W konfiguracjach PC na potrzeby odtwarzania muzyki zastosowanie znalazły wypracowane przez lata technologie dla profesjonalnego sprzętu audio-wizyjnego i praktyka przy pracach dla uzyskania optymalnego odsłuchu w dedykowanych systemach wideokonferencyjnych, czy z obróbką demo dla muzyków. Wielokrotnie okazało się, że dla korzystania w pełni z możliwości krystalicznie czystego zapisu cyfrowego niezbędne jest "analogowe uszlachetnienie PC". Ustawienia w tym celu mają proste hasło PC4uMusic lub "Muzyka to nie aplikacja biurowa", a zakres ich przydatności jest niezwykle szeroki. Jest to główny projekt Benjamin's Psychoacoustic Lab i pozwala na niezobowiązujące realizowanie innych, pod wspólnym hasłem Towarzystwo Krzewienia Meloemanii.
Z myślą o komforcie dla melomanów pojawiły się najpierw konfiguracje, o których wspomniane jest pt Audiophile Music Server PC zainspirowany szwedzkim design funkcjonuje w domu jako nowoczesny magnetofon cyfrowy. Chodziło z nimi o to, by z PC archiwizować i odtwarzać muzykę z najlepszą jakością z tradycyjnym zestawem Hi-Fi i móc słuchać bezproblemowo swojej kolekcji płyt, również tych analogowych. Taki serwer może być inspirowany prostą logiką produktów brytyjskiego New Acoustic Dimension lub wszechstronnością amerykańskich konstrukcji Marantz, czy też elegancją duńskiego design Bang & Olufsen, a jako współczesny magnetofon domowy - by zawsze działał z precyzją szwajcarskiego ReVox. Istotne znaczenie miał tu specjalnie przygotowany adapter dla podłączenia sygnału przez złącza cinch bezpośrednio z wyjścia Intel High Definition Audio w PC. Temat poruszony jest pt Audiofilskie inspiracje z konfiguracjami domowego serwera muzyki i systemem operacyjnym Microsoft.Równocześnie pojawiły się konfiguracje typu "4Performance" z myślą o PC, które mają pracować w trudnych warunkach, a mimo to
zawsze mogły serwować "nierozwodnioną" muzykę. Są na potrzeby
artystycznych wizji oraz galerii i atrakcyjnych barów, a także
nowoczesnych didżejów. Stała ekspozycja była przez pewien czas w
sopockiej galerii BMC2, gdzie wcześniej był bardzo popularny
sklep dla muzyków, a obecnie działa zgodnie z najnowszym trendem w
kurorcie dobrze prosperująca restauracja samoobsługowa.
Innowacyjna współpraca planowana była również z właścicielem sopockiej
firmy produkującej nagłośnienie estradowe jeszcze w czasach PRL, ale z
powodów zdrowotnych musiał wycofać się z prowadzenia biznesu. Wiedza dla tych konfiguracji ma bezpośredni związek z doświadczeniem, o którym wspomniane jest pt AmpDoc PC i praktyka psychoakustyka.
Początkowo projekt planowany był z salonem komputerowym vis a vis sopockiego dworca, by sprzedawane tam PC mogły zostać optymalnie skonfigurowane na potrzeby odtwarzania muzyki. Salon dołączył jednak do struktury sieci handlowej, w której taka usługa musi być ograniczona z powodu m. in. zasad gwarancyjnych w sklepach działających w skali ogólnokrajowej. Idea z indywidualną konfiguracją PC na zamówienie pozostała i zaprezentowana została np na ekspozycji designu w gdańskim AmberExpo.
Na stoisku zaprezentowany był m.in. PC w drewnianej obudowie, jak dobrej klasy sprzęt audio w złotej erze hi-fi. Obudowę dostarczył znajdujący się na sopockim deptaku warsztat oprawy obrazów. Został także zamontowany komplet możliwych wejść i wyjść audio przez adaptery Intel HD Audio > chinch dla wbudowanego na płycie głównej procesora dźwięku Realtek z najlepszymi parametrami oraz dodatkowej karty dźwiękowej z kultowym Sound Blaster X-Fi. Odtwarzanie muzyki zyskiwało z potencjałem wbudowanego procesora, a nagrywanie z tym na karcie.
W obudowie z pleksi był flagowy model płyty głównej Gigabyte z CPU Intel. Miała ona wydzieloną galwanicznie sekcją audio z wbudowanym procesorem dźwięku najnowszej generacji od Creative Labs, czyli Sound Blaster Core3D. Była to pierwsza w Polsce publiczna prezentacja płyty tego typu.
W centralnym miejscu zaprezentowana była artystyczna wizja PC bez obudowy i prostą płytą główną z CPU Advanced Micro Devices do którego wystarczał niewielki i cichy wentylatorek. Wbudowany układ dla grafiki także wystarczał. Płyta miała również wbudowaną obsługę FireWire, z którą wiązano spore nadzieje dla audio. Formę dla PC bez obudowy nadał mieszkający w Sopocie artysta szwedzki Per Oscar Dahlberg. Pozwoliło to porozmawiać szerzej z goszczącymi tam w tym czasie artystami o ich wizjach, a najbardziej ekskluzywną przedstawił właściciel pracowni oferującej biżuterię, w której są elementy z czarnego dębu, zwanego polskim hebanem.
Złożenia z podłączeniem PC i domowego zestawu hi-fi zaowocowały projektem z salonem meblowym przy sopockim deptaku,
aby ich klienci mogli dopasować wygląd głośników do mebli w domu, a
także optymalnie skorygować akustycznie dla pomieszczenia, gdzie
relaksują się ze słuchaniem muzyki. Domowy serwer z PC pozwala również zredukować w domu ilość sprzętu do odtwarzania muzyki. Wspaniały kunszt tapicerki z obiciem głośników zapewnił
warsztat firmowy w Warszawie, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa
produkującego meble na zamówienie i będącego również importerem ekskluzywnych tkanin włoskich.
Obecnie prace z konfiguracjami dotyczą również muzyki dostarczanej w strumieniu i rozpoczęły się z tymi udostępnianymi z Digital Audio Broadcasting, które wówczas zapewniały najlepsza jakość. PC uzupełniony tunerem DAB+ i podłączony do nagłośnienia estradowego świetnie się sprawdził się dla
słuchaczy siedzących w leżakach na piasku w ogródku sopockiego Dworku Sierakowskich. Odtwarzana była tam nadawana w paśmie 176,6 MHz przez Polskie Radio w Programie III audycja Marcina Kydryńskiego, w której prezentował muzykę z najróżniejszych stron świata. Tak powstał projekt pod nazwą SiestaTime, który realizowany był z wieloma lokalami w Sopocie i strumieniami udostępnianymi w Internecie.
Podłączony przez Universal Serial Bus tuner DAB+ był obsługiwany przez bardzo archaiczne oprogramowanie. To ograniczało możliwości optymalnej konfiguracji PC na potrzeby odtwarzania muzyki. Jednak szyna systemowa w PC pracowała z 384 kHz, czyli dwukrotnością ustawienia Intel HD Audio dla przetwarzania D/A. Ta bardzo nietypowa forma nadpróbkowania dała zaskakująco pozytywne efekty. Tego typu praktyczna wiedza z różnymi ustawieniami dla SiestaTime stała się podstawą do artykułu opublikowanego w szwedzkim organie Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre.
Testy z konfiguracja dla SiestaTime wykazały również, że nawet z prostym laptopem można uzyskać całkiem niezłą jakość odtwarzania muzyki, jeżeli podłączony zostanie do aktywnych monitorów studyjnych, o czym więcej jest w tekście pt Audio Pro Solutions Coax - referencja z Polski dla odtwarzania muzyki przy biurku. Monitory studyjne dostępne są w różnych cenach w sklepach dla muzyków i na szczególną uwagę zasługują te z elementami współosiowymi.
Ciekawą ofertę dla domowego użytku ma producent, którego nazwa w brytyjskiej wersji języka angielskiego stała się określeniem dla public address system (nagłośnienia). Na ten temat jest tekst pt 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym. Szczególnie atrakcyjne jest ambiofoniczne ustawienie ich w nowej konfiguracji Microsoft, jak pokazane jest na ilustracji powyżej, ale z większością laptopów jest niestety niedostępna z wybudowanym procesorem dźwięku.
W domu optymalnie skonfigurowany PC z takim ustawieniem głośników stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny z nowym rozwiązaniem, o którym jest tekst pt 2025 i Consumer Electronics Show to historyczna inauguracja Eclipsa Audio. Temat jest szerzej poruszony także pt Ambiofonia z telewizorem w perspektywie konfiguracji PC4uMusic i rozwojowego Eclipsa Audio oraz zagmatwanego Dolby
Najnowszym projektem są transmisje audio realizowane przez facebook ze spotkań w gdańskim Ratuszu Staromiejskim, które organizowane są tam w ostatnią niedzielę miesiąca z poezją i oprawą muzyczną dla niej. Test z tego typu transmisją na żywo była również z białostockiego teatru z recitalem "Sentymenty Agnieszki Osieckiej", której warto było absolutnie zapewnić lepszą jakość przesyłu i odtwarzania - bez ograniczeń, które są z facebook. Bardzo ciekawe wypadło specjalne nagranie 4 kanałowe, które przetworzone zostało dla odtwarzania z nowym rozmieszczeniem głośników. Tym samym temat jest rozwojowy, bo YouTube stawia bardzo silnie na dźwięk przestrzenny z Eclipsa Audio.
Samsung and Google are ready to push a new standard, Eclipsa Audio. This format will enable 3D audio experiences on certain YouTube videos later this year
OdpowiedzUsuńhttps://www.theverge.com/2025/1/3/24335170/samsung-google-eclipsa-spatial-audio-format-2025-tvs
Wciągający dźwięk 3D Eclipsa Audio działa najlepiej w połączeniu z wyjątkowymi urządzeniami. Firmy Samsung i Google dołożyły wielkich starań, by wprowadzić tę szczytową wydajność treści audio 3D do domów użytkowników, a wkrótce będą one dostępne w najnowszych telewizorach Samsung za pośrednictwem YouTube.
Usuńhttps://news.samsung.com/pl/samsung-przedstawia-eclipsa-audio-nowa-generacje-dzwieku-3d
Od 2025 r. wszyscy twórcy treści będą mogli przesyłać na YouTube filmy zawierające ścieżkę dźwiękową zapisaną z wykorzystaniem technologii Eclipsa Audio.
Usuńhttps://audio.com.pl/aktualnosci/sprzet/31370-eclipsa-audio-3d-technologia-dzwieku-powstala-we-wspolpracy-z-google-w-telewizorach-i-soundbarach-samsung
Dźwięk wielokanałowy, dźwięk dookolny, dźwięk przestrzenny (ang. surround sound) – technika będąca rozwinięciem stereofonii, pozwalająca na utrwalanie i odtwarzanie co najmniej trzech kanałów dźwięku. Zastosowanie dodatkowych kanałów i odpowiadających im głośników po bokach i z tyłu słuchacza pozwala na zwiększenie poczucia otoczenia dźwiękiem.
Usuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k_wielokana%C5%82owy
Pierwsze udokumentowane wykorzystanie dźwięku wielokanałowego miało miejsce w roku 1940 podczas projekcji animowanego filmu Disneya – Fantazja. Stworzony na tę okazję system Fantasound składał się z trzech ścieżek dźwiękowych, które były rozprzestrzeniane w sali za pomocą 54 głośników.
UsuńPierwsze systemy kina dźwiękowego wykorzystujące zapis optyczny dźwięku lub system Sound-on-tape stały się znane w połowie lat 30. XX wieku. Dawały możliwość odtwarzania jednokanałowego zapisu ścieżki dźwiękowej za pomocą jednego lub kilku głośników umieszczonych za ekranem lub w jego pobliżu. Częstotliwości i dynamiczne zakresy optycznej ścieżki dźwiękowej z tamtych lat były wystarczające do odtwarzania mowy, ale ograniczały możliwości akompaniamentu muzycznego. Sceny z jedynym źródłem dźwięku były zbyt „płaskie”, dlatego studio Disneya pod kierunkiem głównego inżyniera Williama Garity’ego rozpoczęły prace nad zupełnie nową technologią, która otrzymała roboczą nazwę Fantasound.
Usuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Fantasound
In Britain, PA systems are often known as tannoys after a company of that name that supplied many of the systems used there.
OdpowiedzUsuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Public_address_system
Tannoy is a British manufacturer of loudspeakers and public address systems founded in 1926.
Usuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Tannoy