Amerykański zestaw back-loaded horn do samodzielnego montażu z 8" przetwornikiem elektroakustycznym Fostex Full Range ma gniazdo dla bi-ampingu. Ono nie jest jednak potrzebne z oferowanym Fostex FE-206En. Ten full range EAC nie potrzebuje zwrotnicy, co eliminuje straty mocy ze wzmacniacza. To szerokopasmowy przetwornik z SPL 96 dB i w obudowie z labiryntem akustycznym świetnie zagospodaruje moc 30 watów z ekskluzywnego wzmacniacza lampowego, czy tranzystorowego, który pracuje w klasie A. Podana w specyfikacji tego przetwornika "moc muzyczna" 90 wat gwarantuje, że ryzyko jego przesterowania jest dla świadomego użytkownika znikome. Kwestie związane z klasyfikacją wzmacniaczy poruszone są w tekście pt Ampery potrzebne do przetwarzania elektroakustycznego
Full Range można zastąpić przetwornikiem współosiowym. Wówczas warto jest skorzystać z gniazd bi-ampingu i zastosować rozwiązanie z aktywną
zwrotnicą. Ten temat jest szerzej omówiony w tekście pt Aktywna zwrotnica cyfrowa za jedynie 110 Euro
Obudowa Tapered Quarter-Wave Tube
Tego typu obudowę z labiryntem akustycznym łatwiej jest samodzielnie zaplanować i zrealizować niż back-loaded horn. Porównując ilustrację poniżej i tą z oferty na początku tekstu można stwierdzić, że obudowa w amerykańskim zestawie ma kilka trudnych do zamontowania pod precyzyjnym kątem ścianek, a ta druga tylko jedną. Kalkulator dla wyliczenia tej łatwiejszej konstrukcji dostępny jest w Internecie
Taką konstrukcję miały odlewane w betonie obudowy szwedzkich głośników Rauna, które reklamowano z hasłem "Najgorsze co można zrobić z 6 desek to głośnik" i zostały szerzej wspomniane w poprzednim tekście. To hasło nie do końca odzwierciedlało zalety tej oferty. Liczba 6 sugeruje, że chodzi tylko o zewnętrzną obudowę, a największą zaletą szwedzkiej oferty były wykonane z betonu ścianki wewnętrzne. Niemniej obudowy z tego typu labiryntem akustycznym powstają najczęściej z desek. Najbardziej popularne jest użycie takiego labiryntu dla przetworników współosiowych lub full range, chociaż znajdują również zastosowanie z ambitnymi zestawami 2 drożnymi. Dużą zagadką jest więc, czemu w szwedzkiej ofercie nie pojawiły się odlewy z betonu dla przetwornika współosiowego.
Obudowy back-loaded horn z kątem prostym
W obudowie z labiryntem akustycznym ekstremalnie precyzyjny kąt przycięcia i sklejenia ścianek jest poważnym problemem. Fostex w specyfikacjach dla swoich przetworników pokazuje przez to konstrukcje, gdzie w zamian trzeba przyciąć znacznie więcej deseczek, ale zawsze tylko pod kątem 90°. Chociaż ich ilości jest większa, to taka obudowa jest znacznie mniejszym wyzwaniem. Podobna do klocków lego konstrukcja zapewnia także dużą stabilność, której wymaga obudowa z labiryntem akustycznym. Liczba deseczek przycinanych pod kątem 90° potrafi w zawiązku z tym być imponująca.
Rysunek techniczny powyżej pokazuje, że mechaniczna stabilność labiryntu wewnątrz obudowy jest bardzo ważna. To można było zapewnić w betonowej konstrukcji. Nie dziwi przez to, że w tej drewnianej , która wygląda bardzo stabilnie, Fostex zaleca jeszcze wypełnienie piaskiem.
Ograniczenia przetwornika Full Range można korygować z EQ
Korektory są stosowane już od dawna z systemami estradowymi. Pojawiły się także masowo wiele lat temu w ofertach RTV i ich nazwa equalizer jest powszechnie znana. Korekta z nimi niezależnie od stopnia zaawansowania takiego urządzenia uwzględnia również akustykę pomieszczenia. Inaczej jest z korektami, które wprowadzają producenci głośników hi-fi. Robione są na podstawie pomiarów w wytłumionych komorach. Pozwala to kupującemu porównać dostępne na rynku produkty. Prezentowane przez producentów pomiary nie odzwierciedlają jednak tego, co dane głośniki oferują u użytkownika.
Odtwarzając muzykę z PC jest możliwość bardzo precyzyjnego skorygowania sygnału, by zredukować ograniczenia w charakterystyce głośnika z uwzględnieniem wpływu akustyki konkretnego pomieszczenia. Uwzględnić można nawet korekty charakterystyki fazowej, na co uwaga zwracana jest głównie w głośnikach, które mają wiele przetworników. Może to jednak dotyczyć również przetwornika współosiowego. Ten temat został szerzej poruszony w tekście pt Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response
Na wykresie powyżej widoczne są ograniczenia japońskiego przetwornika szerokopasmowego, który jest oferowany w amerykańskim zestawie. Podobnie jest w przypadku pozostałych przetworników, które są tam polecane do tej obudowy, ale nieco droższe, a charakteryzuje je niższa impedancja dla sygnału w dolnym paśmie dźwięku: FF 225 WK, FE 207 NS, FE 206 NV2Polecany jest również legendarny przetwornik Fostex FE - 208EƩ. W amerykańskiej ofercie jest z uwzględnionymi już korzystnymi modernizacjami i kosztuje ponad 250 dolarów. Zapewnia on jeszcze lepsze możliwości dla zagospodarowania mocy ze wzmacniacza lampowego lub tranzystorowego, który pracujące w klasie A.Głośniki z tym przetwornikiem powstają przez to również w bardzo zaawansowanych i precyzyjnie wykonanych obudowach.
Na ilustracji powyżej widać, że kreatywność budujących z szerokopasmowymi przetwornikami Fostex jest chyba nieograniczona.
Widoczny na zdjęciu powyżej wzmacniacz zamontowany w obudowie głośnika dla wysterowania 3 i pół calowego przetwornika full range może być inspiracją dla konstrukcji bardziej zaawansowanego modelu. Jest tam moduł z 2 x 50 Wat, który kosztuje ok 25 zł i może po zmostkowaniu dostarczyć nawet 100. To z nadwyżką wystarczy dla wysterowania 8 calowego przetwornika szerokopasmowego. Świadomy użytkownik wie oczywiście, że taka ilość watów nie ma na celu zdewastowanie cewki w EAC, a ma jedynie zapewnić wzmacniaczowi optymalny komfort pracy przy minimum przesterowaniu.
Są to inspiracje z projektu pokazanego na schemacie powyżej, ale dostarczą jedynie jego analogowej części. Przedstawione w nim funkcje cyfrowe mają bardzo poważne ograniczenia i są mało użyteczne dla wiernego odtwarzania muzyki. Zrealizowane zostały z ekstremalnie niskim budżetem, co jest w całości opisane na stronie prezentującej ten projekt
Taki prosty moduł lub jeszcze lepszy z podwójnym wzmacniaczem znajduje także zastosowanie wspomnianej tu już wcześniej koncepcji z przetwornikiem współosiowym i aktywna zwrotnicą za 110 Euro, którą można umieścić blisko PC. Rozdzielony już w niej sygnał można elegancko doprowadzić podwójnym kablem do oddzielnych wejść zamontowanych w obudowie wzmacniaczy. Widoczne na schemacie powyżej wejście IN-L, GND, IN-R, a na zdjęciu jako gniazda ze śrubkami można w relatywnie prosty sposób zmodyfikować na złącze XLR. Wówczas można doprowadzić sygnał tylko jednym kablem, ale z 2 żyłami i oplotem, jak jest to używane dla profesjonalnych mikrofonów. Wyeliminowanie wolnostojących wzmacniaczy hi-fi ułatwia także rozmieszczenie głośników w domu.
Natomiast oryginalna koncepcja aktywnego głośnika z 3 1/2 calowym przetwornikiem i modułem Bluetooth możne się przydać, by muzykę z własnego lub sieciowego serwera odtwarzać w kuchni lub sypialni korzystając z MusicCast Vinyl 500, o którym jest tekst pt Bezprzewodowy odtwarzacz winylu kosztuje ponad 3 tys. PLN
Jeszcze tańsze rozwiązanie z Bluetooth dla słuchania muzyki w kuchni i sypialni da szwedzka oferta Audio Pro, o której wspomniane jest w tekście pt Audio dla domu w zestawie z PC, czy z telefonem?
Jest tutaj na blogu również tekst pt EAC w obudowie z labiryntem akustycznym
Komentarze
Prześlij komentarz