Kupujący drogi sprzęt audio nie widzą często zalet PC
Niejednokrotnie odtwarzają jednak sobie muzykę z telefonem i szwedzki Audio Pro ma dla nich proste rozwiązanie z nazwą Link 1, które uzyskało od brytyjskiego czasopisma "Whats hi-fi?" tytuł produktu roku 2019. Polski serwis "Kino domowe" o Link1 podaje w specyfikacji technicznej tylko obsługę Spotify, co wyjaśnienia "nie zapewnia dostępu do wszystkich serwisów muzycznych na naszym globie. Ale zapewnia dostęp do każdego, który ma znaczenie". Nie można przez to wykluczyć, że mogła tu mieć miejsce jakaś kooperacja dwóch szwedzkich firm. Teraz Sopotify informuje już, że są szersze możliwości podłączenia głośników.
Również Link1 w ofercie sieci Top Hi–Fi & Video Design z 21 salonami w 15 miastach Polski ma już wymienione na wstępie: "Deezer, Qobuz, Spotify, TIDAL, TuneIn". W specyfikacji jest jednak nadal jako "funkcja strumieniowa" podany jedynie szwedzki dostawca, chociaż na zdjęciu marketingowym powyżej jest ich znacznie więcej. To zdjęcie publikowane jest w wielu ofertach na całym świecie. Potencjalni klienci tej oferty zwracają bardziej uwagę na zdjęcie, a nie na specyfikację techniczną, ale ta rozbieżność to jeden z przykładów nonszalancji sprzedawców sprzętu RTV, co często wynika z braku podstawowej wiedzy lub zainteresowania tym, co oferują klientom.
Audio Pro przygotowało Link1 w pierwszej kolejności z myślą o własnych głośnikach bezprzewodowych, które są małe i z tekstylnym obiciem, by dobrze mogły się komponować z umeblowaniem w niedużym pokoju.
Ta szwedzka oferta może łatwo skojarzyć się z duńską oferta, która jest znacznie droższa. BeoSound Balance jest częścią rodziny głośników Bang&Olufsen Connected Speakers. Możesz połączyć wszystkie głośniki za pomocą WiFi, Chromecast lub AirPlay 2 i wybierać, na którym z nich chcesz odtwarzać muzykę w danym momencie. Korzystaj ze Spotify Connect lub radia Bang&Olufsen, aby cieszyć się ulubionymi playlistami. Beolink Multiroom daje Ci możliwość odtwarzania muzyki w całym domu i w każdym pomieszczeniu, w którym znajduje się głośnik. Możesz także skorzystać z możliwości połączenia dwóch głośników Beosound Balance, aby stworzyć pełen detali, głębi i potężnej skali dźwięk stereo. Wszystko to uzyskasz za pomocą prostej w obsłudze aplikacji Bang&Olufsen.
IKEA oferuje także bezprzewodowe głośniki Sonos, które mają tekstylne obicie i tu mogła być kiedyś przydatna oferta z Audio Pro Link1 dla lepszego komfortu korzystania ze Sopotify.
Ambitni melomani mogą także zainwestować całkiem sporą kwotę w brytyjską ofertę, którą poleca EISA i motywuje to: Już sam wygląd LS60 emanuje innowacyjnością, a w działaniu najnowszy projekt KEF-a z rozmachem demonstruje, jak może wyglądać przyszłość hi-fi. Obejmuje całą gamę zaawansowanych firmowych rozwiązań, w tym przetwornik niskotonowy Uni-Core wyjęty z subwoofera KC62, średnio-wysokotonowy moduł Uni-Q 12. generacji i aranżację punktowego źródła dźwięku dla całego pasma, podobnie jak w potężnej konstrukcji Blade. Układ całkowicie aktywny rozszerzono o bogate funkcje strumieniujące, w tym AirPlay2 i Roon oraz sterowanie z wygodnej aplikacji. Kiedy zagra para LS60, pojawia się niezwykły bas i rewelacyjna przestrzeń.
W brytyjskiej ofercie są również małe głośniki i nawet z tekstylnym obiciem
Japońska Yamaha stawia również na podobne rozwiązania, ale podchodzi nieco inaczej do zagadnienia. Trudno jest dokładnie zweryfikować cyfrowy potencjał nagrodzonej oferty na zdjęciu powyżej, ale wartości podane dla USB/PC (NAS) nie są wyższe od 192 kHz/24 bity.
W R-N803D cyfrowym sercem jest najprawdopodobniej scalak DSP. Można być prawie pewnym, że zapewnia także nadpróbkowania, które w odtwarzaczach CD jest od lat normą. Taki odtwarzacz można tu podłączyć analogowo lub cyfrowo. W pierwszym przypadku w pełni zadziała nadpróbkowanie w odtwarzaczu. W drugim zostanie to zredukowane do możliwości standardu Toslink lub wejścia koaksjalnego. Standard P/DIF (SONY/Philips Digital Interface Format) to 20bit/48 kHz, z mało precyzyjną adnotacją, że jest przez producentów sprzętu rozszerzany do 24 bitów. ADAT SMUX z 192kHz/24bit jest dla sprzętu studyjnego i Yamaha mogła z niego skorzystać dla wyjścia koaksjalnego. Toslink najprawdopodobniej ograniczony został do 96 kHz, bo taka granica jest dla dostępnych na rynku układów scalonych. Widoczny na zdjęciu scalak ESMT to tylko pamięć DRAM, by DSP mógł wydajniej pracować.
Polskojęzyczny serwis Audio w swojej recenzji podaje: Obecność procesora Cinema DSP może rodzić podejrzenia, że wszystko "żywcem" przeniesiono z amplitunera A/V, jednak moduł ten zaprojektowano specjalnie dla R-N803D, wykorzystując tylko część rozwiązań z urządzeń wielokanałowych - m.in. 8-kanałowy przetwornik C/A ESS Sabre ES9006. Ta zacytowana informacja jest tam tylko opisem ilustracji, gdzie na scalaku nie widać logo ESS, a autor tekstu w Audio nie zagłębia się w temat. Wyjaśnieniem tego ograniczenia może być zamieszczone na wstępie tekstu wprowadzeniem do tej recenzji: Sytuacja ze stereofonicznymi amplitunerami Yamahy trochę przypomina pionierskie działania, jakie firma podejmowała z soundbarami. Przy obojętności konkurencji rozwijała i promowała urządzenia, które wówczas wydawały się być nikomu niepotrzebne. Dwukanałowe amplitunery trafiają w próżnię, albo co najwyżej w zainteresowania garstki, bo dla większości są nieciekawe. Dla tych, którzy budują systemy kina domowego, są niewystarczające, bo tylko stereofoniczne, a dla tych, którym wystarczy stereo - niepotrzebnie obarczone dodatkowymi funkcjami.
Autor recenzji sprawia wrażenie, że nie do końca wie, jakie są zalety produktu i stawia
różne tezy, a raczej ich szuka i podaje swoje przemyślenia, co całkowicie zrozumiałe. Temat nie
jest prosty z perspektywy recenzji oferty RTV.
Nie ma natomiast najmniejszej wątpliwości, że analogowa część w ofercie Yamaha pozwoli dobrze
wysterować niejedną drogą parę głośników z pasywną zwrotnicą.
Absolutnie jasne zalety ma zgranie muzyki na dysk i odtwarzanie jej z PC
Ustawienie z Windows Audio Session Application Programming Interface zapewnia przy przetwarzaniu sygnału cyfrowego na
analogowy nadpróbkowanie 192/32. Puryści mogą nawet ustawić sobie
wielokrotność 44,1 kHz, bo z taką częstotliwością próbkowania
udostępniane są bardzo często strumienie z muzyką, chociaż oryginalne nagranie w studio było z 48 lub nawet 96.
Bezpłatny program AIMP zapewnia rozmiar bufora
pamięci 250 MB, czyli znacznie większy od pamięci DRAM w scalaku
ESTM. Komputer ma również większą moc obliczeniową od tego co oferuje DSP w sprzęcie RTV, by
precyzyjnie dekodować strumień z muzyką.
Popularny mp3 to 576 odrębne sygnały, na które dzielone jest pasmo dźwięku 20 Hz – 20 kHz. Powstają one na podstawie modelu psychoakustycznego, który określa jak należy zakodować każdy z nich. Ich precyzyjne dekodowanie nie jest proste. W PC dekodowanie mp3 i później przetwarzanie D/A odbywają się w
niezależnych procesach, co eliminuje w nich ryzyko wzajemnych zakłóceń w pracy
procesora.
Transmisja strumienia mp3 może mieć także różne standardy. Jeszcze inną kwestia jest, że strumień z popularnych serwisów dociera do użytkownika w bardzo różny
sposób. Większości słuchaczy zupełnie to nie interesuje, ale w PC można
skonfigurować pracę modemu, aby zapewnić stabilną transmisję strumienia z
muzyką. Wspomniany już wyżej bufor z pamięcią rozwiązuje problemy z
transmisją, by zapewnić z niej stabilny sygnał do przetwarzania D/A, ale
przy wbudowanym DSP w sprzęcie RTV to rozwiązanie może być zakłócane
pracą innych funkcji.
AAC to jeszcze bardziej skomplikowany kodek. W sprzęcie RTV ustawienie DSP jest dla obsługi wszystkich możliwych kodeków. Natomiast w PC oprogramowanie decyduje, by procesor pracował optymalnie dla wydobycia sygnału z danego strumienia do dalszego przetworzenia D/A. Oprogramowanie można również w prosty sposób zmienić na lepsze. W sprzęcie RTV możliwe są aktualizacje, ale jest to tylko w bardzo ograniczonym stopniu w interesie producenta, który woli, by klient kupił nowsze urządzenie.
Dostępna w R-N803D funkcja Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer (YAPAO [TM]) jest bardzo przydatna i w recenzjach oraz na ilustracji marketingowej może zrobić na czytelnikach duże wrażenie.
Jednak obrazek ilustrujący manualne ustawienie YAMAHA przypomina te dla koprocesorów w PC, co wskazuje, że japoński producent oferuje rozwiązania uniwersalne i dla konkretnej oferty udostępnia z nich wybrane możliwości. YAPAO działa prawdopodobnie jak Room Correction, który dostępny jest w Windows, ale trzeba do tego do jeszcze kupić odpowiedni mikrofon, a w ofercie Yamaha już jest.
Natomiast w PC można wybrać to co jest, albo zastąpić precyzyjnie dobranym w konkretnym celu sprzętem lub oprogramowaniem. Widoczny na zdjęciu program SoundID Reference jest dostępny w pakiecie z mikrofonem oraz w wersji personal
Dostępna w R-N803D funkcja Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer (YAPAO [TM]) jest bardzo przydatna i w recenzjach oraz na ilustracji marketingowej może zrobić na czytelnikach duże wrażenie.
Jednak obrazek ilustrujący manualne ustawienie YAMAHA przypomina te dla koprocesorów w PC, co wskazuje, że japoński producent oferuje rozwiązania uniwersalne i dla konkretnej oferty udostępnia z nich wybrane możliwości. YAPAO działa prawdopodobnie jak Room Correction, który dostępny jest w Windows, ale trzeba do tego do jeszcze kupić odpowiedni mikrofon, a w ofercie Yamaha już jest.
Natomiast w PC można wybrać to co jest, albo zastąpić precyzyjnie dobranym w konkretnym celu sprzętem lub oprogramowaniem. Widoczny na zdjęciu program SoundID Reference jest dostępny w pakiecie z mikrofonem oraz w wersji personal
To oprogramowaniem dla kalibracji odsłuchu z głośnikami jest również dostępne w pakiet poniżej 700 £ z aktywnymi głośnikami Yamaha HS5 Ta propozycja jest interesująca, by wiernie odtwarzać muzykę z PC.
Aktywne głośniki dwudrożne Yamaha można uzupełnić subwooferem tego producenta, ale są także inne opcje, co poruszone jest pt Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV
Japoński producent ma w ofercie również odpowiednik HS5 dla domu z całym pakietem cyfrowych rozwiązań, co zostało poruszone na blogu pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32
Temat sprzętu RTV z cyfrowymi rozwiązaniami został także poruszony pt: 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej
British wireless proposals from KEF https://audiophilepc.blogspot.com/2022/09/british-wireless-proposals-from-kef.html
OdpowiedzUsuńMathAudio Room EQ VST/AU and Room EQ for Foobar2000 https://mathaudio.com/room-eq.htm
OdpowiedzUsuńfoobar2000 is an advanced freeware audio player for the Windows platform. https://www.foobar2000.org/
UsuńMaciej Antoniak w komentarzu na fb HI-FI AUDIO STREAMING napisał o Audio Pro Link 1.
OdpowiedzUsuńPrzerywanie odtwarzania w środku utworu; kilkusekundowe przerwy między utworami, bez możliwości wymuszenia gapless w mConnect/BubbleUPnP. Gwoździem do trumny była negatywna odpowiedź producenta na moje pytanie, czy planują wdrożyć Tidal Connect.
W tekście jest, że działa z serwisami wielu popularnych dostawców strumieni. Wygląda na to, że producent nie ogarniają tego co sprzedaje i mógł przekazać to sprzedawcom w sklepach, a ci tego nie weryfikowali, chociaż zamieszczają ilustracje z innym przekazem
Usuń