Z telewizorem możliwości wiernego odtwarzanie muzyki były zawsze poważnie ograniczone, chociaż nigdy nie brakowało ciekawych transmisji. Dotyczyło to nawet najdroższych odbiorników, ale fonia i wizja były w nich na podobnym poziomie, a największe ograniczenia były w po stronie technicznej transmisji. Ta równowaga pozostawała z tańszymi telewizorami, bo zamontowane w nich mniejsze głośniczki miały stabilną obudowę ze sporym rozmiarem. Później postęp był już niekorzystny dla fonii i ostatecznie płaskie telewizory stały się wręcz koszmarem. Audiowizualnej równowagi zabrakło także z technologiami cyfrowymi i ten temat poruszony jest pt Android TV nie jest optymalny dla Mezzo. Wyjątkiem było wprowadzenie dla analogowych transmisji Near Instantaneous Companded Audio Multiplex i szczególnie korzystne stało się użycie katy telewizyjnej w PC, co pozwalało na wprowadzenie m.in. nadpróbkowania dla fonii transmitowanej z 14bit/32kHz.
Soundbar miał nieco poprawić sytuację z płaskimi telewizorami. Alternatywą było korzystanie ze słuchawek, ale z nimi jest wiele najróżniejszych ograniczeń praktycznych. Bardzo ciekawe możliwości stwarza natomiast równoczesne użycie głośniczków i słuchawek. Takie rozwiązanie bez wizji poruszone zostało pt. Ambiofonia akustycznie z Rendezvous szwedzkiego radia, a w przypadku telewizora ma to jeszcze bardzo praktyczne zastosowanie przy nocnych transmisjach. Głośniczki pracują wówczas z niewielką mocą i nie przeszkadzają pozostałym mieszkańcom, a muzyka w słuchawkach zyskuje szerszą perspektywę. Z odpowiednim ustawieniem redukuje to także zmęczenie, które występuje przy korzystaniu tylko ze słuchawek, na co wiele osób nie zawraca zupełnie uwagi.
Teoretycznie akustyczne rozwiązanie z głośniczkami i słuchawkami mogło w jakiś sposób być skopiowane, by korzystać z nowej generacji fonii, o której jest wspomniane pt AC-4 od Dolby dla DVB-T2 jako pierwsze w Europie testowane jest przez TVP. W praktyce nie było szans, by tym akustycznym tropem zainteresowali się producenci telewizorów, którzy bardzo często nie montują już nawet wyjść słuchawkowych. Cyfrowe wyjścia dawały okazję, by zaoferować stosowne urządzenie, ale takie nigdy się chyba się pojawiło i jednym z istotnych powodów były z pewnością opłaty licencyjne dla Dolby.
Sytuację zmienia pojawienie się nowego formatu dla transmisji dźwięku przestrzennego, o którym wspomniane jest szerzej pt 2025 i Consumer Electronics Show to historyczna inauguracja Eclipsa Audio. Podstawowa różnica polega na tym, że licencja Dolby pobierana jest zarówno od producenta nagrania, jak i telewizora, więc absurdem staje się jeszcze trzecia za przystawkę. Ominięcie prawne dla przystawki do telewizora z licencją jest możliwe, lecz koszta wyegzekwowania tego w sądzie są nieproporcjonalne. Natomiast skład Steering Committee members w konsorcjum Alliance for Open Media wyraźnie wskazuje, że w centrum ich uwagi nie są opłaty licencyjne, bo mają w imponującej skali dochody z innych źródeł.
Przykładowo Samsung jest liderem na rynku telewizorów i dla nich wszelkie przystawki dają dodatkową szansę na zwiększenie sprzedaży bez własnych inwestycji. Na dodatek ten koreański producent jest pośrednio właścicielem marki JBL, która bardzo silnie umiejscowiła się z ofertą saundbar na światowym rynku. Podobnie kalkulacje biznesowe wyglądają w np Google. To otwiera drogę dla inicjatyw szerokiej rzeszy producentów, którzy nie muszą być nawet w gronie konsorcjum. Rozwój z Eclipsa Audio może mieć wiele pozytywnych skutków, bo oferty Dolby mogły mieć istotny wpływ na to, o czym wspomniane jest pt 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej
Wiele wskazuje, że Yamaha z ich unikalną kompetencją w zakresie cyfrowych zastosowań dla dźwięku przestrzennego będzie miały istotny wkład rozwoj Eclipsa Audio. Logiczne wydaje się, że debiut nastąpi z flagowym soundbarem, który będzie następcą cieszącego się dobrą renomą w handlu RTV ze sprzętem wyższej klasy modelem YSP-5600 Digital Sound Procesor. Następne będą ich AV Recivers i już teraz flagowy RX-A58 obsługuje HDR+, czyli niezależne od oferty Dolby rozwiązanie poprawiającego jakości obrazu. To niezależne wymaga jedynie aktualizacji software, ale zmiany dla korzystania z Eclipsa Audio mogą być bardziej skomplikowane, a ten japoński producent będzie na dodatek intensywnie szukał możliwości dla rozszerzenia istniejących już rozwiązań, by pokazać swoje kompetencje, a przy okazji uporządkować zagadnienia poruszone w tekście pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32


Słownik hi-fi podaje"
OdpowiedzUsuńNadpróbkowanie (ang. oversampling)
Przekształcenie sygnału cyfrowego polegające na zwielokrotnienieniu ilości próbek. Z płyty kompaktowej w ciągu sekundy odczytywanych jest 44.100 kolejnych próbek dla jednego kanału. Jeśli sygnał poddamy dwukrotnemu nadpróbkowaniu uzyskamy 88.200 próbek na sekundę, przy 4-krotnym nadpróbkowaniu uzyskamy 176.400 próbek na sekundę itd.
Należy podkreślić, że nadpróbkowanie w niczym nie zmienia zawartości informacyjnej sygnału, nie polepsza jego dokładności. Natomiast pozwala ono na ułatwienie i poprawę dokładności obróbki sygnału. W szczególności zaś pozwala wykonać filtrowanie cyfrowe i uprościć filtry analogowe.
https://www.hifi.pl/slownik/nadprobkowanie.php
W parametrach cyfrowego rejestrowania i przetwarzania dźwięku obok częstotliwości próbkowania (sample rate) wyrażanej w kilohercach (kHz) pojawia się pojęcie tzw. rozdzielczości czy też głębi bitowej (bit depth) wynoszącej typowo 16 lub 24 bity. Ale co to takiego 32-bit float?
UsuńNajnowszy i najwyższy standard cyfrowej rejestracji dźwięku w 32-bitowej jakości zmiennoprzecinkowej (32-bit floating point) dzięki znacznie większej rozpiętości dynamicznej niż dotychczasowe standardy 16 i 24-bit, pozwala między innymi uniknąć niepożądanych i nieprzewidzianych zniekształceń, a także znacząco wzmocnić w post produkcji zbyt cicho nagrany sygnał bez niekorzystnego wzrostu poziomu szumów.
https://uptone.pl/studio/lifestyle-studio/32-bit-float-o-co-w-tym-chodzi/
Spatial Sound for app developers for Windows, Xbox, and Hololens 2
OdpowiedzUsuńhttps://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/coreaudio/spatial-sound
Dolby Vision® is a stunning HDR imaging technology that brings extraordinary color, contrast, and brightness to the screen
OdpowiedzUsuńhttps://www.dolby.com/technologies/dolby-vision/
Dolby Vision was introduced in 2014, making it the first available HDR format. HDR10+ is a competitor HDR format that also uses dynamic metadata.
Usuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Vision
HDR10+ is an alternative to Dolby Vision, which also uses dynamic metadata. HDR10+ is the default variant of dynamic metadata as part of the HDMI 2.1 standard.
UsuńHDR10+, also known as HDR10 Plus, was announced on 20 April 2017, by Samsung and Amazon Video.
https://en.wikipedia.org/wiki/HDR10%2B
Od 2025 r. wszyscy twórcy treści będą mogli przesyłać na YouTube filmy zawierające ścieżkę dźwiękową zapisaną z wykorzystaniem technologii Eclipsa Audio.
OdpowiedzUsuńhttps://audio.com.pl/aktualnosci/sprzet/31370-eclipsa-audio-3d-technologia-dzwieku-powstala-we-wspolpracy-z-google-w-telewizorach-i-soundbarach-samsung