Ten format dźwięku przestrzennego pojawił się już w kwietniu 2012 i obsługuje do 34 głośników. Jest w stanie odpowiednio przypisać sygnał - w zależności od lokalizacji głośników. Takie możliwości są koszmarem dla marketingowców, który mają zaprezentować różne oferty producentów z dostosowanym do tego sprzętem RTV. Złożoność tematu przedstawiona jest bardzo obszernie przez firmę zajmującą się od 2004 roku instalacjami kina domowego. Z bardzo prosto brzmiącym tytułem Dolby Atmos w warunkach domowych opublikowali to w swojej witrynie, gdzie jest również o DTS:X i Auro-3D
Nie jest zaskoczeniem, że 21 marca 2025 w działającym od 1976 roku What hi-fi pojawiło się: “Oh, great, another format war! That’s just what we want!” said no AV fan ever, a artykuł ma tytuł Eclipsa Audio: everything you need to know about Samsung’s new Dolby Atmos rival. Wato jednak spojrzeć na to w inny sposób. Nowy format nie wymaga licencji. One nie będą już ograniczać nowych rozwiązań dla odtwarzania dźwięku 3D. Licencje wyznaczają ograniczenia nie tylko dla działu technicznego u producentów sprzętu. Wszelkie przekazywanie informacji o nowych produktach staje się również trudniejsze i broszury są upstrzone logo dotyczącymi wielu licencji, które niejednokrotnie się pokrywają.
W 1982 roku Dolby zaoferowano format dla odtwarzania z 3 głośnikami. Rozszerzono stereofoniczny zestaw o dodatkowy głośnik za słuchaczem. Wikipedia podaje na ten temat: Do 3 głośników podłączamy dekoder Dolby, jest on procesorem składającym się z modułu sterującego oraz z łańcucha Surround, który to składa się z synchronizatora czasowego, który synchronizuje czas przesyłania dźwięku do głośnika surround z głośnikami z lewej i prawej strony telewizora (opóźnienie czasu przesyłu dźwięku z głośników przed widzem i głośnika surround wynosi 2ms), filtra oraz reduktora szumów, które służą do jak najlepszej poprawy jakości dźwięku. Jest w tym bezpośrednie nawiązanie do tego, o czym Wikipedia podaje: Ambiofonia – technika sztucznej regulacji pogłosu w salach koncertowych, operowych, studiach radiowych i telewizyjnych, za pomocą elektroakustycznych torów i układów nagłaśniających.
5 lat później w Dolby Surround Pro Logic dodano jeszcze głośnik centralny. Wykorzystano do tego także szerzej rozwiązania techniczne, które powstały kiedyś dla kwadrofonii. Zastosowano je jednak dla innego rozmieszczenia 4 głośników, które pozostaje nadal najbardziej praktyczne dla domu i stało się przez to interesujące przy konfiguracjach PC4uMusic. W 2000 roku pojawiła się wersja z oddzielnym głośnikiem niskotonowym. Później była kolejna dla wielu głośników z tyłu i po bokach. Surround ma filtr do 100Hz-7kHz, a opóźnione względem kanałów przednich 20 ms. PC obsługujący sprzętowo 5.1 dobrze sprawdza się z konfiguracjami PC4uMusic.
NINIEJSZY TEKST JEST JESZCZE W TRAKCIE EDYCJI !
Product Review - Dolby Surround Pro Logic II - The Technology and the Sound - March, 2001
OdpowiedzUsuńhttps://hometheaterhifi.com/volume_8_1/dolby-prologic2-3-2001.html