil Młynarski wystartował kilka late temu w Trójce z audycjami w niedzielne popołudnia, gdzie przypominał sylwetki działających w Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego muzyków, kompozytorów i autorów tekstów. Przeniósł się z tym do RNŚ, co jednak nie trwało zbyt długo i jednym z powodów mógł być brak dostępu do archiwum Polskiego Radia, bo ogólnodostępne serwisy nie mają stosownych nagrań. Wikipedia podaje, że JEM jest od 2024 roku ponownie dziennikarzem Polskiego Radia, ale w temacie reaktywacji wcześniejszej audycji nie ma nic konkretnego. Na stronie nadawcy dostępne jest jednak jej archiwum, co zakwalifikowano tam, jako podcast.

Marcin Kydryński mógł zawsze w dużej mierze korzystać z własnej kolekcji płyt, ale racjonalizacja pracy rządzi się oczywiście innymi prawami. Używanie nagrań z ogólnodostępnych serwisów poszerza kolekcję nagrań do zaprezentowania, a audycja może być prowadzona z np zacisznego mieszkania w Lizbonie, czy pod dębem nad mazowieckim Liwcem. Z Kuby była chyba pierwsza audycja, którą Marcin Kydryński poprowadził z zagranicy i próbował wówczas wpleść w to elementy na żywo, co okazało się nietrafionym pomysłem, bo jakość była zbyt marna. Podobnie teraz wyjazdowe warunki nie pozwalają jemu właściwie ocenić jakości prezentowanych nagrań. W szerszym kontekście ten turystyczny watek poruszony jest pt Bez gapowicza z radiem po swojemu nowoczesnym 


W analogowej erze tworzono dla radiowców zaawansowane stanowiska dla odsłuchu płyt, które były wybierane do transmisji na antenie. Tu są korzenie jednego z najbardziej legendarnych gramofonów i ten temat poruszony jest pt. 2023 w historii kultowego Technics SL 1200. Te tradycje są w RNŚ najprawdopodobniej już zbyt archaiczne. Podobnie jest w kwestii nagrywania koncertów. Marcin Kydryński w swojej audycji promuje wydarzenia muzyczne na żywo, ale nie pojawiają się nagrania z nich, chociaż mogły być dobrą wizytówką marketingową nadawcy.  Jest to podpowiedź dla melomanów, że rynek dla nich bardzo się zmienia i warto zadbać w domu o własny serwer z nagraniami, które są z dobrą jakością. Można szukać ich w sieci, ale dla oceny jaką mają jakość przyda się optymalnie skonfigurowany PC.

Komentarze

  1. Wspomniana tekście ambiofonia była w oparciu o rozwiązania cyfrowe, a nie analogowe, jak w latach 70 ubiegłego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym temacie jest tekst pt "Ambiofonia klasycznie ze strumieniem FLAC 48 kHz"

      https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/03/ambiofonia-ze-strumienia-flac-48-khz.html

      Usuń
  2. Teraz RNŚ stać oczywiście na najdroższy dostęp do Spotify, ale całkowicie nieprzewidywalne jest, na jaką politykę zdecyduje się w przyszłości ten dostawca, bo ostatnio informował:

    Wpłaty Spotify wyniosły w samym tylko 2022 roku blisko 225 milionów euro (czyli około 1/4 wszystkich przychodów francuskiej branży muzycznej z nagraniami na tamten rok). Ta suma wzrosła o ponad 200% od 2017 roku. Jednak wraz z wprowadzeniem tego nowego podatku Spotify będzie zobowiązane do przekazania około dwóch trzecich każdego jednego euro, które generuje, posiadaczom praw i rządowi francuskiemu. Oczywiście jest to ogromna kwota i nie pozwala na prowadzenie zrównoważonej działalności. Jak już od dawna mówiliśmy, po prostu nie możemy wchłonąć żadnych dodatkowych podatków.

    https://antyweb.pl/ceny-spotify-w-gore

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Soptify może wprowadzić jakieś opłaty za podcast RNŚ, bo można je przecież rozliczyć.

      Usuń
    2. Spotify w kwestiach opodatkowania podaje np:

      Tam, gdzie ma to zastosowanie, cena za subskrypcję Premium obejmuje podatek VAT (podatek od towarów i usług).

      https://support.spotify.com/pl/article/sales-tax/

      Usuń
  3. Sveriges Radios Grammofonarkiv (Riksradion's gramophone archive) or just the Grammofonarkivet, is a collection of around 1.5 million (2018) phonograms, built up from the year 1928. According to Harriet Lundberg, sound engineer at the archive, the Grammofonarkivet in 2013 was "one of the world's largest record collections".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Riksradion (National Radio) > Sveriges Radio is a public limited company, owned by an independent foundation, previously funded through a licensing fee, the level of which is decided by the Riksdag (Swedish Parliament)

      https://en.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Radio

      Usuń
  4. Poprawę jakość DAB+ nadpróbkowaniem zapewnił np bezpłatny AIMP z obsługą WASAPI

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV