PC w sopockiej klubokawiarni w Domu Zdrojowym został skonfigurowany na potrzeby SiestaTime, czyli spotkań w szerszym gronie, by posłuchać audycji radiowej, którą prowadzi obecny w polskim eterze od 3 dekad Marcin Kydryński.
4 czerwca tematem audycji byli fenomenalni pianiści, co stało się idealną okazją dla praktycznego testu nowego ustawienia programu do odtwarzania transmisji. Wypadło bardzo dobrze. Detale w nagraniach nie straciły na jakości, a muzyka w całość lepiej prezentowała się w lokalu. Nie jest to nigdy łatwe z nagraniami pianistów, a tu byli na dodatek najlepsi ze wsparciem tej samej klasy orkiestr, co musiało zabrzmieć w barze, gdzie nie ma akustyki sali koncertowej. Prezentowani w audycji fenomenalni pianiści bardzo dobrze się odnaleźli zarówno z orkiestrami symfonicznymi, jaki i latynoskimi. Szczególnie w tym drugim przypadku była to bardzo miła niespodzianka, bo w Polsce rzadko nadarza się okazja, by w pełnym wymiarze usłyszeć ich kunszt. Łatwo było poczuć się jak klubie muzycznym na kontynencie, który tak bardzo odległy jest od nas geograficznie i nie tylko. Natomiast muzyka, która normalnie kojarzy się nam bardziej z filharmonią, stała się w klubokawiarni wyśmienitym relaksem. Skojarzyło się to z artykułem w tygodniku Polityka, że muzyka klasyczna przeżywa renesans za sprawą Internetu.
Ciekawa może być do tego informacja opublikowana już wcześniej na blogu pt: Temat odsłuchu z głośnikami - na przykładzie różnych instalacji z fińskimi monitorami studyjnymi GenelecKomputer w klubokawiarni skonfigurowany został jako Brodcasted Music PC Reciver, ale uwzględnia także ustawienia dla Bar PA Music Server. Więcej o tych indywidualnych ustawieniach BienSound PC jest tutaj na blogu w tekście pt Muzyka to nie aplikacja biurowa
W maju 2023 komputer u 3 Sióstr w sopockim Domu Zdrojowym odtwarzał audycje Marcina Kydryńskiego z bezpłatnym programem AIMP, który kilka lat temu stał się referencyjnym dla BienSound PC, by optymalnie wydobyć muzykę z nagrania. Przydatną w klubokawiarni funkcją programu jest możliwość automatycznego włączenie i wyłącznie odtwarzania w określonym czasie, by tymi czynnościami nie dezorganizować pracy obsługi baru. Program ustawiony został do pracy, by z cyfrowego sygnału transmisji najwierniej zapewnić analogowy dla wysterowania głośników estradowych.
W czerwcu zainstalowany został dodatkowo foobar2000, który jest również bezpłatny i ma ciekawe możliwości ustawienia ReplayGain dla normalizacji głośność odtwarzanych plików pochodzących z różnych źródeł.
ReplayGain is a proposed technical standard published by David Robinson in 2001 to measure and normalize the perceived loudness of audio in computer audio formats such as MP3 and Ogg Vorbis. It allows media players to normalize loudness for individual tracks or albums. This avoids the common problem of having to manually adjust volume levels between tracks when playing audio files from albums that have been mastered at different loudness levels.
Nie jest to przewidziane dla odtwarzania ze stałego strumienia z audycją radiową, ale w praktyce okazało się, że ustawienie 384 kHz daje optymalny sygnał dla wysterowania zestawu estradowego w pomieszczeniu. To jedna z drobnych sztuczek, by zapewnić pełniejszy relaks z muzyką, przy odtwarzaniu jej ze strumienia i nagłośnieniem dla szerszego grona słuchaczy.
Wprowadzanie takiej normalizacji nie było potrzebne z
nagłośnieniem estradowym podczas spotkań w
Dworku Sierakowskich, by słuchać audycji siedząc w leżaku
na świeżym powietrzy. Akustyka na wolnym powietrzu rządzi się innymi prawami, ale aura w Polsce jest jednak zbyt zmienna, żeby zawsze słuchać audycji na zewnątrz.
Była to próba ze sprzętowym rozwiązaniem. Na zdjęciu widać kameralną antresolę w formie półpięterka na stalowej konstrukcji w dużym lokalu Art&Cafe z nagimi ścianami betonowymi. Akustyka w takim lokalu charakteryzuje się silnym pogłosem, który bardzo utrudnia odtwarzanie muzyki. Mimo to ze stojącego na dole Bose L1 muzyka była dobrze słyszalna w całym lokalu. Nie było to jednak z jakością, którą z tradycyjnym nagłośnieniem estradowym zapewniła konfiguracja w klubokawiarni u 3 Sióstr.
W latach 50 powstała w Szwecji koncepcja, która w przeciwieństwie do estradowej oferty z Bose L1 jest dla "180º w poziomie", co konstruktor Stig Carlsson prezentował, jako rozwiązanie ortoakustyczne. Szwedzka koncepcja zakładała współdziałanie z akustyką pomieszczenia i Bose w latach 70 aktywnie dołączył do tego trendu, zarówno w ofercie nagłośnienia estradowego, jaki i domowego. Szerzej ten temat poruszony został już pt Aktywny zestaw estradowy typu soundbar dla odtwarzania muzyki w szerszym gronie
Temat "180º w poziomie i pionie" znany jest od dawna i zwracana jest na to uwaga w profesjonalnych instalacjach systemach nagłośnienia. Zasadę działania źródła liniowego wraz z obliczeniami matematycznymi oraz opisem ich charakterystyk kierunkowości opisał Hary Ferdinad Olson w książce „Acoustical Engineering”, opublikowanej po raz pierwszy w 1940 roku. Olson był inżynierem w RCA Victor, amerykańskiej wytwórni płytowej założonej w 1901 roku pod nazwą The Victor Talking Machine Company, która póżniej stała się RCA Records i ostatecznie weszła w skład Sony Music Entertainment. Książka jest również dostępna w pdf.
Wiedza o "180º w poziomie i pionie" może być zinterpretowana na różne sposoby w konstrukcjach głośników i dochodzi tu jeszcze wiele dodatkowych czynników, jak koszta produkcji itd. Instalacje PA opierają się bardziej konkretnie na wiedzy w tym zakresie, co nie znaczy, że jest to zawsze poprawnie realizowane. Nowe możliwości pojawiają się z cyfrową obróbką sygnału dla wysterowania zestawów odtwarzających muzykę. Temat w znacznie szerszym kontekście został wcześniej poruszony pt Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response
Obecnie najbardziej zaawansowane rozwiązanie cyfrowe ma dla swoich monitorów studyjnych fiński producent Genelec. Każdy z nich, jeżli ma już tą opcję, może zostać precyzyjnie skalibrowany w konkretnych warunkach akustycznych.
Instalacja foobar w sopockiej klubokawiarni pozwala również na skorzystanie z cyfrowej korekty sygnału z muzyką, stosownie do pasma przenoszenia głośników. Jest to dodatek MathAudio z oferty dla studio. Istotne jest tu, że tego typu korekta robiona jest przed konwersją z sygnału cyfrowego na analogowy. Dotyczy to w równym stopniu bardziej zaawansowanych korekt. Tak nie jest ze sprzętowym rozwiązaniem w Bose LT1, bo ta oferta jest dla innej grupy użytkowników. Podobnie ograniczenie są nawet z ofertą Genelec.
Bardzo ciekawy staje się przez to dalszy rozwój Room Corretion, który jest zintegrowany z systemem operacyjnym Windows i dla producentów sprzętu otwiera wiele możliwości.
Temat obecnych ograniczeń z bezprzewodowym podłączeniem został tutaj na blogu poruszony wcześniej pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32
Kwestia z indywidualnym DAC dla każdego przetwornika elektroakustycznego z reklamowanym "zaawansowanym układem Music Integrity Engine (MIE™), zapewniającym spójność czasową i fazową", poruszona została pt 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej
Ograniczenia z tradycyjnymi konstrukcjami poruszone są pt Audio w PC wymaga nieco uwagi przy kompletowaniu z oferty RTV
W Dworku Sierakowskich audycja odtwarzana była z transmisji cyfrowej DAB+
OdpowiedzUsuńPC skonfigurowany był z tunerem DAB+ podłączonym na USB. Oprogramowanie do tunera miało spore ograniczenia, by zapewnić optymalna jakość, ale konfiguracja PC dla Intel HD pozwalała uzyskać nadpróbkowanie przy konwertowaniu cyfrowego sygnału na analogowy, jak w lepszej klasy odtwarzaczach CD. Sygnał analogowy mógł przez to optymalnie wysterować aktywny zestaw estradowy sopockiego producenta Box Elektronics.
Usuń