W lutym 1925 było pierwsze udane nagranie na płytę z pomocą sygnału dostarczonego z mikrofonu. Była to płyta z „Impromptus” Chopina i „Litanei” Schuberta wykonane przez pianistę Alfreda Cortota w studiach w New Jersey. Wcześniej nagrywano mechanicznie, co widać nawet w logo wytwórni płytowej Victrola, gdzie pies oddaje głos do tuby. To historyczne logo amerykańskie należy obecnie do Sony Music Entertainment
W zakończeniu tego akapitu podkreślono jednak, że upowszechnienie gramofonów elektrycznych nastąpiło dopiero po II wojnie światowej. W blogowym wpisie pt
Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu wspomniane jest, że Christian i Joseph Steidinger stworzyli podwójny napęd dla gramofonu, co reklamowano jako „Dual-Motor” i zaistniało w nazwie marki Dual. Produkowaną z nią najwięcej gramofonów w Europie i zatrudniano ponad 3000 pracowników w kilku fabrykach.
Przetworniki do przetwarzania fal dźwiękowych na przemienny prąd elektryczny pojawiły się jednak dużo wcześniej i to pozwoliło na uruchomienie transmisji radiowych.
W Polsce pierwszą audycję radiową nadano 1 lutego 1925 na falach średnich (385 m) ze studia w Warszawie przy ul. Narbutta 25, gdzie
studio
przypominało lożę masońską. Ściany i sufit studia wybite były grubą i
mocno sfałdowaną materią, podłoga wyłożona grubym dywanem, okna
szczelnie przysłonięte. Warszawska prasa zaczęła
drukować programy radiowe. już 3 tygodnie później, ale oficjalny początek istnienia Polskiego Radia
datuje się na 18 kwietnia 1926 roku z nadaniem audycji
słowno-muzycznej poświęconej Fryderykowi Chopinowi, chociaż za start uznaje się zapowiedź Janiny Sztompkówny z rozpoczęciem słowami:.
Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480,
21 marca 1924 zaistniał szwedzki publiczny nadawca radiowy. Swoją oficjalną działalność zainicjował 1 stycznia 1925 z transmisją kościelną i według notki w Wikipedii było wówczas już 40 tysięcy potencjalnych odbiorców. Powstała również własna orkiestra i chór szwedzkiego radia. Transmisje ich koncertu z okazji święta Trzech króli stały się ważną tradycją w Szwecji, gdzie 6 stycznie jest wolnym od pracy dniem świątecznym. W Polsce także i
Wikipedia podaje,
że w kościele rzymskokatolickim jest to święto nakazane, a we wczesnym
chrześcijaństwie dzień ten obchodzony był jako "Boże Narodzenie". Teraz w tym dniu koncertem w
Berwaldhallen i bezpośrednią transmisją z niego rozpoczęto świętowanie jubileuszu szwedzkiego radia i jego orkiestry oraz chóru. Temat szwedzkich transmisji poruszony został szerzej we wpisie pt
Berwaldhallen w domu z FLAC i SR P2.
Odbiór transmisji muzyki w strumieniu może powszechnie kojarzyć się jako nowa oferta z radiem.
Nie jest to jednak właściwe zaszufladkowanie. Jest to nowa forma
dystrybucji nagrań z muzyką. Wcześniej używano do tego płyt, a także
taśm magnetofonowych. Oferta radiowa jest w czasie rzeczywistym i mogą
to być nagrania, ale nie można ich posłuchać w innym czasie, jak było z
muzyką dystrybuowaną na nośnikach.
Pośrednio ten temat poruszony jest szerzej we wpisie pt
Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast i wspomniane tam przeżycie z nagraniem
Edith Piaf było tylko w danej chwili, na które składała się częściowo również zapowiedź prowadzącego audycję. Natomiast nagraniem z głosem Piaf dostarczanym w strumieniu można tak samo jak z płyty, czy taśmy. delektować się głosem w dowolnej chwili. Konieczny jest do tego dostęp do Internetu, co w jakiś sposób wiąże się z opłatą za to i jest pierwszym etapem w dystrybucji.
Internet jest potrzebny, gdy nagranie jest gdzieś na serwerze w świecie i z myślą o tym konfiguracje PC4uMusic określone zostały jako Recive, co właścicielom dobrego sprzętu audio kojarzy się z radiem. Nagrania można mieć jednak w domu na twardym dysku lub pendrive, jak kiedyś płyty i taśmy, co otrzymało przy konfiguracjach PC4uMusic proste miano Server. Reciver pozwala uzyskać optymalną jakość odsłuchu muzyki bezpośrednio ze strumieni internetowych, a Serwer to po prostu nowoczesna koncepcja domowego magnetofonu, by archiwizować i odtwarzać muzykę z najlepszą jakością z tradycyjnym zestawem Hi-Fi, co pozwala bezproblemowo słuchać swojej kolekcji płyt, również tych analogowych.
Dodatkowo konfiguracja może być dla np baru, by niezawodnie odtwarzać dla gości nierozcieńczoną muzykę. Są także konfiguracje na potrzeby nowoczesnych DJs, czy galerii lub artystycznych wizji. Wszystkie konfiguracje bazują na praktycznej wiedzy technicznej pozyskanej podczas długoletniej współpracy w Skandynawii w zakresie wdrażania i stosowania nowych technologii z producentami sprzętu elektronicznego, ze wsparciem zarówno przedstawicieli globalnych korporacji, jak i ekskluzywnych marek o światowej renomie. Na facebook jest
wielojęzyczny profil PC4uMusic.
Konfiguracje PC na potrzeby odtwarzania muzyki są kontynuacją działań, które zaowocowały, że swobodnie dociera ona teraz pod strzechy. Ważnym momentem było pojawienie się przetwornika mechaniczno-elektrycznego dla odtwarzania muzyki z płyt. Informację na temat tego przetwornika Wikipedia ma zamieszczone w akapicie pt
Igły i wkładki gramofonowe. Podane jest, że
igła umieszczona w rowku płyty, wprawiana jest w ruch boczny przez nierównomierności rowka w obracającej się płycie. Kształt tych nierównomierności jest taki, że drgania igły odtwarzają sygnał akustyczny zapisany na płycie. Drgania te przenoszone są na wkładkę gramofonową, która zamienia drgania igły na sygnał elektryczny. W najstarszych gramofonach igła była stalowa, później zaczęto stosować igły szlifowane z szafiru. Ułatwiło to odtwarzanie muzyki z płyt w transmisjach radiowych, bo wcześniej stawiono tylko mikrofon przed tubą gramofonu, co poważnie ograniczało jakość dźwięku docierającego do słuchaczy.
Mechaniczno-akustyczne
odtwarzanie muzyki z płyt przez tubę nie wymagało w domu dodatkowego sprzętu, a
z wkładką trzeba mieć jeszcze wzmacniacz i głośnik. Te nowe rozwiązania pozwoliły na rozwój technologii, by wierniej odtwarzać muzykę z płyt, a pośrednio także z radia. Teraz cyfrowe rozwiązania wyeliminowały niedoskonałości techniczne wkładek i zapisu w rowku winylowym, czyli mechaniczno-elektryczne, ale nadal potrzebny jest wzmacniacz i głośnik, czyli ważny pozostaje rozwój w zakresie przetwarzania elektroakustycznego. Tu nadal królują rozwiązania analogowe, ale znaczenie zyskuje cyfrowe wsparcie w np aktywnych zwrotnicach, czy z korektą sygnału uwzględniającą parametry głośnika i akustyki w konkretnym pomieszczeniu. Natomiast nagrania to nadal przetwarzanie akustyczno-elektryczne.
Victor's first commercial electrical recording was made at the company's Camden, New Jersey studios on February 26, 1925. A group of eight popular Victor artists, Billy Murray, Frank Banta, Henry Burr, Albert Campbell, Frank Croxton, John Meyer, Monroe Silver, and Rudy Wiedoeft gathered to record "A Miniature Concert". Several takes were recorded by the old acoustical process, then additional takes were recorded electrically for test purposes. The electrical recordings turned out well, and Victor issued the results that summer as the two sides of twelve inch 78 rpm disc, Victor 35753. Victor's first electrical recording to be issued was Victor 19626, a ten-inch record consisting of two numbers recorded on March 16, 1925, from the University of Pennsylvania's thirty-seventh annual production of the Mask and Wig Club, released in April, 1925. On March 21, 1925, Victor recorded its first electrical Red Seal disc, twelve inch 6502 by pianist Alfred Cortot, of works by Chopin and Schubert.
OdpowiedzUsuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Talking_Machine_Company#Electrical_recording_era_(1925%E2%80%93present)
The Orthophonic Victrola had an interior folded exponential horn, a sophisticated design informed by impedance-matching and transmission-line theory, and designed to provide a relatively flat frequency response. Victor's first public demonstration of the Orthophonic Victrola on 6 October 1925, at the Waldorf-Astoria Hotel was front-page news in The New York Times, which reported:
UsuńThe audience broke into applause ... John Philip Sousa [said]: '[Gentlemen], that is a band. This is the first time I have ever heard music with any soul to it produced by a mechanical talking machine' ... The new instrument is a feat of mathematics and physics. It is not the result of innumerable experiments, but was worked out on paper in advance of being built in the laboratory ... The new machine has a range of from 100 to 5,000 [cycles per second], or five and a half octaves ... The 'phonograph tone' is eliminated by the new recording and reproducing process.
Sales of records plummeted precipitously during the early years of the Great Depression of the 1930s, and the entire record industry in America nearly foundered. In 1932, RCA Victor introduced a basic, inexpensive turntable called the Duo Jr., which was designed to be connected to their radio receivers. According to Edward Wallerstein (the general manager of the RCA Victor Division), this device was "instrumental in revitalizing the industry".
https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Electrical_recording
Acoustical recording era (1901–1925)
UsuńIn the company's early years, Victor issued recordings on the Victor, Monarch and De Luxe labels, with the Victor label on 7-inch records, Monarch on 10-inch records and De Luxe on 12-inch records. De Luxe Special 14-inch records were briefly marketed in 1903–1904. In 1905, all labels and sizes were consolidated into the Victor imprint.
Victor recorded the first jazz and blues records ever issued. The Victor Military Band recorded the first recorded blues song, "The Memphis Blues", on July 15, 1914, in Camden, New Jersey. In 1917, The Original Dixieland Jazz Band recorded "Livery Stable Blues".
https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Talking_Machine_Company#Acoustical_recording_era_(1901%E2%80%931925)
Gramofonowa głowica, wkładka gramofonowa, adapter – dawniej głowica gramofonowa mechaniczno-akustyczna składała się z igły czytającej bambusowej lub metalowej wymienialnej, membrany, obudowy połączonej z ramieniem osadzonym obrotowo i wahliwie. Drgania igły w rowku dźwiękowym płyty gramofonowej przenoszone są na membranę, gdzie wytwarzana jest fala dźwiękowa wzmacniana następnie przez rurę i tubę lub pudło rezonansowe. Obecnie wykorzystuje się głowice gramofonowe mechaniczno-elektryczne, które składają się z igły czytającej korundowej, szafirowej lub diamentowej zamontowanej w przetworniku mechaniczno-elektrycznym umieszczonym na końcu ramienia, który przetwarza drgania mechaniczne igły w zmienny prąd elektryczny. Dalej połączony jest przewodem elektrycznym ze wzmacniaczem małej częstotliwości po czym sygnał biegnie do głośnika. Wśród konstrukcji rozróżniamy wkładki: piezoelektryczne (ceramiczne), elektromagnetyczne (magnetyczne — Moving Magnet), magnetoelektryczne (dynamiczne — Moving Coil), optyczno-laserowe.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Gramofonowa_g%C5%82owica
Patefon – przenośne urządzenie o napędzie mechanicznym do odtwarzania dźwięku z płyt, wynalezione przez braci Emila i Charlesa Pathé, produkowane w latach 1905–1920 przez firmę Pathé Frères.
OdpowiedzUsuńOdtwarzanie w patefonie odbywało się od środka płyty przy użyciu niewymiennej kulki (najczęściej szafirowej), osadzonej na ramieniu mającym możliwość poruszania się w płaszczyźnie pionowej (zapis wgłębny). Dzięki zastąpieniu igły przez kulkę wyeliminowano szumy powstające podczas tarcia igły o płytę. Na pierwszy rzut oka nie można odróżnić płyty patefonowej od gramofonowej (Pathé produkowała również płyty gramofonowe), dlatego do dzisiaj zachowało się niewiele nagrań – odtworzenie płyty patefonowej na gramofonie powodowało nieodwracalne uszkodzenia. Sam patefon odróżnić można po wertykalnym położeniu główki membrany na końcu ramienia. W gramofonie główka stoi pionowo, ale równolegle do rowków płyty.
Płyty patefonowe odznaczały się wgłębnym zapisem dźwięku (zróżnicowaną głębokością rowka zapisu), liczbą obrotów do 90/min i średnicą do 35 cm, czym różniły się od płyt gramofonowych.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Patefon