Autorskie wsparcie subwooferowe dla przestrzennego odtwarzania muzyki zapisanej w formacie Eclipsa Audio

Szerokie możliwości PC dla odtwarzania nagrań z muzyką dobrze pokazują wtyczki do jednego z bezpłatnych programów. Chodzi m.in. o FreeSurround Decoder do foobar200 dla Windows. Pozwala odtwarzać różne nagrania z dźwiękiem przestrzennym i podane jest, że dotyczy to również tych z analogową kwadrofonią SQ oraz QSTen sam autor stworzył także tą, o której wspomniane jest w tekście pt Wtyczka dla Microsoft Spatial Sound API do foobar2000 i przestrzenne odtwarzanie muzyki w domu. Wymagają one jednak jeszcze intensywnych testów odsłuchowych, żeby wyszukać optymalne ich zastosowanie w konfiguracjach PC4uMusic. Nie są również jeszcze w pełni dostosowane do możliwości Eclipsa Audio. Autor wtyczki dostarcza jednak dobre rozwiązania. Jego wtyczka dla obsługi Windows Audio Session Application Programming Interface niejednokrotnie sprawdza się lepiej w praktyce od proponowanej przez twórcę foobar2000. Natomiast testy wtyczek warto jest zawsze robić z konkretnym celem.
Oprogramowanie z funkcjami dostępnymi we wtyczce FreeSurround Decoder ułatwić może zrealizowanie w domu bardzo praktycznego zestawu audio z centralnym głośnikiem pracującym jednocześnie jako subwoofer oraz baza dla lewego, prawego i tylnego. Temat takiej koncepcji poruszony jest szerzej pt 2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych. Najbardziej optymalne będzie, jeżeli współosiowy przetwornik elektroakustyczny umieszczony zostanie dla generowania dźwięku bezpośrednio do słuchacza. Głośniki dla prawego i lewego kanału nie potrzebują być w dużej obudowie, a do tego mogą być wysterowane ze wzmacniaczy wbudowanych w subwoofer. Głośnik z tyłu nie potrzebuje również dużej obudowy, ale najpraktyczniej jest, żeby był aktywny i z bezprzewodowym podłączeniem. Transiter dla sygnału tego kanału może być także zamontowany w bazie z subwooferem.

Dobra koncepcja dla głośnika centralnego z subwooferem jest we współosiowym rozwiązaniu z płaską membraną w 10 calowym przetworniku, co Technics zaoferował w 2-drożnym SB RX70. Taka oferta z płaskimi membranami dostała u japońskiego producenta nazwę Flat Diaphragm Speaker. Płaskie membrany stosował także w tradycyjnych konstrukcjach z przetwornikami i flagowym modelem był 4-drożny monitor SB-M1 z 15 calowym basem, czyli z powierzchnią 804 cm.kw.

W ofercie współosiowej Technicsa był także płaski 10 calowy głośnik SB R100, który z pasywną membraną przypominał system 3-drożny. W tym rozwiązaniu niskotonowa membrana nie była jednak tak duża (7"). Podobnie było z większym SB R200, gdzie 8 1/2 cala oferowano jako 12. 
W ich współczesnej ofercie pojawił się w małej obudowie 2-drożny SB-C700, który przypomina wyglądem bardzo udane rozwiązanie aktywne KEF LS50 Wireless II,  ale jest pasywny. 
https://www.audiovintage.fr/leforum/download/file.php?id=97293 
Brytyjski KEF dekady temu zaoferował także płaską membranę prostokątną z zaokrąglonymi kątami w 10 calowym (300 x 210 mm) przetworniku dla niskich tonów B139B. Jeszcze wcześniej w 1962 był widoczny powyżej ich monitor K1 z większym (16x13") przetwornikiem niskotonowym. Obecny właściciel Kent Engineering and Foundry ma swoją siedzibę w Azji i być może wywiąże się jakaś współpraca z marką Technics, czyli Panoasonic Corporation.
Sony miał również rozwiązania z płaskimi membranami, ale nie były one współosiowe. Głośniki z nimi określono jako Accurate Pistonic Motion. Rozwiązanie dla flagowego modelu 4-drożnego AMP8 pokazuje, że można zaoferować takie membrany ze sporą powierzchnią (807 cm, kw.). Mają one niezwykle sztywną strukturą heksagonalną, która wzorowana jest na tej w plastrach miodu. Ta inżynieryjna konstrukcja, naśladująca naturalny plaster, skutecznie rozkłada naprężenia, amortyzuje wstrząsy i minimalizuje odkształcenia, Zapewniało to mniejsze zniekształcenia przy przetwarzaniu elektroakustycznym niż z konwencjonalnymi membranami. Użycie jednej membrany z kilkoma magnesami pozwala także lepiej oprowadzić ciepło, które ma niekorzystny wpływ na precyzję pracy cewki. Chwilowo trudno jednak o takie płaskie membrany dla domowego zastawu audio.  
Odprowadzenie ciepła z niskotonowego przetwornika elektroakustycznego znacznie przyspieszyło przełamania bariery dźwięku w lotnictwie. Widoczny na zdjęciu powyżej profesor Eugeniusz J. „Gene” Czerwiński postrzegał reprodukcję dźwięku jako generowanie energii i wytworzone ciepło musiało zostać odprowadzone, by uniknąć przekłamań. Dzięki temu jego rozwiązania umożliwiły również odtwarzanie w kinach fonii dla wyświetlania filmów katastroficznych. Kolejnym sukcesem jego amerykańskiej firmy Cervin Vega były głośniki, które stały się chlubą najbardziej renomowanych dyskotek na świecie. Warto dlatego pamiętać o cieple wytwarzanym w przetworniku i pomocna staje się duża pojemność obudowy.
Zamknięta obudowa z dostosowanym do niej współosiowym głośnikiem centralnym zintegrowanym z subwooferem zapewni najbardziej precyzyjne wygenerowanie dźwięków z nagrania. Taka obudowa może zagwarantować najlepszą odpowiedź impulsową z subwooferem, a ten pozwala bardzo skutecznie ominąć w mieszkaniu problem z jednoczesnym odtwarzaniem niskich tonów z dwóch lokalizacji i tym bardziej z większą ilością kanałów. To powoduje, że prawy i lewy oraz tylny głośnik nie potrzebuje mieć dużej obudowy, by mógł właściwie odtwarzać niskie tony. Można w tych trzech głośnikach użyć dobrej jakości przetworników szerokopasmowych lub 2-drożnych współosiowych.
https://homeavdirect.co.uk/media/wysiwyg/milan/milan3/Screenshot_2019-08-29_at_14.52.59.png
Alternatywą mogą być głośniki typu D'Appolito, gdzie podobnie jak z przetwornikami współosiowymi chodzi o uniknięcie przekłamań fazowych, które występują w tradycyjnych głośnikach. W 2-drożnej konfiguracji D'Appolito przetwornik wysokotonowy jest w środku, a niskośredniotonowe powyżej i poniżej, co w angielskojęzycznej terminologii nazywane jest midwoofer-tweeter-midwoofer

Na ilustracji powyżej pokazane jest, że z tradycyjnego głośnika do słuchacza docierają 2 dźwięki, a z MTM tylko jeden. Podawane jest również, że odległość między 2 przetwornikami nie może być większą niż 2/3 długości fali przy częstotliwości podziału, co może być błędnie zinterpretowane. Takie ryzyko nie jest jednak aktualne z mniejszymi przetwornikami, które można bez problemu użyć, gdy nie trzeba z nimi generować najniższych tonów. Wikipedia podaje, że częstotliwości podziału sygnału jest najczęściej około 2500 Hz. Użycie mniejszych przetworników pozwala zastosować wyższą, co powinno mieć pozytywny wpływ na precyzję odtwarzania z nagrań np ludzkiego głosu.
W Polsce jest  produkowany pasywny głośnik centralny z dobrą charakterystyką przenoszenia, który postawiony w pionie stanie się MTM. Kosztuje poniżej 300 zł.i ma 6 calowe przetworniki. Może się dobrze sprawdzić jako lewy i prawy głośnik z wysterowaniem ze wzmacniaczy mocy wbudowanych dodatkowo w subwooferze. Jest także model droższy o ponad 100 zł. z 5" przetwornikami, lecz wysokotonowy nie jest tak zamontowany, że będzie idealnie w tym samym pionie, co te dla tonów niskośrednich. 
Program foobar2000 oferowany jest także w wersjach dla pracy z Androidem i MacOS, ale nie pojawiły się do nich wtyczki, które mają swoje zalety i wady. Wtyczki stwarzają wiele możliwości z tym programem, ale nie ma gwarancji, że one zawsze ze sobą właściwie pracują i trzeba je dokładnie przetestować w praktyce.
Inaczej jest w innym dostępnym bezpłatnie programem do odtwarzania muzyki, który optymalnie wykorzystuje potencjał Windows. Najprawdopodobniej to powoduje, że z jakością odtwarzania muzyki sprawdza się lepiej od innych programów i nawet jego wersje rozwojowe pracują od lat stabilnie, co dotyczy zarówno wydań beta, jak i alfa. Trudno w nim jednak stworzyć funkcje dla automatycznego odtwarzania różnych formatów nagrań z dźwiękiem przestrzennym, więc łatwiejsze może być stworzenie sobie w formacie Eclipsa Audio kopi nagrań, które będą odpowiadać konfiguracji głośników w domu.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC. 

Komentarze

  1. Cerwin-Vega was founded in California in 1954 by aeronautical engineer Eugene Czerwinski. And the company set out with purpose. Among the company’s earliest designs was an 18-inch speaker capable of delivering a sound pressure level of 130 dB! That was far beyond what the competition was capable of in 1954.

    https://www.lbtechreviews.com/news/speakers/the-story-of-cerwin-vega

    OdpowiedzUsuń
  2. The midwoofer-tweeter-midwoofer loudspeaker configuration (called MTM, for short) was a design arrangement from the late 1960s that suffered from serious lobing issues that prevented its popularity until it was perfected by Joseph D'Appolito as a way of correcting the inherent lobe tilting of a typical mid-tweeter (MT) configuration, at the crossover frequency, unless time-aligned. In the MTM arrangement the loudspeaker uses three drivers: Two mid-range (or mid-woofer/woofer) for the low frequencies and a tweeter for the higher frequencies, with the tweeter being placed between the mid-range drivers (as shown in the second image below). D'Appolito initially configured his design using a 3rd order (18 dB/oct or 60 dB/dec) crossover, D'Appolito has since amended this original recommendation in favor of 4th order topology. However, this does not impart any significant effect on the MTM design's unique characteristics.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Midwoofer-tweeter-midwoofer

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z języka angielskiego zaczerpnięte zostały literowe oznaczenia zestawów z głośnikami w konfiguracji D'Appolito. W przypadku zestawów dwudrożnych jest to skrót MTM (midbass-tweeter-midbass), a w przypadku zestawów trójdrożnych jest to skrót WMTMW (woofer-midrange-tweeter-midrange-woofer).

      https://www.hifi.pl/slownik/dappolito.php

      Usuń
    2. A multi-band line array elements in a horizontally oriented enclosure was suggested by Joseph D'Appolito in 1983

      https://en.wikipedia.org/wiki/Line_array

      Usuń
    3. W kolumnie MTM moc sygnału na niskich i średnich tonach jest dzielona na dwa głośniki. Dzięki temu, dla danego poziomu głośności cewki osiągają niższe temperatury. Wzrost temperatury cewki prowadzi do kompresji dynamiki oraz do zmiany sposobu współpracy głośnika ze zwrotnicą w zależności od temperatury bieżącej. Obniżenie mocy przypadającej na głośnik i idące za tym obniżenie temperatury prowadzi do redukcji tych zniekształceń.

      https://www.hifi.pl/porady/kolumny-cechy-2-drozne-mtm.php

      Usuń
  3. KEF był jednym z pomysłodawców brytyjskiego przemysłu hi-fi i od samego początku miał pionierskie podejście do projektowania głośników.

    https://www.kef.pl/i1,o-kef.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielokrotnie nagradzany system muzyczny LS50 Wireless ustawił wysoko poprzeczkę dla wysokiej jakości głośników bezprzewodowych. W tym samym duchu inwencji i innowacji, który stworzył pierwszy system, LS50 Wireless II to znacznie więcej niż tylko nowa generacja.

      https://www.kef.pl/p515,kef-ls50-wireless-ii.html

      Usuń
    2. W tekście pt "384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej" jest m. in.

      Inaczej sprawa wygląda, gdy chcemy korzystać z zaawansowanej oferty brytyjskiej z interesującą zwrotnicą cyfrową. W specyfikacji flagowego modelu deklarowana jest obsługa 384 kHz/24 bity. Pojawił się również nowszy model, który jest o połowę tańszy i ma w specyfikacji aż "1.411Mbps PCM", co znaczy 2,8224 MHz/1 bit, czyli próbkowanie z 64 krotną częstotliwością standardu CD 44,1 kHz. Niewiele osób zwróci tu uwagę, że specyfikacja dotyczy zewnętrznego przesyłu danych, czyli formatów stereofoniczny nagrań z muzyką, które w tych głośnikach KEF przyjmowane są do podpróbkowania.

      https://4biensoundpc.blogspot.com/2022/12/384-khz-woferciertv-bywa-wiarygodne.html

      Usuń
    3. Z perspektywy subwoofera połączonego z głośnikiem centralnym ciekawy jest KEF KM1

      https://www.soundonsound.com/reviews/golden-gear-kef-km1

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV

320 kbps i dobrze zagospodarowana moc hi-fi uwalnia od FM

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu