Najbardziej precyzyjną konstrukcją szwajcarskiego ReVox był odtwarzacz płyt winylowych, w których mikroskopijnym rowku igła zamontowana w
tangencjalnym ramieniu przesuwana jest perfekcyjnie z pomocą sterowanego z zaawansowaną kontrolą elektroniczną. Taki gramofon pojawił się w 1977 roku i rewelacyjnie
sprawdzał się np w studio
tańca zamiast magnetofony szpulowego. Odtwarzał muzykę z
najlepszą możliwą jakością postawiony nawet bardzo blisko głośników, które mogły z dużą mocą generować dźwięk, bez ryzyka występowania uciążliwego sprzężenia akustycznego. Spocona ręka zmęczonej wysiłkiem osoby mogła szybko i
precyzyjne wybrać właściwy moment utworu do odtwarzania, bez najmniejszego ryzyka
uszkodzenia płyty. Była również możliwość
zwiększania lub zmniejszania szybkości odtwarzania, co było niezwykle przydatne podczas różnych etapów trenowania układów choreograficznych.
Zmiana szybkości
odtwarzania nie była zbyt istotna dla domowego użytku i oferowano modele, gdzie zapewniano jeszcze większą stabilność napędu, a reszta konstrukcji
pozostała i gramofon stojący nawet z dużym przechyłem na niestabilnym
meblu spisywał się idealnie. ReVox w odróżnieniu od ofert z elastycznym zawieszeniem innych legendarnych marek zapewniał absolutnie bezpieczne ustawienie igły w rowku płyty. Miał również sprytną konstrukcję odwróconego pędzelka przy ramieniu, by
igła gramofonowa była automatycznie czyszczona przy odtwarzaniu każdej płyty, która dzięki temu zachowywała jeszcze dłużej wysoką jakość.
Szczoteczka we wkładce redukowała również problem z położenia igły w rowku płyt, które nigdy nie są idealnie płaskie. Jest to zagadnieniem pokrewne z Vertical Tracking Angle, które jest uwzględniane przy montażu wkładki. Dynamicznie zmieniający się kąt pionowy igły w rowku z powodu nierówności płyty jest jednak trudniejszym zagadnieniem. Niemniej amerykański Stanton i Pickering oferował na szerszą skalę rozwiązanie z jednopunktowym zawieszeniem, które dobrze sprawdzało się z tradycyjnym ramieniem. W Revox lepsze jest dwupunktowe rozwiązanie Shure z mniejszą i lżejszą wkładką.
Najlepszą jakość odtwarzania muzyki
zapewniało zamontowanie wkładki Dynavector Krat 23R z najkrótszym na rynku
ramieniem igły gramofonowej, którym był precyzyjnie obrobiony sztyft z
rubinu, a w nim bezpośrednio zamontowany diament (Nude), tzn bez trzpienia. To rozwiązanie pozwala efektywnie zredukować masę igły i jej zawieszenia, a także ich wibracji, ale kąt zamontowania diamentu musi być tu ekstremalnie precyzyjny. Kombinacja ReVox z 23R zapewniała
rekordowe rozwiązanie z najkrótszym ramieniem zarówno gramofonu, jak i igły. Wymiana
wkładki w ReVox była jednak przedsięwzięciem wymagającym właściwej wiedzy i skrupulatności. Konieczna była do tego również specjalna płyta kalibracyjna oraz odpowiedni
zestaw przyrządów. Płyta dostępna była jedynie dla osób z właściwymi kompetencjami.
Ustawienie było szczególnie uciążliwe z 23R, czyli wkładką magnetoelektryczną (Moving Coil), gdzie na dodatek nie można wymienić tylko zestawu z igłą, jak jest to w elektromagnetycznych (Moving Magnet). Jednak każdy diament igły gramofonowej miał w gramofonie ReVox znacznie dłuższą żywotność, jeżeli wszystko było zamontowane z absolutną znajomością tematu, więc wymiana nie była potrzebna przez bardzo wiele lat.
Odczyt z rowka płyty wymaga precyzji w mikroskopowej skali. Wszelkie niedoskonałości z osadzeniem igły w rowku powodują, że odczyt ma niższą wierność. Dewastują to przy okazji oryginalny zapis, którego nie można już odzyskać z płyty.W gramofonach z tradycyjnym ramieniem ustawienie wkładki z igłą jest kompromisem. Perfekcyjne ustawienie igły może być tylko w 2 punkach na płycie. Szerzej na temat gramofonów jest pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu. Jest także tekst pt Audio z winylowego rowka w ofercie RTV i dla DJ. Oferta ReVox z gramofonami zapewniała optymalne warunki, by przetwarzać mechaniczny zapis w rowku płyty na sygnał elektroniczny.
W głośnikach sygnał elektryczny przetwarzany jest na akustyczny i do tego trzeba także zapewnić optymalne warunki. ReVox zaoferował serię głośników BX, które charakteryzowało precyzyjne wysterowanie membrany z dużą masą. Dwudrożny model z 5 elementami pojawił się w 1977 roku i nazwano go BX 350, a
w 1978 trójdrożny BX 4100 z 10. Użycie wielu elementów dla
zwiększenia powierzchni membrany nie jest unikalne, ale ReVox zastosował do tego rozwiązanie linear-phase, gdzie dźwięk generowany jest dla wszystkich pasm częstotliwości z tej samej odległości, czyli z magnesów, a nie membran. Szerzej temat jest poruszony pt Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response
Ilustracja z BX4100 pokazuje, że ReVox zastosował także osobne obudowy dla poszczególnych pasm, częstotliwości obsługiwanych przez stosowne przetworniki. Zapewniło to optymalne efekty pracy pasywnej zwrotnicy. Dźwięk zawarty w sygnale elektrycznym rozdzielany jest w zwrotnicy stosownie do optymalnych możliwości danego przetwornika. We wspólnej obudowie energia generowana z przetworników dla niższych częstotliwości silnie zakłóca pracę tych dla wyższych.
Ofertą ReVox dla stabilnego wysterowania głośników były jednokanałowe wzmacniacze mocy A722, które miały bardzo tradycyjną konstrukcją i wiele z nich jest z pewnością w dalszym użytku, ale doczekały się niejednokrotnie niezależnych modyfikacji. Mało przydatne są w nich archaiczne złącza według standardu Deutsches Institut für Normung. Można je bez problemy wymienić na współcześnie stosowane RCA (chinc). Generalnie jednak teraz zakup głośników i wzmacniaczy Revox nie jest już rentowny, bo legendarna pozycja marki zawyża ich cenę na rynku wtórnym. Lepiej jest zainwestować we współczesne rozwiązania z aktywnymi monitorami studyjnymi.
Dwa takie wzmacniacze mocy były bardzo dobrym rozwiązaniem dla użytkowników magnetofonu A700, którego funkcje są jedną z inspiracji w konfiguracjach PC4uMusic. Więcej na ten temat jest pt Konfiguracje PC inspirowane niezawodnymi magnetofonami ReVox
Konfiguracje PC4uMusic pozwalają kontynuować i rozwijać tradycje niezawodnych konstrukcji szwajcarskiego ReVox
Troska o jakości odtwarzania muzyki w domowym zaciszu ma długie tradycje i w tym zakresie bardzo wiele możliwości jest z konfiguracją Audiophile Music Server PC
Kiedyś do sprzętu Hi-Fi, który najczęściej miał szerokość 440 mm dodawano uchwyty umożliwiające jego montaż w studyjnych stelażach ze standardem 19". Tym sposobem przekraczano granicę dla jego używania w studio i domach aktywnych pasjonatów kolekcjonowania nagrań z muzyką - nawet na kasetach. Teraz z myślą o użytkownikach ze studyjnym podejściem do sprzętu w domu konfiguracje w wersji MASTER i pozwalają bez problemu korzystać z nagrań, które są z autentycznie studyjną jakością. Pasują także dla studia tańca i mogą być przystosowane dla pracy w trudnych warunkach, jak w konfiguracjach typu Bar PA Music Server PC.
Komentarze
Prześlij komentarz