384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej

Współczesną ofertę RTV ukierunkowały technologie cyfrowe, ale przetworniki elektroakustyczne i niezbędne dla ich wysterowania wzmacniacze mocy pozostają nadal analogowe. Cyfrowe rozwiązania oferowane są z systemami wbudowanymi, które mają wiele ograniczeń i jest to często tuszowane różnymi deklaracjami marketingowymi. Niejednokrotnie brakuje do tego odpowiedniej wiedzy i wówczas do klientów dociera informacja zawierająca błędy. W aktywnych głośnikach dotyczy to np jakości przetwarzania cyfrowo - analogowego. Deklarowany jest potencjał, który wydaje się bardziej imponujący od możliwości dostępnych z PC, który ma przecież znacznie większą moc obliczeniową.

W połączeniach tradycyjnego sprzętu RTV wiele zależy od tego, co potrafili przewidzieć poszczególni producenci i na ile jest to zgodne z tym, co oferują inni. Relatywnie niedrogie aktywne głośniki Edifier S3000 Pro 2.0. sprzedaje MediaExpert i podaje w ich specyfikacji, że brakuje wejścia liniowego, co na szczęście nie jest prawdą. Każdy może tu przetestować, czy korzystać z wejścia analogowego, czy z cyfrowego, gdzie jest "Interfejs XMOS xCore 200 wspierający USB audio bitrate do 192kHz". Wystarczą tu proste kabelki - w pierwszym przypadku mini jack na chinch, a w drugim USB. Niezależnie od tego, czy te głośniki zostaną do PC podłączone analogowo, czy cyfrowo, to ustawienie częstotliwość próbkowania na 192 kHz pozostaje najkorzystniejsze, co zapewnia tej ofercie spójność wyboru. Trzeba brać tylko pod uwagę, że w laptopie DAC może nie obsługiwać 192, co czasami zależny od sterownika, który można samemu zmienić 

Inaczej sprawa wygląda, gdy chcemy korzystać z zaawansowanej oferty brytyjskiej z interesującą zwrotnicą cyfrową. W specyfikacji flagowego modelu deklarowana jest obsługa 384 kHz/24 bity. Pojawił się również nowszy model, który jest o połowę tańszy i ma w specyfikacji aż "1.411Mbps PCM", co znaczy 2,8224 MHz/1 bit, czyli próbkowanie z 64 krotną częstotliwością standardu CD 44,1 kHz. Niewiele osób zwróci tu uwagę, że specyfikacja dotyczy zewnętrznego przesyłu danych, czyli formatów stereofoniczny nagrań z muzyką, które w tych głośnikach KEF przyjmowane są do podpróbkowania. Sygnał cyfrowy przetwarzany w głośnikach na analogowy to w droższym modelu maksymalnie 192/24, a w tańszym 96/24. Sygnału wejściowy zostaje jeszcze silniej zredukowana przy podłączeniu bezprzewodowym wi-fi, gdzie jest to 96/24 w droższym i 48/24 w tańszym. Na szczęście nie ma potrzeby korzystania z połączenia PC przez Bluetooth 4.2, gdzie próbkowanie jest na jeszcze niższym poziomie, chociaż najróżniejsze dane mogą w jakiś materiałach marketingowych sugerować coś innego. W tym temacie oferty KEF ciekawe może być również angielskojęzyczne zestawienie British wireless proposals from KEF

We flagowym KEF LS50 Wireless II maksimum dla wejścia to 384 kHz, co zostaje podpróbkowane do połowy tej wartości. Jakość sygnału do przetworzenia z cyfry na analog ulega więc redukcji. Na szczęście nie jest to skomplikowany proces, więc występuje małe ryzyko, że ta strata zostanie jeszcze dodatkowo zakłócona. Niemniej warto użyć mocy PC do tego podpróbkowania z 384 kHz i przesyłać do głośników kablem 192/24. Podobnie dla bezprzewodowego połączeniem warto wysyłać z PC 96/24. Odciąża to DAC w głośnikach, by mogły precyzyjnie przekształcać sygnał cyfrowy na analogowy. Producent zamontował oddzielne DAC, by dostarczyć sygnał analogowy dla poszczególnych przetworników elektroakustycznych. Sygnał zostaje jeszcze w cyfrowym formacie rozdzielony na 2 pasma. Najprawdopodobniej jest tu relatywnie proste rozwiązanie z cyfrowym filtrem, który stosownie ogranicza pasmo sygnału dla każdego DAC. Undersampling w nich może się minimalnie różnić. Lepiej jest przez to dla wymagających użytkowników, by 100% zgodność w sygnale dla poszczególnych DAC zapewnić wcześniej. Taką możliwość oferuje PC.

W tańszym LSX II wejście ma jeszcze bardziej imponujące możliwość 1,411Mbps i polegając jedynie na tych danych w specyfikacji produktu można sądzić, że oferowana jest lepsza jakość. Taki sygnał zostaje jednak przetworzony na 96/24, czyli ma miejsce zredukowanie częstotliwości do dwukrotnej studyjnej i jednocześnie nadpróbkowane z 1 bitowej precyzji do 24. Tak skomplikowany proces z sygnałem łatwo może ulec jakimś zakłóceniom i w większym zakresie ograniczyć możliwości wiernego odtwarzania muzyki z nagrania 1,411Mbps. Warto jest w związku z tym skorzystać z potencjału obliczeniowego PC dla redukcji do 96/24 i przesłać to kablem do tych głośników. Bezprzewodowe połączenie to redukcja z Pulse-Density Modulation 512x44,1 (modulacja gęstości impulsów) do Pulse Code Modulation 48/24 (modulacja kodowa) i tym bardziej warto tu użyć mocy PC, by obciążyć DAC w głośnikach.

973674

Dostępna informacja o LSX II nie wskazuje, że pracują z indywidualnymi DAC dla każdego przetwornika elektroakustycznego. Reklamowany jest w nich "zaawansowany układ Music Integrity Engine (MIE™), zapewniający spójność czasową i fazową", a z flagowym modelem nie ma o tym żadnej informacji. Może to znaczyć, że w tych tańszych głośnikach jest układ elektroniczny z tylko jednym DAC, który jednocześnie musi wykonywać różne procesy, więc tym bardziej warto go nieco odciążyć.

Brytyjska oferta z Tannoy Gold pozwala na skromniejszą inwestycję z analogowym podłączeniem PC. Producent oferuje w każdym modelu najlepsze możliwe w danej cenie przetworniki elektroakustyczne i niezbędne dla ich wysterowania wzmacniacze mocy, a ścieżkę cyfrową pozostawia użytkownikowi do samodzielnego zagospodarowania z PC. W temacie tej brytyjskiej oferty jest także angielskojęzyczne zestawienie British proposals for new 4 ch surround in Windows. Jest również szersza prezentacja pt 200 - 300 Euro to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym

 Dalszym rozszerzeniem tematu jest treści postu pt "Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu". W praktycznych testach z konfiguracją PC4uMusic dla domu referencją stały się produkowane w Polsce aktywne monitory studyjne ze współosiowymi elementami norweskimi, które zamontowane są w obudowie zamkniętej, co zapewnia lepszą odpowiedź impulsową.

Ponadto temat DAC w aktywnych głośnikach porusza post pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32

 

Komentarze

  1. W serwisie o komputerach pojawił się komentarz do tego tekstu i okazuje się, że funkcja zwrotnicy nie jest dla każdego jasna. Watro w związku z tym podkreślić, że jej funkcja jest zawsze niezmienna, a jej konstrukcja może mieć rozwiązanie cyfrowe, analogowe, aktywnie, pasywnie. Aktywne są wspierane przez półprzewodniki i w analogowych mogą to być lampy, tranzystory lub układy scalone. Cyfrowe są zawsze aktywne. Poszczególne rozwiązania różni koszt uzyskania optymalnej precyzji w tym do czego służy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu

51 tys za polski zestaw dla odtwarzania winylu

Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry

Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura

Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe

Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast

Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

34 000 PLN za zestaw do odtwarzania winylu

Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV

Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?