Konfiguracje PC inspirowane niezawodnymi magnetofonami ReVox

https://i.ebayimg.com/images/g/pwYAAOSwHuVffYvY/s-l1200.webp

PC jako nowoczesny magnetofon w domu pozwala na archiwizowanie muzyki i odtwarzanie jej z tradycyjnym zestawem Hi-Fi. W konfiguracjach PC4uMusic szczególna uwaga zwrócona jest na stabilność, co przez lata było także głównym atutem niezawodnych konstrukcji magnetofonów ReVox. Tą markę wysokiej klasy sprzętu audio stworzyła w 1951 roku szwajcarska firma Studer, która powstała 3 lata wcześniej i ich oferta zapewniała najwyższą jakość dla studia nagrań. Magnetofon szpulowy Studer J37 używany był w np słynnych studiach na Abbey Road w Londynie, gdzie powstały przeboje The Beatles i odegrał przy tym znaczącą rolę.


Produkcję pierwszego magnetofonu rozpoczęto w roku 1949, używając nazwy Dynavox. W 1955 roku pojawił się A36 z 3 odrębnymi silnikami – jednym do transportu taśmy i dwoma napędzającymi niezależnie talerzyki szpul.

W 1960 roku zaoferowano melomanom magnetofony dla stereofonicznego zapisu dźwięku 2 lub 4  śnieżkowego i w tym drugim kosztem nieznacznego pogorszenia jakości, ale na takiej samej ilości taśmy można było zapisać dwa razy dłuższy nagranie. Była to konstrukcja lampowa, w której staranność była ponadprzeciętna i stała się legendarna nie tylko wśród realizatorów w studiach nagrań.


Z myślą o melomanach z najwyższymi wymaganiami produkowano w latach 1967 - 1977 magnetofon Revox A77 w wersjach MK I do IV. Były to już konstrukcje tranzystorowe. Cieszyła się ogromnym powodzeniem, o czym najlepiej świadczy, że powstało 186 jego wersji. Łącznie wyprodukowano ich ponad 350 tys. szt. Ten magnetofon stał się ikoną ówczesnej techniki audio i synonimem high-end dla wymagających użytkowników domowych. Bardzo popularne były wersje z elektroniką dla Dolby B.


Magnetofony Revox wyróżniały obudowy i elementy chassis wykonane z niskorezonansowych odlewów. Miały także indywidualne kalibrowanie fabryczne, które było osobno dla każdej ze ścieżek i prędkości przesuwu taśmy w odniesieniu do oryginalnych taśm Revox, co pozwalało uzyskać niezwykle liniowe charakterystyki pasma przenoszenia dźwięku. Revox od wersji A77 MK II wyposażano w głowice o wydłużonej żywotności Revodur, wytwarzane na wyłączne zamówienie firmy ze specjalnego stopu Recovac, opracowanego i produkowanego w zakładach metalurgicznych i hucie Vacuumschmelze Hanau.


Takie podejście przy produkcji spowodowało, że żywotność wielu A77 została przedłużona przez liczne wersje modyfikacji wykonywanych przez niezależne warsztaty i hobbystów. Zmodyfikowane A77 były na wyposażeniu wielu startujących rozgłośni, gdy np w Szwecji zniesiono monopol na transmisje. Teraz są już zastąpione przez komputery.

 

W 1974 roku  pojawił się A700, gdzie po raz pierwszy zastosowano cyfrowe układy logiki sterowania napędem i kwarcową stabilizację prędkości silnika.


B77 był kolejnym modelem z nowoczesną stylistyką i wyraźnym nawiązaniem do A77, a w środku układy elektroniczne z najnowszymi rozwiązaniami, w których uwzględnione zostały w modyfikacje stworzone przez lata w różnych miejscach na świecie.

https://assets.catawiki.com/image/cw_normal/plain/assets/catawiki/assets/2020/12/16/a/e/5/ae55d465-1956-4cd8-9992-a461dc4377ea.jpg

Ekskluzywną wersją był PR 99 z wyglądem nawiązującym bezpośrednio do najbardziej zaawansowanych modyfikacji, które użytkownicy przez lata zamawiali sobie w niezależnych firmach. 

https://img.paruvendu.fr/media_ext/_https_/media.paruvendu.fr/60/2d/L2ltYWdlL3Jldm94LWMyNzAtYzI3NC9XQjE2LzEvNy9XQjE2MTc5MDY3MF8xLmpwZWc_MjAyNDA2MjYwODIwNDg_rct?func=crop&w=1000&gravity=auto

W 1988 roku ostatnia wersja analogowych magnetofonów Revox dla ćwierć calowych taśm z prędkościami 3 3/4, 7 1/2 i 15ips silnie konkurowała z japońskimi ofertami dla domowego studia nagrań i były dla 2, 4 i 8 kanałów. Były to magnetofony tylko pozornie spójne z ofertą Studer.

W ofercie dla profesjonalnego studia gama kanałów na 1/4 calowej taśmie i prędkości jej przesuwu była ograniczona, by zapewnić optymalny dobór głowic. Szczególnie istotne jest to z głowicą nagrywającą, by pracę muzyków zarejestrować z najmniejszymi możliwymi przekłamaniami. Głowica dla 2 prędkości jest idealnie wypośrodkowanym kompromisem dla każdej z nich. Inaczej jest z 3 prędkościami, gdzie wypośrodkowanie powoduje, że przy najwyższej bezsensownie zostanie obniżona jakość nagrania. Stosowanie głowic dla 7 1/2 i 15 ips z 3 3/4 nie ma również sensu. Jakość dla tej najniższej będzie nieakceptowalna w magnetofonie dla studia. Studer dla wielościeżkowego nagrywania oferował magnetofony dla taśmy 2 calowej. Natomiast 8 ścieżek na powierzchni 1/4" to odpowiednik taśmy kasetowej, gdzie głowice mają jednak możliwość dla lepszej jakości zapisy, bo są tylko dla 2 ścieżek.

Ciekawe rozwiązania na problem z głowicami dla 2 i 4 ścieżek na 1/4" miał japoński Technics, gdzie relatywnie łatwo można wymienić moduł z odpowiednim ich zestawem. Więcej w temacie magnetofonów szpulowych jest w tekście pt Nowoczesna koncepcja magnetofonu z PC4uMusic 

Teraz japońscy producenci oferują nagrywarki cyfrowe i w tym temacie jest tekst pt 32 bit float dla nagrywania i odtwarzania muzyki. W profesjonalnych studiach nagrań zamiast taśm używane są twarde dyski i wydajne komputery, gdzie jest zainstalowane drogie oprogramowanie do edycji.
Obrazek
Konfiguracje PC w roli nowoczesnego magnetofonem mają niewiele wspólnego z "towarem luksusowym" w czasach PRL, który Kasprzak produkował na zachodniej licencji i był powszechnie używany do zgrywania muzyki przez mikrofon z radia lub z odtwarzanych na Bambino płyt, a często pocztówek dźwiękowych.  Temat socjalistyczne rzeczywistości poruszony został wcześniej pt Audio z MQA i CD Quality Flac w perspektywie PRL

PC4uMusic multilingual facebook profile >

Komentarze

  1. Kasprzak, czyli Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka w Warszawie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ady_Radiowe_im._Marcina_Kasprzaka_w_Warszawie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 1958 w ZRK ruszyła produkcja lampowych magnetofonów Melodia.

      dwuścieżkowy, prędkości przesuwu taśmy: 9,5 cm/s i 19 cm/s, wbudowany wzmacniacz oraz głośnik

      Lampy elektronowe:
      2 × ECC85
      EL84
      EM4 – wskaźnik wysterowania („magiczne oko”)
      SPS6B (prostownik selenowy produkcji Telpod)

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Melodia_(magnetofon)

      Usuń
    2. Dekadę później na licencji Grundiga pojawił się model TK-120 - dwuścieżkowy, monofoniczny, lampowy
      https://pl.wikipedia.org/wiki/ZK_120

      Usuń
    3. Grunding ze swoim TK 120 wystartował z jedną prędkością dla zapisu mono na 2 ścieżkowej taśmie

      https://www.hifiengine.com/manual_library/grundig/tk-120.shtml

      Usuń
  2. W magnetofonach ReVox można było dla zapisu taśm wybrać korekcję NEB lub IEC

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Equalisation of any analogue tape medium results from the requirement to compensate for limitations in the medium itself. These limitations are a function of linear tape speed so that equalisation varies according to the standard tape speeds of: 30 ips*, 15 ips, 7.5 ips, 3.75 ips and 1.875 ips. This simplifies the number of possible mismatches because, although a sizeable range of equalisations exist, the permutations are limited to the EQ choices at a given speed.

      https://pspatialaudio.com/tape%20equalisation%20correction.htm

      Usuń
    2. For a long time the principal divisions in approach and standards existed between the American NAB and the European bodies. Historically, the Europeans turned over their tape recording standards writing to the International Electrotechnical Commission (IEC) fifty years ago. So CCIR and DIN standards were absorbed into IEC standards relatively early in our story. Thus, it is common to see two standards choices at, for example, 15 ips referred to as, "IEC or NAB". But America eventually joined the IEC too, so the American standards were too absorbed by the IEC. This led to the modern nomaclature that CCIR = DIN = IEC1 and NAB = IEC2.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?