Revox inspiruje konfiguracje PC4uMusic nie tylko magnetofonami szpulowymi

Najbardziej precyzyjną konstrukcją szwajcarskiego ReVox był odtwarzacz płyt winylowych, w których  mikroskopijnym rowku igła zamontowana w tangencjalnym ramieniu przesuwana jest perfekcyjnie z pomocą sterowanego z zaawansowaną kontrolą elektroniczną. Taki gramofon pojawił się w 1977 roku i rewelacyjnie sprawdzał się np w studio tańca zamiast magnetofony szpulowego. Odtwarzał muzykę z najlepszą możliwą jakością postawiony nawet bardzo blisko głośników, które mogły z dużą mocą generować dźwięk, bez ryzyka występowania uciążliwego sprzężenia akustycznego. Spocona ręka zmęczonej wysiłkiem osoby mogła szybko i precyzyjne wybrać właściwy moment utworu do odtwarzania, bez najmniejszego ryzyka uszkodzenia płyty. Była również możliwość zwiększania lub zmniejszania szybkości odtwarzania, co było niezwykle przydatne podczas różnych etapów trenowania układów choreograficznych.https://zstereo.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/revox-b795.jpeg

Zmiana szybkości odtwarzania nie była zbyt istotna dla domowego użytku i oferowano modele, gdzie zapewniano jeszcze większą stabilność napędu, a reszta konstrukcji pozostała i gramofon stojący nawet z dużym przechyłem na niestabilnym meblu spisywał się idealnie. ReVox w odróżnieniu od ofert z elastycznym zawieszeniem innych legendarnych marek zapewniał absolutnie bezpieczne ustawienie igły w rowku płyty. Miał również sprytną konstrukcję odwróconego pędzelka przy ramieniu, by igła gramofonowa była automatycznie czyszczona przy odtwarzaniu każdej płyty, która dzięki temu zachowywała jeszcze dłużej wysoką jakość.

To udogodnienie z pędzelkiem można było bez żadnych problemów zdemontować, by móc używać wkładki Shure V15-IV, która miała szczoteczkę do czyszczenia płyty w trakcie odtwarzania i takie rozwiązanie zapewniało przy okazji jeszcze stabilniejszą pracę elektromechanicznie kontrolowanego przesuwu ramienia tangencjalnego. 

Szczoteczka we wkładce redukowała również problem z położenia igły w rowku płyt, które nigdy nie są idealnie płaskie. Jest to zagadnieniem pokrewne z Vertical Tracking Angle, które jest uwzględniane przy montażu wkładki. Dynamicznie zmieniający się kąt pionowy igły w rowku z powodu nierówności płyty jest jednak trudniejszym zagadnieniem. Niemniej amerykański Stanton i Pickering oferował na szerszą skalę rozwiązanie z jednopunktowym zawieszeniem, które dobrze sprawdzało się z tradycyjnym ramieniem. W Revox lepsze jest dwupunktowe rozwiązanie Shure z mniejszą i lżejszą wkładką.


Najlepszą jakość odtwarzania muzyki zapewniało zamontowanie wkładki Dynavector Krat 23R z najkrótszym na rynku ramieniem igły gramofonowej, którym był precyzyjnie obrobiony sztyft z rubinu, a w nim bezpośrednio zamontowany diament (Nude), tzn bez trzpienia. To rozwiązanie pozwala efektywnie zredukować masę igły i jej zawieszenia, a także ich wibracji, ale kąt zamontowania diamentu musi być tu ekstremalnie precyzyjny. Kombinacja ReVox z 23R zapewniała rekordowe rozwiązanie z najkrótszym ramieniem zarówno gramofonu, jak i igły. Wymiana wkładki w ReVox była jednak przedsięwzięciem wymagającym właściwej wiedzy i skrupulatności. Konieczna była do tego również specjalna płyta kalibracyjna oraz odpowiedni zestaw przyrządów. Płyta dostępna była jedynie dla osób z właściwymi kompetencjami. 


Ustawienie było szczególnie uciążliwe z 23R, czyli wkładką magnetoelektryczną (Moving Coil), gdzie na dodatek nie można wymienić tylko zestawu z igłą, jak jest to w elektromagnetycznych (Moving Magnet). Jednak każdy diament igły gramofonowej miał w gramofonie ReVox znacznie dłuższą żywotność, jeżeli wszystko było zamontowane z absolutną znajomością tematu, więc wymiana nie była potrzebna przez bardzo wiele lat.

How quickly does vinyl degrade or wear out when played? : r/vinyl

Odczyt z rowka płyty wymaga precyzji w mikroskopowej skali. Wszelkie niedoskonałości z osadzeniem igły w rowku powodują, że odczyt ma niższą wierność. Dewastują to przy okazji oryginalny zapis, którego nie można już odzyskać z płyty.  
  
Najlepsze szlify diamentu pozwalają wydobyć więcej informacji zapisanej w rowku płyty, gdy niedoskonałości z osadzeniem są zredukowane do minimum. Jeżeli tak nie jest efekty są również odwrotne.

 Gramofony ReVox pozwalają teraz dobrze zgrać płyty winylowe, by odtwarzać sobie w zamian tylko
cyfrowe kopie. Pracujące równolegle ramię (linear tracking) zapewnia wierną kopię, bo igła pracuje w idealnie takiej samej pozycji jak przy grawerowaniu matrycy płyty. Warto tu jeszcze przypomnieć, że winyle używane z takim gramofonem są przez to w lepszym stanie od innych.

W gramofonach z tradycyjnym ramieniem ustawienie wkładki z igłą jest kompromisem. Perfekcyjne ustawienie igły może być tylko w 2 punkach na płycie. Szerzej na temat gramofonów jest pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu. Jest także tekst pt  Audio z winylowego rowka w ofercie RTV i dla DJ. Oferta ReVox z gramofonami zapewniała optymalne warunki, by przetwarzać mechaniczny zapis w rowku płyty na sygnał elektroniczny.

W głośnikach sygnał elektryczny przetwarzany jest na akustyczny i do tego trzeba także zapewnić optymalne warunki. ReVox zaoferował serię głośników BX, które charakteryzowało precyzyjne wysterowanie membrany z dużą masą. Dwudrożny model z 5 elementami pojawił się w 1977 roku i nazwano go BX 350, a w 1978 trójdrożny BX 4100 z 10. Użycie wielu elementów dla zwiększenia powierzchni membrany nie jest unikalne, ale ReVox  zastosował do tego rozwiązanie linear-phase, gdzie dźwięk generowany jest dla wszystkich pasm częstotliwości z tej samej odległości, czyli z magnesów, a nie membran. Szerzej temat jest poruszony pt Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response


Ilustracja z BX4100 pokazuje, że ReVox zastosował także osobne obudowy dla poszczególnych pasm, częstotliwości obsługiwanych przez stosowne przetworniki. Zapewniło to optymalne efekty pracy pasywnej zwrotnicy. Dźwięk zawarty w sygnale elektrycznym rozdzielany jest w zwrotnicy stosownie do optymalnych możliwości danego przetwornika. We wspólnej obudowie energia generowana z przetworników dla niższych częstotliwości silnie zakłóca pracę tych dla wyższych.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Revox_A722_Power_Amplifier_(edited).jpg/2560px-Revox_A722_Power_Amplifier_(edited).jpg

Ofertą ReVox dla stabilnego wysterowania głośników były jednokanałowe wzmacniacze mocy A722, które miały bardzo tradycyjną konstrukcją  i wiele z nich jest z pewnością w dalszym użytku, ale doczekały się niejednokrotnie niezależnych modyfikacji. Mało przydatne są w nich archaiczne złącza według standardu Deutsches Institut für Normung. Można je bez problemy wymienić na współcześnie stosowane RCA (chinc). Generalnie jednak teraz zakup głośników i wzmacniaczy Revox nie jest już rentowny, bo legendarna pozycja marki zawyża ich cenę na rynku wtórnym. Lepiej jest zainwestować we współczesne rozwiązania z aktywnymi monitorami studyjnymi.

https://i.pinimg.com/736x/6c/6c/c6/6c6cc6cab38f28b882e0a99c750c7d66.jpg

Dwa takie wzmacniacze mocy były bardzo dobrym rozwiązaniem dla użytkowników magnetofonu A700, którego funkcje są jedną z inspiracji w konfiguracjach PC4uMusic. Więcej na ten temat jest pt Konfiguracje PC inspirowane niezawodnymi magnetofonami ReVox

Konfiguracje PC4uMusic pozwalają kontynuować i rozwijać tradycje niezawodnych konstrukcji szwajcarskiego ReVox

W studio tańca legendarne magnetofony analogowe Revox nie były do końca praktyczne z powodu czasochłonnego przewijania taśmy. Lepiej sprawdzały się ich odtwarzacze płyt winylowych. Teraz idealnym rozwiązaniem jest PC optymalnie skonfigurowany dla odtwarzania muzyki.

Troska o jakości odtwarzania muzyki w domowym zaciszu ma długie tradycje i w tym zakresie bardzo wiele możliwości jest z konfiguracją Audiophile Music Server PC

Kiedyś do sprzętu Hi-Fi, który najczęściej miał szerokość 440 mm dodawano uchwyty umożliwiające jego montaż w studyjnych stelażach ze standardem 19". Tym sposobem przekraczano granicę dla jego używania w studio i domach aktywnych pasjonatów kolekcjonowania nagrań z muzyką - nawet na kasetach. Teraz z myślą o użytkownikach ze studyjnym podejściem do sprzętu w domu konfiguracje w wersji MASTER i pozwalają bez problemu korzystać z nagrań, które są z autentycznie studyjną jakością. Pasują także dla studia tańca i mogą być przystosowane dla pracy w trudnych warunkach, jak w konfiguracjach  typu Bar PA Music Server PC.

Natomiast konfiguracje w wersji MAESTRO są z myślą o salonie melomana. Mają zapewnić nie tylko estetyczny wygląd dla sprzętu, ale również dodatkową stabilność konstrukcji. Mogą być w obudowie typu home theater PC. Komputer może być także w drewnianej obudowie. ReVox stosował je w magnetofonach i wzmacniaczach, a z PC4uMusic miały początkowo ograniczyć wady analogowego wyjścia ze standardowym złączem mini jack, ale do tego praktyczniejszym rozwiązaniem okazał się adapter Intel High Definition Audio>chinch (RCA). Niemniej drewniana obudowa nadal redukuje efekty wibracji z wentylatora zasilacza. Alternatywą są PC z zasilaczem zewnętrznym, ale te nie zawsze spełniają warunki danej konfiguracji PC4uMusic.
 
Jest to np możliwość odtwarzania muzyki z 4 głośnikami ustawionymi w nowej konfiguracji Windows. Sprawdza się to bardzo dobrze nawet z analogowymi nagraniami kwadrofonicznymi Stereo Quadraphonic i Quadraphonic Sound. Więcej na ten temat jest w tekście pt 4 EAC i analogowa kwadrofonia SQ i QS
 

Komentarze

Popularne posty

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?